عرضه نفت خام در بورس انرژی بصورت پایلوت

عرضه نفت خام در بورس انرژی بصورت پایلوت
عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به عرضه نفت خام در بورس انرژی عنوان کرد: در شزایط فعلی و با توجه به وجود تحریم ها، عرضه نفت خام در بورس انرژی را بصورت پایلوت پیشنهاد می کنم.
روبرت بگلریان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود :با توجه به اینکه بازار بورس شرایط خاص خود را دارد باید اذعان داشت برای عرضه نفت خام در بورس انرژی در موقعیت فعلی به کارایی و تاثیرات آن باید توجه کرد.

نماینده مردم ارامنه جنوب درمجلس شورای اسلامی اظهار داشت با راه اندازی بورس مخالفتی ندارم :موافق هستم اما یکی از موضوعاتی مهمی که در عرضه نفت خام در بورس مطرح است، این می باشد که علاوه بر در نظر گرفتن شرایط عرضه کننده باید موقعیت متقاضیان نیز درک شود چرا که از شرایط برابر برخوردار نیستند.

بگلریان ادامه داد: از طرفی وجود تحریم ها نیز در کارایی طرح عرضه نفت خام در بورس تاثیر منفی دارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید توجه داشته باشیم نگاه حاکمیتی در صنایع بالا دستی وجود دارد البته در اصل ۴۴ قانون اساسی برای واگذاری ها پیش بینی هایی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تا بوجود آمدن فضای مناسب برای عرضه نفت به بورس انرژی و همچنین برای این اینکه بتوانیم آمادگی این کار را از بعدهای مطالعاتی و جنبه های دیگر تا آن زمان بدست آوریم پیشنهاد می کنم طرح فروش نفت خام بصورت پایلوت اجرایی شود.

بگلریان همچنین در خصوص درخواست وزارت نیرو برای معاملات بین المللی برق در بورس انرژی گفت: چون این معاملات غالبا با کشورهای همسایه خواهد بود و برای انجام این کار باید شرکتهای داخلی به عنوان واسطه برق را از شرکت های توزیع برق خریداری کنند ضرورت ایجاب می کند مدیریت داخلی و خارجی در این حوزه اعمال گردد.

وی گفت: برای انجام معاملات بین المللی برق در بورس باید مشکلات شرکت تولیدی برق در قیمت گذاری نیز لحاظ شود و همچنین با وجود هدفمندی یارانه ها نباید فراموش کرد در برخی مناطق جغرافیایی برای توسعه باید نقش دولت در توزیع برق و پرداخت یارانه حفظ شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فعلی نگاه مثبت تری به موضوع انجام معاملات برق به نسبت نفت در بورس انرژی دارم و باید توجه داشته باشیم بورس بازار شفافی است./

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۱۸
تعداد بازدید : ۱,۱۱۳