پتروشیمی اصفهان بدهکار نیست، طلبکار است

پتروشیمی اصفهان بدهکار نیست، طلبکار است
پتروشیمی اصفهان با رد گفته‌های معاون وزیر نفت مبنی بر متوقف شدن ارسال خوراک مورد نیاز این واحد پتروشیمی به علت بدهی به پالایشگاه اصفهان اعلام کرد: پتروشیمی اصفهان بدهکار نیست، طلبکار است.
پتروشیمی اصفهان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ماهان با ارسال توضیحاتی پیرامون متوقف شدن خوراک دریافتی از سوی پالایشگاه اصفهان اظهار کرد: تولید دریکی از قدیمی‌ترین مجتمع های پتروشیمی کشور با ظرفیت 300 هزار تن در سال در حالی برای دومین بار متوقف شده است که بورس تهران و سهامداران پالایشگاه ها و پتروشیمی ها نیز در سردر گمی به سر می برند چرا که غیراز بحث قیمت‌گذاری موضوع تأمین خوراک شرکت‌های پتروشیمی نیز مطرح است. این در حالیست که دولت مدعی است خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین می‌کند اما شرکت‌های پتروشیمی این ادعا را کذب می‌دانند.

 

 

این واحد پتروشیمی اظهار کرد: پس از واگذاری سهام به بخش خصوصی رفتار دولت نسبت به این شرکت تغییر کرده و هر بار به بهانه‌های مختلف خوراک مورد نیاز این واحد پتروشیمی توسط شرکت پالایش نفت اصفهان به ‌عنوان تأمین‌کننده خوراک متوقف شده است .

 

 

گروه صنعتی ماهان با اعلام این که فعالیت این شرکت 90روز است که به‌دلیل دریافت نکردن خوراک معطل مانده است این گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را مبنی بر "علت توقف ارسال خوراک از سوی پالایشگاه اصفهان به مجتمع پتروشیمی اصفهان، بدهی واحد پتروشیمی به پالایشگاه است" را نیز فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانسته است.

 

 

در ادامه توضیحات این واحد پتروشیمی آمده است: شرکت پالایش نفت اصفهان از زمان واگذاری پتروشیمی اصفهان به بخش خصوصی به دلایل گوناگون اقدام به قطع خوراک کرده است که آخرین آن در اردیبهشت سال‌جاری رخ داده که هنوز هم ادامه دارد. این شرکت که با حضور مدیرعامل شرکت پالایش و پخش در هیأت مدیره‌اش و نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان سهامدار عمده، خود را به‌عنوان شرکت خصوصی معرفی می‌کند، در سال 1391قراردادی را با استفاده از قدرت دولتی خود به شرکت پتروشیمی اصفهان تحمیل کرد که پتروشیمی در شرایط عسر و حرج و پس ازیک فصل قطعی خوراک و پرداخت هزینه سنگین حقوق و دستمزد و هزینه‌های ثابت 3ماهه شرکت ناچار به امضای آن شد.

 

این شرکت پتروشیمی افزود: این در حالی است که براساس تبصره "ب "ماده1 قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها برای تشویق سرمایه‌گذاری، قیمت خوراک مایع و گاز واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی برای مدت حداقل 10سال پس از تصویب این قانون هر مترمکعب حداکثر 65 درصد قیمت سبد صادراتی در مبدأ خلیج‌فارس بدون هزینه انتقال اعلام شده است.

 

 

این واحد پتروشیمی یادآور شد: براساس مصوبه غیرقانونی دیگری که متعاقبا توسط معاونت پالایش و پخش وزارت نفت به این شرکت ابلاغ شده مشارالیه خواهان محاسبه موارد تحویلی براساس نرخ مبادله‌ای شده است. این در حالیست که تنظیم و تصویب قانون صرفاً به‌عهده مجلس شورای اسلامی است و چون این مقوله در گذشته مصوبه‌ای از مجلس داشته است، صرفاً مجلس یا شورای نگهبان حق دخل و تصرف در آن را خواهد داشت.

 

 

گروه صنعتی ماهان میانگین دریافت خوراک از پالایشگاه اصفهان را از سال گذشته تا کنون 38درصد اعلام کرده و افزوده است:با وجود این که در برخی از مقاطع زمانی ارسال خوراک توسط شرکت پالایش نفت اصفهان قطع شد، شرکت پتروشیمی اصفهان با وجود همه تحریم‌های موجود برای صادرات و برگرداندن دلار به کشور، بدهی خود را براساس آنچه قانون جمهوری اسلامی بر او تکلیف کرده بود پرداخت کرد اما در اردیبهشت سال 92 دوباره خوراک قطع شد و شرکت پالایش نفت اصفهان عدم‌پرداخت مبلغ حاصل از قرارداد تحمیلی فوق‌الذکر توسط شرکت پتروشیمی را دلیل قطع خوراک مطرح کرد.

 

 

این شرکت همچنین مدعی شده است که طبق محاسبات صورت گرفته ارزش حدود 17.7هزارتن خوراک پلت‌فرمیت از ابتدا تا انتهای سال 1391 براساس آنچه مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده و آنچه قرارداد تحمیلی پالایشگاه است نه فقط مبلغی بیش از آنچه در تعهدش بوده است پرداخت کرده بلکه طلبکار نیز هست.

 

 

پالایشگاه اصفهان: پتروشیمی بدهکار است

 

 

به گزارش ایسنا، توضیحات پتروشیمی اصفهان در حالیست که رییس روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان- متوقف شدن تحویل خوراک به واحد پتروشیمی اصفهان را به دلیل پرداخت نشدن بدهی های و عدم انجام تعهدات این واحد اعلام کرده و گفته: این واحد چندین سال است که به پالایشگاه اصفهان مقروض است و با وجود توافق سال گذشته مبنی بر ادامه خوراک رسانی درصورت پرداخت بدهی‌ها توسط پتروشیمی اصفهان، بازهم این واحد پتروشیمی به تعهدات خود عمل نکرده است.

 

 

محمدصادق حاجیان اظهار کرد: چک‌هایی هم که پتروشمی اصفهان به پالایشگاه بابت بدهی خود پرداخته است یا به موقع تبدیل به پول نشده یا این که تبدیل به پول نشده است.

 

 

وی اظهار کرد: پرداخت نشدن طلب پالایشگاه اصفهان در حالیست که واحد پتروشیمی اصفهان پول حاصل از فروش محصولات خود را در جا‌های دیگر سرمایه گذاری می‌کند و از پرداخت بدهی خود سرباز می‌زند.

 

 

وزیر نفت به دنبال حل مشکل است

 

 

همچنین مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تایید قطع خوراک پتروشیمی اصفهان به دلیل بدهی به پالایشگاه اصفهان در مورد احتمال مشکل مالی پتروشیمی اصفهان گفت:‌ اگر این واحد پتروشیمی محصول خود را مرتب در بازار بفروشد نباید مشکلی در پرداخت پول خوراک خود داشته باشند.

 

 

محمد بساق‌زاده خاطرنشان کرد: استاندار اصفهان و وزیر نفت این موضوع را پیگیری می کنند تا بتوانند راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کنند.

 

ا

۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ۲۳:۵۵
تعداد بازدید : ۹۱۱