نامه غضنفری به پنج وزیرکابینه دهم تقسیم کار ملی در حوزه صادرات کلید خورد

نامه غضنفری به پنج وزیرکابینه دهم تقسیم کار ملی در حوزه صادرات کلید خورد
وزیر بازرگانی در نامه ای به پنج همتای خود در کابینه دولت دهم از آنها خواست تا برنامه های مورد نظر جهت تحقق سهم وزارتخانه های متبوع خود از هدف 45 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی ارایه کنند .
'مهدی غضنفری ' در نامه هایی جداگانه به وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات‎، مسکن و شهرسازی‎، راه و ترابری‎، نفت‎، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی تدوین و اعلام برنامه‎های راهبردی مرتبط با هر یک از این دستگاه ها در بخش‌های صادرات خدمات فنی مهندسی‎، خدمات‎، صنعت و معدن‎، پتروشیمی، کشاورزی و نیز طرح جامع تولید صادراتی بخش کشاورزی را خواستار شده است .
به گفته سخنگوی وزارت بازرگانی،در نامه غضنفری آمده است:ضروری است دستگاه ها برنامه‌های خود در حوزه‌های پیوند با واحدهای بزرگ تولیدی ـ صادراتی، توسعه صادرات کالا و خدمات فعلی، تولید کالاهای صادراتی جدید، بسترسازی برای صدور خدمات فنی و مهندسی جدید، صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش نفت، گاز و فرآورده‌های آنها و کشاورزی ارایه کنند .
وی آورده است: لازم است این برنامه ها در راستای ارتقای ارزش افزوده کالاها و خدمات، تاسیس و ارتقاء و بهبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی، هدایت سرمایه‌گذاری‌های داخلی به سمت فعالیت‌های تولیدی صادرات‌گرا و آموزش‌های تخصصی بازاریابی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان تدوین و ارائه شود .
شجاعی با بیان اینکه نامه وزیر بازرگانی تقسیم کار ملی در حوزه صادرات غیرنفتی را محقق می کند ، افزود: با توجه به اینکه کشور در آغاز برنامه پنجم توسعه قرار دارد، باید نگاه‎های بلند‎مدت و استراتژیک در سند راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی لحاظ می‎شد‎، زیرا که این سند برای افق پنج ساله تدوین شده است.
شجاعی تقسیم کار ملی را یکی از محورهای مهم سند راهبردی اعلام کرد و افزود‎: به جز تقسیم کار و تبیین وظایف‎، باید سطحی بالا از هماهنگی محقق شود و این موضوع در اجرای سند راهبردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
سخنگوی وزارت بازرگانی سپس جایگاه دستگاه های مرتبط در توسعه صادرات غیرنفتی را مورد توجه قرارد اد و گفت: حوزه صادرات به دلیل نقش مهم آن در بخش داخل که تامین نیاز داخلی و صادرات مازاد است و همچنین در خارج از کشور که در روابط سیاسی و تجاری با همسایگان و سایر کشورها موثر می‌باشد، به سطح هماهنگی بسیار بالایی نیازمند است‌.
وی افزود: بر اساس سند راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی، وزارت بازرگانی مسئول تدوین برنامه‌های راهبردی توسعه صادرات بخش خدمات فنی مهندسی‌، خدمات، نفت‌، محصولات صنعت و معدن و کشاورزی با همکاری وزارتخانه‌های متبوع آنها است‌.
سخنگوی وزارت بازرگانی تصریح کرد : با توجه به تعیین سهم چهار میلیارد دلاری بخش خدمات فنی و مهندسی از مجموع اهداف پیش‌بینی شده در صادرات غیر‌نفتی‌، از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات‌، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی خواسته شده برنامه‌های اجرایی سالجاری خود را در راستای تحقق اهداف شده اعلام کنند.
مشاور وزیر بازرگانی، هدف‌گذاری صادرات 14 میلیارد دلاری برای بخش‌های پتروشیمی و چهارمیلیارد دلاری میعانات گازی درسال جاری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد‌: با توجه به تعیین سهم بخش‌های پتروشیمی و میعانات گازی برای سال 1390‌، به نظر می رسد وزیر نفت برنامه‌های اجرایی آن وزارتخانه برای محقق شدن این اهداف را مشخص و اعلام نماید.
شجاعی افزود‌: بخش صنعت ومعدن با سهم 17.5 میلیارد دلار در اهداف 45 میلیاردی تعیین شده صادرات غیر‌نفتی سال 90‌، سهم زیادی بر عهده دارد که نیازمند برنامه‌ریزی منسجمی با رویکرد تولید صادراتی و با ارزش افزوده بالا از این مجموعه است.
وی ، وزارت جهاد کشاورزی را از دیگر دستگاه‌های موثر در توسعه صادرات غیر‌نفتی برشمرد و اظهار داشت‌: در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی‌، در برنامه پنجم توسعه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده است تا نسبت به تهیه طرح جامع تولید صادراتی بخش کشاورزی اقدام کرده و حداکثر ظرف مدت یک ماه گزارش برنامه‌های اجرایی و اقدامات مربوطه را جهت طرح در جلسات کارگروه صادرات کشور به دبیرخانه کارگروه (سازمان توسعه تجارت ایران) ارایه کند.
وی افزود : براین اساس از وزارت جهاد کشاورزی نیز خواسته شده تا خلاصه گزارش برنامه‌های امسال خود در حوزه صادرات محصولات کشاورزی را به وزارت بازرگانی منعکس کند.
۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۴:۵۸
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۱۶۲