ایران در تولید کاتالیست های پتروشیمی خودکفا می شود

ایران در تولید کاتالیست های پتروشیمی خودکفا می شود
رئیس گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه دانش فنی بیش از ١٠٠ کاتالیست در صنعت پتروشیمی به طور کامل بومی سازی خواهد شد.

دکتر سعید صاحبدل فر در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: هم اکنون ١٥ دانش فنی کاتالیست ها آماده واگذاری است و ٥ دانش نیز تا پایان سال بومی سازی شده و تحولی بزرگ در صنعت کاتالیست کشورمان روی خواهد داد.

رئیس گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: یکی از دانش های فنی اتیلن دی کلراید اس که با نمونه خارجی آن در بازار هر کیلو ٦٠ یورو است اما نمونه ایران آن هر کیلو ٦٠ هزار تومان است که صرفه جوی ارزی چشمگیری را به همراه دارد.

صاحبدل فر گفت:یکی از کاتالیست هایی که به زودی دانش فنی آن بومی سازی می شود کاتالیست اسید سولفوریک است که کاربرد گسترده ای در صنعت پتروشیمی دارد.

وی با بیان این که بحث بومی کردن جاذب ها یکی از مباحث جدید در گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است گفت: با داخلی سازی دانش جاذب ها به ویژه در جاذب های مورد استفاده در واحد آروماتیکی می توان میزان بهره وری را در مجتمع های پتروشیمی تولید کننده آروماتیک افزایش داد.

رئیس گروه پژوهش های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: تاکنون ٢ دانش فنی کاتالیست ها واگذار شده و با توجه به کسب دانش فنی بسیاری از کاتالسیت ها آماده واگذاری این دانش به شرکت های متقاضی هستیم.

به گزارش شانا معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی‌ چندی پیش گفت: ایران با توجه به دستیابی به دانش فنی ساخت کاتالیست های مورد نیاز صنایع پتروشیمی، آماده صادرات آن به دیگر کشورها است.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشمی‌ در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: صنعت پتروشیمی ایران با شتاب در حال توسعه بوده و با تکیه بر دانش و قابلیت های علمی پژوهشگران و کارشناسان خود امروز بسیاری از کاتالسیت های مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.

مهندس عبدالحسین بیات افزوده بود: صنعت پتروشیمی‌ به عنوان یک صنعت ارزش آفرین در حال رسیدن به خودکفایی کامل در صنعت کاتالیست‌ها است و تا پایان برنامه پنجم توسعه دانش فنی تولید کاتالیست در کشور به طور کامل بومی سازی خواهد شد.

وی ادامه داده بود: در زمینه دانش‌های فنی مورد نیاز در صنعت پتروشیمی‌ تاکنون چندین دانش استراتژیک کاملا بومی‌سازی شده و وزارت نفت آمادگی دارد از سرمایه‌گذارانی که بخواهند دانش‌های فنی را تجاری سازی کنند، حمایت کند.

بیات گفته بود: ٣٨ مورد دانش فنی کاتالیست‌های صنعت نفت تاکنون بومی‌ و ٥ مورد در هیأت مدیره مصوب و تولید تجاری آنها آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشمی‌افزوده بود: کشورمان آمادگی دارد بخش بزرگی از کاتالیست‌های تولیدی و بومی‌سازی شده در داخل کشور را صادر کند و با قیمتی رقابتی و ارزان‌تر از رقبای بین‌المللی خود در بازار عرضه کند.

بیات گفته بود: باید به سمت تولید ثروت ملی و خودکفایی کامل در صنعت کاتالیست پیش برویم و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، حماسه‌های جدیدی را محقق کنیم.


 
 
 
 

 

۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۲
تعداد بازدید : ۸۹۶