نیاز اعضای اوپک به متوسط قیمت نفت بیشتر/قیمت نفت مورد نیاز ایران 144 دلار

نیاز اعضای اوپک به متوسط قیمت نفت بیشتر/قیمت نفت مورد نیاز ایران 144 دلار
بانک سرمایه‌گذاری عرب در گزارشی اعلام کرد: تمامی اعضای اوپک به جز کویت به متوسط قیمت نفت بیشتر نسبت به متوسط قیمت سال گذشته برای متعادل سازی بودجه خود نیاز دارند و متوسط قیمت نفت مورد نیاز ایران 144 دلار در هر بشکه برآورد شده است.

به گزارش بلومبرگ، بانک سرمایه‌گذاری نفتی عرب موسوم به «اپیکورب» اعلام کرد: ایران در سال جاری میلادی به طور متوسط به قیمت نفت 144 دلار در هر بشکه، بیش از قیمت متوسط 127 دلار سال گذشته، نیاز دارد.

عربستان نیز برای متعادل‌سازی بودجه خود به قیمت 98 دلار در هر بشکه نیاز خواهد داشت. نیاز این کشور در سال گذشته برای تامین بودجه برابر با 94 دلار در هر بشکه بود.

متوسط قیمت مورد نیاز برای نفت برای متعادل سازی بودجه 12 کشور عضو اوپک در سال جاری میلادی نیز 105 دلار در هر بشکه برآورد شده است. امسال رشد 7 درصدی برای مجموع بودجه اعضای اوپک در نظر گرفته شده است.

اوپک در سال گذشته به طور متوسط به قیمت 99 دلار در هر بشکه نیاز داشت. قیمت نفت بنچ‌مارک یا نفت برنت که شاخص قیمت نفت برای بیش از نیمی از نفت جهان به شمار می‌رود، در سال جاری میلادی به طور متوسط برابر با 108 دلار بوده است.

یکی از مشاوران ارشد این بانک گفت: در نهایت، هیچ یک از اعضای اوپک نمی‌توانند انتظار داشته باشند که مخارجی را که به سهم بازار دیگر اعضا وابسته است، تنظیم کنند و کشورها بیشتر آنطور خرج می‌کنند که توانایی دارند.

شعبه مستقر این بانک در عربستان اعلام کرد: به جز کویت، تمامی اعضای اوپک به قیمت‌های بالاتر برای هر بشکه نفت نیاز دارند.

به گزارش اپیکورب، عراق، دومین تولیدکننده نفت اوپک نیز به طور متوسط به قیمت 123 دلار در هر بشکه نیاز دارد که این میزان 10 دلار بیش از متوسط قیمت مورد نیاز این کشور در سال 2012 است.

ونزوئلا، الجزایر، لیبی، نیجریه و اکوادر نیز همگی به قیمتی بیش از 110 دلار برای متعادل‌سازی هزینه‌های خود نیاز دارند.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان در 31 می در وین گفت: قیمت 100 دلار در هر بشکه برای نفت برنت قیمتی منصفانه است.

بودجه عربستان بر اساس متوسط قیمت 75 دلار در هر بشکه است و نرخ صادرات این کشور نیز روزانه برابر با 7.2 میلیون بشکه است.

این قیمت‌های ارائه شده قیمت‌هایی است که کشورها خواهان آن هستند اما معمولا از هزینه‌های واقعی تولید نفت متفاوت هستند.

۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۹
فارس |
تعداد بازدید : ۸۱۷