مبادلات مرزی الکترونیکی شد

مبادلات مرزی الکترونیکی شد
وزارت صنعت، معدن و تجارت که پیش از این، از طرحی برای ساماندهی مبادلات مرزی مرزنشینان با همکاری معاونت توسعه منابع انسانی ریاست‌جمهوری و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده بود، روز گذشته اعلام کرد که فاز اول این طرح اجرایی شده و «دفترچه‌های مرزنشینی» به «کارت‌های الکترونیک مرزنشینی» تبدیل می‌شود تا از این پس، مبادلات مرزی از حالت سنتی، خارج و الکترونیکی شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت که پیش از این، از طرحی برای ساماندهی مبادلات مرزی مرزنشینان با همکاری معاونت توسعه منابع انسانی ریاست‌جمهوری و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده بود، روز گذشته اعلام کرد که فاز اول این طرح اجرایی شده و «دفترچه‌های مرزنشینی» به «کارت‌های الکترونیک مرزنشینی» تبدیل می‌شود تا از این پس، مبادلات مرزی از حالت سنتی، خارج و الکترونیکی شود.
بر اساس این طرح، وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش دارد تا در سامانه یکپارچه مبادلات مرزنشینان، بتواند از طریق «کارت الکترونیکی مبادلات مرزنشینان»، مبادلات مرزی را مکانیزه کند. در واقع هدف اصلی در این کار، تسهیل تجارت الکترونیک برای فرآیندهای مرزنشینی کشور است که یکی از اصلی‌ترین وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود.
در این باره، معاونت توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، به طور مشخص اعلام کرده که مرزنشینان باید به دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه و درخواست صدور کارت‌های مرزنشینی خود را اعلام کنند.
بر اساس جزئیاتی که از این طرح اعلام شده، در حال حاضر کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزی، از ابتدای مرداد ماه، در محل دفاتر ثبت نام کننده موجود است و تمامی مرزنشینان استان‌های مرزی که جهت صدور کارت الکترونیکی مرزنشینی در دفاتر پیشخوان دولت ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند برای دریافت کارت‌های خود، به دفتر مربوطه که ثبت نام کرده‌اند، مراجعه کنند.
با این اقدام جدید دولت، کارت‌ها و دفترچه‌های فعلی مرزنشینی از اعتبار ساقط می‌شود و بر این اساس، مرزنشینان باید هرچه سریع‌تر برای دریافت کارت‌های الکترونیکی جدید دست به کار شوند.
به گفته جواد اسماعیلی، مدیر پروژه‌های معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدور کارت الکترونیکی برای مرزنشینان، پیرو تفاهم‌نامه منعقده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت توسعه منابع و سرمایه‌های انسانی ریاست‌جمهوری در حال اجرا است که بر اساس آن، مرزنشینان با مراجعه به دفاتر پیشخوان و پرداخت 8500 تومان، کارت خود را دریافت می‌کنند. بر اساس آمار برآورد شده، هم اکنون یک میلیون و 700 هزار خانوار مرزنشین در کشور زندگی می‌کنند.


