زمینه حضور بیشتر بخش‌خصوصی در صنایع نفتی باید فراهم ‌شود

زمینه حضور بیشتر بخش‌خصوصی در صنایع نفتی باید فراهم ‌شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به عقب ماندگی بخش خصوصی در صنعت نفت گفت: طبق قانون باید صندوق توسعه ملی منابع و تسهیلات را بصورت ریالی و ارزی در اختیار بخش خصوصی قرار دهد اما متاسفانه در حال حاضر به علت وجود بورکراسی اداری و روند سخت اخذ تسهیلات مانع حضور گسترده بخش خصوصی در این صنعت شده است.
جلیل جعفری بنه خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،اظهار داشت: در حال حاضر پرژهای نفتی توسط بخش خصوصی انجام می شود اما نمی توان گفت که بخش خصوصی حضوری پررنگ در این صنعت دارد بلکه در پروژه های نفتی دولت نگاه حاکمیتی دارد وفقط چند پیمانکار بزرگ که خود به نوعی شبه دولتی هستند درپروژه های نفتی حضور فعال دارند

نماینده مردم خلخال و کوثر درمجلس شورای اسلامی، گفت: مشکلی که بخش خصوصی امروز با آن دست و پنجه نرم می کند دوبرابر شدن هزینه‌های تولید ، مشکلات تامین منابع در تهیه تجهیزات و نقل وانتقال پول است .

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: اما مشکل شرکت های کوچک خصوصی در صنعت نفت این است که توان رقابت با چند شرکت بزرگ را ندارند لذا باید در قالب تشکیل کنسرسیوم منابع وامکانات را تجمیع کنند.

وی گفت: ضرورت ایجاب می کند در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی دولت بخش خصوصی را فعالتر کند چراکه با مدیریت بخش خصوصی می توان در عرصه صنعت نفت و گاز با سرعت بیشتر حرکت کرد.

جعفری بنه خلخال گفت:علی رغم زحماتی که در طرح تولید ملی کشیده شد این طرح رای نیاورد، لذا بایداز لحاظ قانونی در جهت حمایت از تولید ملی مخصوصا در حوزه صنعت نفت فعالتر باشیم.

جعفری بنه خلخال ادامه داد: طبق قانون باید صندوق توسعه ملی منابع و تسهیلات را بصورت ریالی و ارزی دراختیار بخش خصوصی قرار دهد اما متاسفانه در حال حاضر به علت وجود بورکراسی اداری و روند سخت اخذ تسهیلات عملا بخش خصوصی از گرفتن تسهیلات منصرف می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: باید از تجربه موفق دنیا در ارائه کار به بخش خصوصی استفاده لازم را برد و نباید زمان از دست بدهیم./

۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۴۰
تعداد بازدید : ۸۷۶