به صفر رساندن خام‌فروشی تا 4 سال آینده

به صفر رساندن خام‌فروشی تا 4 سال آینده
پیشنهاد تشکیل معاونت صنایع تکمیلی پتروشیمی ترجمان دل سیاست‌گذاران و مشاوران این حوزه است و با توجه به صنایع تکمیلی و انسجام بخشی می‌توانیم تا چهار سال آینده خام‌فروشی را به صفر برسانیم.
 محمد زیار - رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران - با اشاره به پیشنهاد مدیرعامل این شرکت مبنی بر تشکیل معاونت صنایع تکمیلی پتروشیمی در ریاست جمهوری گفت: صنایع تکمیلی پتروشیمی جزء صنایع بین بخشی است و باید معاونت صنایع تکمیلی پتروشیمی در ریاست جمهوری شکل گیرد تا سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها منسجم شوند.

 

وی با اشاره به این‌که وجود معاونت صنایع تکمیلی پتروشیمی در ریاست جمهوری باعث می‌شود سیاست‌گذاری‌ها از همه بخش‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی با دستگاه‌ها منسجم شود.

 

زیار افزود: پیش‌بینی ما این است که در صنایع تکمیلی به طور مستمر کار کنیم تا سه الی چهار سال آینده خام‌فروشی را در کشور به صفر برسانیم.

به صفر رساندن خام‌فروشی

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: اگر درست حرکت کنیم می‌توانیم حتی یک گرم خام‌فروشی نداشته باشیم و براساس آنچه در برنامه ششم پیش‌بینی شده، برنامه‌ریزی کردیم غیر از خوراکی که صرف بین مجتمعی می‌شود بقیه مواد پتروشیمی در داخل کشور را به کالای نهایی تبدیل و سپس صادر کنیم.

 

وی افزود: در افق 1404 پیش‌بینی شده که به لحاظ ارزش بدون در نظر گرفتن صنایع تکمیلی و فقط درحوزه خام‌فروشی در منطقه اول شویم.

 

زیار تاکید کرد:‌ اگر صنایع تکمیلی را به آنچه برای افق 1404 پیش‌بینی شده بیفزاییم قطعا خیلی بیشتر از آنچه برنامه‌ریزی شده،‌ هدف مورد نظر قابل دسترس است.

 

وی تصریح کرد:‌ اکنون متولی قانونی توسعه صنایع تکمیلی نیستیم بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی آن است اما بعد از دستور رییس جمهور تیمی در شرکت پتروشیمی به وجود آوریم تا به دستگاه‌های ذیربط کنیم چرا که صنایع تکمیلی ادامه زنجیره صنعتی ماست.

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که حدود چهار سال آینده آیا فاصله کنونی پر می‌شود یا صنایع تکمیلی به طور کامل به چهار سال آینده صنایع بالا دست می‌رسد؟ گفت: به دلیل سودآوری بالا، نیاز کم صنایع تکمیلی به سرمایه در گردش، وجود مواد اولیه مناسب و نیروی با تجربه و تحصیل کرده در کشور، تصور زمان سه تا چهار سال برای پر کردن فاصله صنایع تکمیلی تا صنایع بالا دست منطقی به نظر می‌رسد.

 

زیار اظهار کرد:‌ اگر کار سازمانی منسجم در نهاد دولت انجام شود می‌توان فاصله بین صنایع پایین دست و بالا دست را در سه سال پر کرد چرا که به موازات تولید توسعه درصنایع تکمیلی هم داریم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: فاصله کنونی قابل پر شدن است به شرط آنکه این موضوع در کانون توجه دولت و مجلس قرار گیرد و به طور ویژه به آن پرداخته شود.

۲۱ تیر ۱۳۹۲ ۱۴:۰۸
ایسنا |
تعداد بازدید : ۸۴۱