تسهیل استفاده از مزیت‌های مرزها
در همین رابطه، در چند استان مرزی کشور از جمله آذربایجان غربی، بوشهر و کردستان، صدور کارت الکترونیکی برای مرزنشینان آغاز شده است. به گزارش «باشگاه خبرنگاران»، عباداله اکبری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، در این باره با اشاره به صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی 98هزار و 440 خانوار مرزنشین در آذربایجان غربی، تصریح کرد: تاکنون 110هزار نفر برای دریافت این کارت ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: هدف از صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی برای مرزنشینان، ساماندهی مبادلات مرزی است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به امکان وارد کردن اطلاعات واردات و صادرات مرزنشینان به سامانه جامع مبادلات کالا و تجارت مرزی توسط مرزنشینان نیز اشاره و بیان کرد: این امکانات از جمله مزیت‌های کارت الکترونیکی مبادلات مرزی محسوب می‌شود. وی ادامه داد: از این پس مرزنشینان به راحتی می‌توانند از منافع اقتصادی مرزها استفاده کنند.
سهمیه‌بندی ارزی مرزنشینان
در این رابطه، محمدرضا صادقی، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر نیز با اعلام آغاز صدور کارت الکترونیکی مرزی در این استان بیان کرد: این کارت‌های الکترونیکی جایگزین دفترچه‌های کاغذی مبادلات مرزی می‌شود و تجمیع اطلاعات مرزنشینان، امکان تبادل سریع اطلاعات و تصمیم‌گیری بهینه در خصوص سهمیه‌های ارزی مرزنشینان، کالاهای قابل ورود و نظارت بهتر بر عملکرد تعاونی‌های مرزی، از اهداف و نتایج طرح خواهد بود.
به گزارش «ایلنا»، وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر 505هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشین عضو هستند، افزود: با توجه به اینکه کارت‌های مبادلات مرزی برای سرپرستان خانوارها صادر می‌شود، پیش‌بینی می‌شود در استان بوشهر، بالغ بر 100هزار نفر از سرپرستان خانوارها، کارت‌های الکترونیکی مبادلات مرزی را دریافت کنند.
صادقی اظهار کرد: فرآیند صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی با همکاری فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، اداره کل پست، شرکت‌های تعاونی مرزنشینان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاتر پیشخوان دولت اجرایی خواهد شد.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت
همچنین محمد پوررنگ، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز از آغاز الکترونیکی شدن کارت مبادلات مرزی در این استان خبر داد. به گزارش «ایرنا»، وی افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، مرزنشینان متقاضی دریافت کارت الکترونیک مرزنشین باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان محل سکونت خود یا تعاونی‌های مرزنشین، نسبت به ارائه درخواست خود برای صدور کارت الکترونیک اقدام کنند. این مسوول، فرم تاییدیه محل سکونت مرزنشین، اصل شناسنامه و کارت ملی یا تاییدیه ثبت احوال برای شماره ملی سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل، کد پستی 10 رقمی و آدرس دقیق پستی محل سکونت دائمی مرزنشین را مدارک مورد نیاز برای صدور این کارت اعلام کرد. وی پرداخت مبلغ 8500تومان بابت کارمزد صدور و مدیریت کارت مرزنشین و یک قطعه عکس پرسنلی سرپرست خانوار را از دیگر مواد لازم برای صدور این کارت عنوان کرد.
کاهش قاچاق از مرزها
در این باره، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به آثار مثبت صدور کارت الکترونیکی برای مبادلات مرزی، یکی از مهم‌ترین آثار مثبت آن را کاهش قاچاق کالا به کشور از طریق مرزها عنوان کرد. فداحسین مالکی افزود: صدور کارت مبادلات مرزی به ‌صورت الکترونیکی، اطلاعات مرزنشینان را تجمیع و نظارت بر عملکرد تعاونی‌های مرزنشین را تسهیل می‌کند.
وی ادامه داد: با این اقدام، امکان تبادل سریع اطلاعات و تصمیم‌گیری بهینه برای سهمیه ارزی مرزنشینان و کالاهای قابل ورود، فراهم می‌شود.
به گفته رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با جایگزینی دفترچه‌های کاغذی با کارت‌های الکترونیکی، تجارت مرزی به سمت تجارت الکترونیک پیش خواهد رفت و از این پس، همه فعالیت‌های مبادلات مرزی تعاونی‌های مرزی، اعم از اختصاص مبادلات مرزی و صادرات و واردات، به ‌وسیله کارت‌های الکترونیکی انجام خواهد گرفت.
وی افزود: برای تمامی مرزنشینان متقاضی کارت مبادلات مرزی، پس از تحویل مدارک به دفا‌تر پیشخوان حوزه استحفاظی خود و احراز هویت، کارت الکترونیکی صادر خواهد شد و از این پس، کلیه فعالیت‌های مبادلات مرزی این تعاونی‌ها اعم از اختصاص سهمیه مبادلات مرزی و صادرات و واردات، از طریق کارت‌های الکترونیک صورت خواهد گرفت.

۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۱۷
تعداد بازدید : ۹۴۸