قلعه بانی تحقق تولید 5 میلیون بشکه ای نفت و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی گاز کشور را به دولت روحانی موکول کرد

قلعه بانی تحقق تولید 5 میلیون بشکه ای نفت و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی گاز کشور را به دولت روحانی موکول کرد
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تا پایان سال جاری تولید روزانه گاز ایران به ۸۰۰ میلیون مترمکعب می رسد و در پایان سال ۹۴ تولید روزانه نفت ایران به ۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
در حالی که بسیاری از وعده های ابتدای سال 92 مدیران صنعت نفت کشور در سه ماه نخست سال جاری محقق نشده، امروز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران وعده های جدیدی در خصوص تولید نفت و گاز کشور داد.
طبق گزارشی که روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران از اختتامیه سومین گردهمایی مدیران عامل، تولید و فنی شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران منتشر کرده، احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم با اشاره به راه اندازی بخش هایی از پارس جنوبی در سال جاری گفت: تولید گاز غنی کشور در سال گذشته تا 700 میلیون مترمکعب در روز نیز افزایش یافت و پیش بینی می کنیم این رقم تا پایان امسال، به حدود 800 میلیون مترمکعب در فصل زمستان برسد.
وی افزود: راه اندازی بخشی از فازهای 15 و 16، راه اندازی قسمتی از بخش شیرین سازی فاز 17 و راه اندازی یک ترین از فاز 12 از برنامه های افزایش تولید گاز سال جاری در پارس جنوبی است.
طبق گفته معاون وزیر نفت در سال جاری هیچ کدام از فازهای پارس جنوبی به طور کامل به بهره برداری نخواهد رسید.

افزایش یک میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت ایران در کمتر از سه سال
قلعه بانی همچنین در خصوص ظرفیت تولید و صادرات نفت اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت تولید نفت، بیش از چهار میلیون بشکه در روز است و با توجه به روند مطلوب توسعه در میادین غرب کارون، این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به پنج میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.
تولید نفت ایران با وجود گذشت بیش از دو سال از آغاز برنامه پنجم توسعه هنوز از سقف تولید روزانه نفت رد سال پایه برنامه (سال 89) فراتر نرفته است، حال باید دید افزایش یک میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت کشور که در برنامه پنجم توسعه مورد تأکید قرار گرفته در 33 ماه باقی مانده از زمان تحقق این تکلیف قانونی انجام می گیرد.
قلعه بانی، وضعیت صادرات نفت کشور را نیز به رغم اعمال تحریم ها، مناسب ارزیابی کرد.

تحلیل خبرگزاری فارس از این خبر

گزارش فارس از ادعای جدید مدیرعامل شرکت ملی نفت
تولید روزانه گاز تا پایان سال به ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد؟
درحالی که هنوز برخی فازهای پارس جنوبی با مشکلات تولید گاز روبه‌رو هستند و حتی تا پایان سال نیز به مدار تولید نمی‌رسند، اخیرا مدیرعامل شرکت ملی نفت مدعی شده است تا پایان سال، تولید گاز کشور از ۶۵۰ به ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.
خبرگزاری فارس: تولید روزانه گاز تا پایان سال به ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اخیرا احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از تولید روزانه 800 میلیون متر مکعب گاز تا پایان سال جاری در کشور خبر داده و اعلام کرده است با راه اندازی بخشی از فازهای 15 و 16، راه اندازی قسمتی از بخش شیرین سازی فاز 17 و راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی توان تولید گاز کشور افزایش می‌یابد.

هم اکنون روزانه حدود 610 میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می شود که از این میزان نزدیک به 290 میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی و حدود 320 میلیون متر مکعب گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده گاز در داخل کشور تولید می شود، البته این آمار برای فصل تابستان و گرم سال است که در این مدت نیاز کشور به مصرف کاهش می‌یابد و اکثر پالایشگاه های گاز به دلیل تعمیرات اساسی کار تولید و پالایش را کاهش می دهند ولی در موقع پیک مصرف مانند زمستان سال گذشته تولید گاز کشور به 650 میلیون متر مکعب نیز در روز رسید.

براساس این گزارش اگرچه پیمانکاران فازهای گازی مدعی هستند که تا پایان شهریور و حتی تا آبان ماه فازهای پارس جنوبی از بیشترین پیشرفت برخوردار هستند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد با روند فعلی توسعه این فازهای پارس جنوبی نباید انتظار داشت که این پیش‌بینی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران محقق شود.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است نمونه‌های متعددی برای خلف وعده مسئولان شرکت ملی نفت ایران در راه اندازی برخی از فازهای گازی وجود دارد که مهمترین آنها روشن شدن مشعل فاز 15 و 16 در سال گذشته بوده است که با روشن شدن این مشعل همه منتظر بودند تا تولید از این فاز آغاز شود ولی باید گفت که مشعل پالایشگاه تنها به دلیل تزریق گاز فازهای 6 و 7 و 8 پارس جنوبی به این مجمتع روشن شد و الا نمی توان گفت که تولید در این فاز آغاز شده است که اگر این کار صورت می گرفت هم اکنون نباید منتظر ورود فاز15 و 16 پارس جنوبی به مدار تولید باشیم.
۱۸ تیر ۱۳۹۲ ۰۰:۱۴
تسنیم |
تعداد بازدید : ۷۳۱