افزایش توان ذخیره سازی نفتی ایران برای مقابله با تحریم ها

افزایش توان ذخیره سازی نفتی ایران برای مقابله با تحریم ها
بر اساس تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز ایران در هفته های اخیر تعدادی نفتکش جدید به ناوگان دریایی خود افزوده است که این افزایش ظرفیت به منطور بالابردن ظرفیت صادراتی نفت در برابر تحریم ها صورت گرفته است.
به گزارش " رویترز" بر این اساس هم اکنون میزان صادرات نفتی ایران روزانه برابر با ۲.۲ میلیون بشکه است . بر اساس ادعای این گزارش از آنجا که شرکتهای کشتی رانی خارجی در پی تحریمهای غربی از بازار صادرات نفت ایران خارج شده اند اکنون این کشتی های ناوگان دریایی شرکت ملی نفتکش ایران است که از تمام توان خود برای صادرات نفت ایران استفاده می کند .
اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه دریایی آی اچ اس نشان می دهد که تعداد ۴ فروند سوپرنفتکش هر یک با ظرفیت ۲ میلیون بشکه نفت در فاصله ماههای می تا جولای به ناوگان دریایی این شرکت افزوده شده اند .پیش از این نیز در اوائل سال جاری سه فروند نفتکش دیگر به ناوگان دریایی این شرکت اضافه شده بود.
طبق گفته یک منبع آگاه در بازار ، کشتی های نفتکش ایران برای حمل و نقل دریایی نفت خود به نفتکش های جدید نیازمند است و بودن تعداد زیادی نفتکش به ایران برای ذخیره نفت در دریا و انجام تجارت دریایی قابلیت انعطاف پذیری بالاتری می دهد .
بر اساس این گزارش تمامی کشتیهای تحویل گرفته شده بخشی از قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۰۹ میلادی با دو شرکت کشتی رانی چینی برای ساخت ۱۲ فروند سوپر نفتکش بسته شد .
این تعداد کشتی جدید تعداد کشتیهای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران را به ۳۷ فروند با ظرفیت ۶۴ میلیون بشکه نفت افزایش داده است . این شرکت همچنین تعداد ۱۴ فروند نفتکش کوچک نیز با ظرفیت ۱۲.۵ میلیون بشکه نفت در ناوگان خود دارد .
چین در حال حاضر بزرگترین مشتری نفتی ایران است .تحریم ها موجب شده اند که از حجم قراردادهای نفتی آسیایی ها با ایران کاسته شود که این امر نیاز ایران به افزایش ظرفیت ذخیره سازی شناور نفت را افزایش می دهد.
یک منبع آگاه دیگر در گفت و گو با رویترز تعداد نفتکش های VLCCs که ایران برای ذخیره شناور نفت استفاده کرده است را بین ۱۰ تا ۱۳ فروند اعلام کرده است .
۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ۱۵:۵۷
تعداد بازدید : ۷۴۶