حمله وزیر سابق نفت به وزیر احتمالی نفت // شیخ‌الوزراء و مرد انرژی‌های نو را بشناسید

حمله وزیر سابق نفت به وزیر احتمالی نفت // شیخ‌الوزراء و مرد انرژی‌های نو را بشناسید
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم دقایقی قبل بیژن نامدار زنگنه (شیخ الوزرا) و حمید چیت چیان (پایه‌گذار توسعه انرژی‌های نو در ایران) را به عنوان وزیران پیشنهادی نفت و نیروی دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم دقایقی قبل وزیران پیشنهادی حوزه انرژی کشور را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. بر این اساس بیژن نامدار زنگنه و حمید چیت چیان به عنوان وزیران پیشنهادی نفت و نیرو برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند.

بیژن نامدار زنگنه 61 ساله که پیش از این دو دوره چهار ساله وزیر نفت دولت هفتم و هشتم بود، وی که از سال 1364 تا 1384 در دولت‌های مختلف به عنوان وزیر حضور داشته است لقب "شیخ الوزرا" را نیز یدک می‌کشد.

وزیر جهاد سازندگی (1364 - 1368) دولت چهارم – حضرت آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، وزیر نیرو (1368 - 1376) دولت پنجم و ششم/ آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر نفت (1376 – 1384)/ دولت هفتم و هشتم حجت الاسلام سید محمد خاتمی از مهمترین مسئولیت های زنگنه به عنوان وزیر کابینه دولت بوده است.

زنگنه همچنین در حدفاصل سال 1375 تا 90 به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و درحفاصل سال های 62 تا 84 به عنوان عضو شورای اقتصاد در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وزیر پیشنهادی نیرو کیست؟

حمید چیت‌چیان وزیر پیشنهادی وزارت نیروی دولت یازدهم هم در حال حاضر مشاور عالی وزیر نیروی دولت دهم و رئیس شورای مشاوران وزارت نیرو است.

چیت چیان در کارنامه خود عضویت در جهاد سازندگی استان آذربایجان شرقی در سال 1358، عضویت در سطوح فرماندهی سپاه و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی از سال 1359 تا دی ماه 1366، نمایندگی مجلس شورای اسلامی دوره سوم ( از حوزه انتخابیه تبریز) در خرداد 1367 تا خرداد 1371، عضویت در هیات رییسه مجلس سال دوم دوره سوم، عضویت و مخبریت کمیسیون نیرو، عضویت در هیات مدیره توانیر در خرداد 1371 تا 1375، عضویت در هیات مدیره سازمان برق ایران، معاونت وزیر نیرو در امور انرژی از آبان 1372 تا شهریور1384، معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو از آذر 1385 تا تیر1387 ، قائم مقامی وزیر نیرو از شهریور 1384 تا آبان 1389، سمت مشاور عالی وزیر و رییس شورای مشاوران وزارت نیرو از آبان 89 تاکنون، معاونت هماهنگی و نظارت فرایندی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از شهریور 1390 تاکنون را دارد.

وی همچنین در حوزه آب و برق در تاسیس و پایه گذاری موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا)، سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)، مرکز اطلاعات انرژی ایران، آزمایشگاه ملی صرفه جوئی انرژی ایران، مرکز آموزش بهینه سازی مصرف انرژی بخش صنعت ( تبریز)، مجری طرح اولین پروژه CHP کشور (در نیروگاه کیش)، مجری طرح اولین پروژه توربو اکسپندر در کشور (در نیروگاه های رامین و نکا)، مجری طرح اولین پروژه زمین گرمائی کشور (سبلان)، مجری طرح طراحی، ساخت و راه اندازی اولین توربین بادی کشور (با ظرفیت 660 کیلووات)، مدیر پروژه طراحی و ساخت توربین بادی 2 مگاواتی در پژوهشگاه نیرو، مجری طرح صرفه جوئی انرژی، مجری طرح انرژی های نو، هدایت پروژه تدوین سند چشم انداز و برنامه راهبردی وزارت نیرو و انتشار ترازنامه های انرژی کشور (ملی و استانی) نقش داشته و فعال بوده است.

حمله وزیر سابق نفت به وزیر احتمالی نفت

وزیر سابق نفت و رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به اظهارات اخیر زنگنه خطاب به مدیران نفت گفت: کمیسیون، صلاحیت‌های عمومی، عملکردی و سوابق سیاسی وزیر نفت پیشنهادی را بررسی می‌کند و اگر با شاخص‌ها مطابق نباشد رأی آوردن برای او دشوار است.

مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بیژن زنگنه به عنوان گزینه مطرح برای وزارت نفت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بررسی صلاحیت گزینه‌های تصدی وزارتخانه در کمیسیون‌ها بر اساس عوامل مختلفی صورت می‌گیرد که عواملی از وضعیت سیاسی، سوابق عملکردی، سن و توانایی جسمانی لازم و تحصیلات عالیه مرتبط از جمله این موارد است.

وی گفت: در بررسی وضعیت سیاسی گزینه‌های پیشنهادی وزارت، عملکرد افراد در سنوات گذشته در انقلاب و اینکه در چه مواردی با نظام در تعارض بوده و یا در چه مواردی هماهنگی داشته است، مد نظر قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: فتنه 88 خط قرمز روشنی است که قطعا مجلس کسانی که در این فتنه نقش داشتند را دور از ذهن قرار نمی‌دهد.

زنگنه خود صلاحیت گروهبانی وزارت نفت را دارد؟


وزیر اسبق نفت همچنین گفت: از همه اینها گذشته نقل قولی از آقای زنگنه در رسانه‌ها مطرح شده که درباره مدیران سابق نفتی گفته‌اند گروهبان‌ها باید بروند و ژنرال‌ها بیایند، واقعا تأسف می‌خوریم فردی که هنوز صلاحیتش بررسی نشده بیاید اینگونه اظهارنظر کند.

وی افزود: آقای زنگنه باید از مدیران نفتی عذرخواهی کند و در عین حال بررسی شود که آیا اصلا خود صلاحیت گروهبانی در وزارت نفت را دارد یا خیر و این کار باید قبل از ورود به مجلس صورت گیرد چرا نگاه تکبر آمیز به مدیران زحمتکش نفتی، درست نیست.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای به جایی وصل باشند و ژنرال شوند و برای خود امتیاز قائل باشند، اجحاف به مدیران زحمتکش نفتی است بنابراین آقای زنگنه اگر این حرف را زده‌اند باید عذرخواهی کنند و اگر نگفته‌اند باید تکذیب کنند.

وی درباره بررسی صلاحیت زنگنه در کمیسیون انرژی نیز گفت: هنوز ایشان به طور رسمی به عنوان وزیر معرفی نشده‌اند و فقط در رسانه‌ها بحث وزارت ایشان مطرح است، لذا باید مراقب صحبت‌ها و مطالبشان باشند. قطعا کمیسیون انرژی در بررسی‌های خود مشخصات عمومی، عملکردی و سابقه سیاسی افراد را در نظر می‌گیرد.

مسیر دشوار زنگنه برای رای اعتماد

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: معتقدیم که رأی آوردن آقای زنگنه با این شرایط در مجلس سخت است.

وی در پاسخ به اینکه آیا رایزنی با دولت یازدهم صورت گرفته که وی را به عنوان وزیر معرفی نکنند،‌گفت: وقتی شاخص‌ها برای مجموعه‌ای وجود داشته باشد دیگر رایزنی معنایی ندارد و اگر در انتخاب وزرا شاخص‌ها و خطوط قرمزی که نظام مشخص کرده، رعایت شود، دیگر معامله‌گری و لابی‌ کردن مطرح نمی‌شود و قطعا این فرهنگ باید عوض شود چرا که به نفع نظام نیست.

میرکاظمی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم عملکرد سیاسی افراد به راحتی قابل گذشت نیست، بحث فتنه برای ما بسیار مهم است، درست است که ترحم نظام باعث شد برخی پیگیری‌ها صورت نگیرد اما خیانتی که در آن زمان شد، در کاهش رتبه ایران در صحنه‌های بین‌المللی تأثیر گذاشت و آنهایی که اطلاعات بین‌المللی دارند می‌دانند که این آسیب‌ها چقدر جدی است و کسانی که در این توهم سهم داشتند چقدر در آسیب رسانی هم سهیم بودند.

کرسنت هم مد نظر مجلس است

وی همچنین به قرارداد کرسنت در دوران وزارت زنگنه اشاره کرد و گفت: این قرارداد از نکاتی است که در صورتی که آقای زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شوند مورد توجه خواهد بود چرا که از قراردادهای خیانت‌آمیزی است که در آن زمان شکل گرفته است.

۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۰۸
تعداد بازدید : ۹۶۰