ایران توان صادرات همه نفت خام خود را دارد

ایران توان صادرات همه نفت خام خود را دارد
وزیر نفت گفت:مجموعه ترابری و حمل و نقل شرکت ملی نفتکش ایران توان صادرات کل نفت کشور را به خارج دارد. پیش بینی دنیا این بود که نتوانیم نفتمان را صادر کنیم، اما امروز علی رغم محدودیت های موجود در بازارهای بین المللی حضور داریم.
رستم قاسمی سه شنبه بعدازظهر در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه اول سیما در خصوص کارهای برجسته صورت گرفته در دوره مسوولیتش در وزارت نفت گفت: متاسفانه وقتی که من وارد وزارت نفت شدم، به تحریم ها خوردیم که برای ما مشکلات جدی ایجاد کرد.
وی گفت: زمانی که شروع تحریم ها بود ، هیچ کشتی به سمت ایران نمی آمد و اقدامات برجسته ای در وزارت نفت صورت گرفت و اولین این بود که توانستیم مساله حمل و نقل را حل کنیم و کشتی ها بیشتری در اختیار بگیریم.
وزیر نفت افزود: تا پیش از این بسیاری از فرآورده ها را وارد می کردیم و با شروع تحریم ها چون این فرآورده ها را به ما نمی دادند، طرح های کمی و کیفی در کشور اجرا شد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه تصمیماتی در دوران وزارت خود گرفتید که اگر امروز بود، نمی گرفتید، گفت: در ذهنم چنین تصمیمی وجود ندارد ، چون تقریبا در صنعت نفت کار بر اساس برنامه های دراز مدت پیش می رود.
وزیر نفت در پاسخ به پرسش دیگری که چه تصمیمی دوست داشتید بگیرید، اما نگرفتید و یا نشد که این تصمیم را بگیرید، افزود: خیلی دوست داشتم اگر شرایط عادی بود ، میادین مشترک و پروژه های بزرگ صنعت نفت را سرعت ببخشم. این کارها الان دارد انجام می شود ، اما با آن سرعتی که مورد انتظار من است پیش نمی رود که این امر دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که بخشی از آن تحریم است.
قاسمی در خصوص شیرین ترین خاطره اش در دوران مسوولیت در وزارت نفت گفت: وقتی پروژه ها را بازدید می کنم و بخصوص وقتی پروژه های پارس جنوبی را می بینم. تصمیمات در حوزه پارس جنوبی جزو شیرین ترین روزهای من در وزارت نفت است.
وزیر نفت درباره تلخ ترین خاطره اش در دوره تصدی وزارت نفت گفت: وقتی تحریم ها آغاز شد ، شاید یک ماه شبانه روز نداشتم. خیلی موقع ها شب ها خوابم نمی برد که فردا چقدر می توانیم صادر کنیم و فردا وضعیت کشتی چطور خواهد شد؟
قاسمی در خصوص نقاط ضعف دوره فعالیتش در وزارت نفت گفت: در بخش دیپلماسی خارجی کمتر کار کردیم و بیشتر می توانستیم در این شرایط روی آن کار کنیم.
وزیر نفت درباره نقطه قوت کارش در وزارت نفت گفت: کار توسعه ای و پروژه ای برند کار من بوده است.
وی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این پرسش که اگر نمره رضایتمندی را ۱۰۰ در نظر بگیریم ، چه نمره ای به خودتان و زیر مجموعه تان می دهید، گفت: جمع دارد کار می کند و نمره ۶۰ را می توانیم قبول کنیم .
قاسمی افزود: از عملکرد خودم خیلی راضی نیستم و نمره ام ۵۰ به پایین است.
مقام ارشد صنعت نفت در خصوص این که چند طرح در صنعت نفت وجود دارد که پیشرف بالای ۸۰ درصد دارد، گفت:بیش از سه هزار پروژه در صنعت نفت داریم؛ پیشرفت بخش عمده آنها بالای ۵۰ درصد و بخشی مثل میدان مشترک رشادت، ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه و سه طرح توسعه پالایشگاهی بالای ۸۰ درصد است.
وزیر نفت در ادامه این گفت و گو در خصوص این که پس از دوران وزارت خود به کجا می روید، گفت: بعد از جنگ و دوران تمامی دولت ها، کارهای سازندگی انجام دادم و الان نیز با علاقه، تجربه و تخصصم در این بخش به کشورم کمک می کنم.
قاسمی در پایان این گفت و گو در خصوص این که چه سخنی با مردم دارید، گفت: مردم ما مردم بی نظیری هستند و ما شرمنده مردم هستیم که در مسوولیت هایی که داریم، بودیم و هستیم نتوانستیم خدمتی که لایق مردم باشد را به مردم تقدیم کنیم. از مردم می خواهیم ما را ببخشند و دعا کنند که عاقبت بخیر شویم.
۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۴
تعداد بازدید : ۸۴۲