راهکار مقابله با قاچاق سوخت و بالابردن ضریب امنیت مصرف کننده

راهکار مقابله با قاچاق سوخت و بالابردن ضریب امنیت مصرف کننده
به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، پردازش داده های دریافتی از فراورده های نفتی در مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران امنیت مصرف کننده را افزایش و امنیت قاچاقچیان سوخت را بیشتر از گذشته به خطر می اندازد.
با راه اندازی مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از چهارشنبه گذشته (٢ مرداد) تمام اطلاعات مربوط به حمل، انتقال و تخلیه فرآورده در مبادی وارداتی، انبارهای نفت، خطوط انتقال فرآورده و نفتکش ها، در مرزهای خاکی و آبی کشور، به صورت آنلاین در این مرکز ثبت و مدیریت می شود.
بعد ازاجرای قانون سهمیه بندی بنزین و توزیع هوشمند آن توسط سامانه های الکترونیکی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در سراسر کشور، اکنون شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران مرکز مدیریت آنلاین نظارت بر مسیر فرآورده های نفتی را راه اندازی کرده تا هر گونه حرکت این محصول را در مساحتی به وسعت ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربّع ایران را رهگیری و ثبت کند.

/موسی احمدی/

دکتر موسی احمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت گو با خبرنگار شانا، راه اندازی مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با هدف نظارت لحظه به لحظه توزیع و مصرف سوخت در کشور را « راهبردی مثبت و سازنده » قلمداد کرد.

این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: افزایش سطح نظارت بر انتقال فرآورده های نفتی، رابطه مستقیم با بهبود میزان کنترل مصرف سوخت در کشور دارد.

احمدی با یادآوری مصارف خارج از برنامه در بعضی از نقاط کشور و پدیده قاچاق گفت: با راه اندازی مرکز کنترل و نظارت بر انتقال فرآورده در کشور ضمن کاهش قاچاق سوخت، شدت مصرف انرژی در کشور نیز نظام مند تر خواهد شد.

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مزیت های پایش لحظه ای مسیر حرکت فرآورده در کشور را ارسال سوخت به موقع ارزیابی کرد و گفت: نظارت آنلاین بر انتقال فرآورده منجر به دقیق تر شدن برنامه ریزی ها می شود و در نهایت سوخت به موقع به محل مصرف انتقال می یابد و کاستی های ناشی از این امر با این سامانه مرتفع می شود.

 

حسین امیری

حسین امیری خامکانی رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به طرح مانیتورینگ اطلاعات فرآورده گفت: طرح جدید وزارت نفت راه‌کاری مناسب برای مقابله با قاچاق سوخت محسوب می‌شود، لذا کنترل سیستم توزیع و همچنین نظارت کامل بر مرزهای کشور باید در راستای حمایت از این طرح انجام شود.
۷ مرداد ۱۳۹۲ ۰۳:۲۰
تعداد بازدید : ۸۳۸