جعبه سیاه پرونده کرسنت چرا کشته شد

جعبه سیاه پرونده کرسنت چرا کشته شد
هفته‌نامه 9 دی که به مدیرمسؤولی "حمید رسایی" نماینده مردم تهران منتشر می‌شود در آخرین شماره خود اقدام به انتشار گزارشی با عنوان "شاه‌کلید پرونده کرسنت در دبی کشته شد" نموده است.
متن کامل این یادداشت به این شرح است: بیست روز قبل بود که سایت‌ها و شبکه‌های خبری بیگانه و ضد انقلاب از زبان نوری زاده به طور گسترده خبری را منتشر کردند مبنی بر این که فردی به نام عباس یزدان پناه یزدی توسط نیروهای امنیتی ایران[!] ربوده شده است.

پیگیری ٩دی نشان می‌دهد که هفته گذشته نیز همین رسانه‌ها خبر کشته شدن و کشف جسد وی در فجیره امارات را بر روی خبرگزاری‌های خود قرار دادند. یزدان پناه برای کسانی که کمابیش با جزئیات پرونده نفتی کرسنت، توتال و استات اویل آشنایی دارند و مهدی هاشمی رفسنجانی و زنگنه را می‌شناسند، نامی آشناست.

در همین زمینه رادیوفردا خاطرنشان کرده است: آقای یزدان پناه یزدی، شهروندی با تابعیت بریتانیایی و ایرانی‌ است که نامش در زمان پرونده استات اویل مطرح شد پرونده‌ای که در آن اتهاماتی به مهدی هاشمی زده شده است. این منبع می افزاید: همسر آقای یزدان پناه گفته که مهدی هاشمی و عباس یزدان پناه از دوستان دوران کودکی بوده‌اند. بر اساس اسناد موجود وی رابط شرکت های نفتی و مهدی هاشمی بوده است و پول این شرکت ها به حساب وی واریز می شده است.

در ارتباط با کرسنت کمیسیون امنیت و مبادله درآمریکا، معروف به sec یا security and exchange commission در گزارشی به رابطه مهدی هاشمی رئیس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ایران با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در سال های دولت خاتمی پرداخته است که نام یزدان پناه هم در این گزارش آمده است.

نکته مهم اینکه چهل روز قبل در تاریخ ٣ تیر ٩٢ وکلای شرکت کرسنت یزدانپناه را در دفتر داوری لاهه در دبی حاضر می کنند تا از طریق ویدیو کنفرانس به نفع شرکت کرسنت شهادت دهد. در همین دادگاه از طرف هیأت حقوقی ایران سئوالات مهمی از یزدان پناه پرسیده می شود که حکایت از دست بالای ایران در پرونده دارد. بعد از چند ساعت وقتی یزدان پناه می بیند که نمی تواند جواب قانع کننده ای دهد به بهانه خستگی و لزوم شرکت در جلسه دیگر درخواست ادامه رسیدگی و شهادت خود را در جلسه بعد می دهد که بعد از خروج از دادگاه مفقود می شود. از جمله مسائل مطرح شده در آن جلسه دادگاه ارتباطات تنگاتنگ وی با مهدی هاشمی و یکی از وزرای سابق نفت ایران است که شهودی در آن جلسه اطلاعات خود مبنی بر تأثیرگذاری وزیر مربوطه در عقد قرار داد با کرسنت را ارائه داده اند.

این خبرها نشان می دهد کسانی که عباس یزدان پناه را واسطه کارهای خلاف خود کرده اند و مرتبط با طرف انگلیسی و نروژی بوده اند در پرونده های مذکور مقصراند ولی طرف خارجی این قراردادها کاری کرده که وی در دبی ناپدید شود تا طی یک بازی رسانه ای اعلام کنند که ایران عباس یزدان پناه را ربوده است

نکته مهم این است که شاه کلید این پرونده که می تواند توضیحات کاملی در مورد رابطه مهدی هاشمی و زنگنه با استات اویل نروژ ارائه دهد، نه تنها در دادگاه بعدی حاضرنشده بلکه برای آن که ایران را مقصر جلوه دهد و همه نگاه هارا به سمت ایران هدایت کند، در یک اقدام فرار به جلو، ناپدیدشده و با ناپدید شدن این عنصر، رسانه ها از توجه به موضوع رشوه وجریمه و باج خواهی آمریکا از استات اویل و نقش مهدی هاشمی و... منحرف شده و افکار عمومی به سمت ایران و گم شدن یک تبئه ایرانی بریتانیایی هدایت شده است.



خبرگزاری رویترز هم روز شنبه به نقل از منبعی در دولت انگلیس مدعی شده بود: لندن اتهام ربوده شدن عباس یزدان‌پناه(یزدی) - مدیر شرکتی که نامش در پرونده استات اویل به میان آمده - در دوبی را که متوجه عوامل ایران است، جدی می‌گیرد.

بر اساس ادعای مطرح شده ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه در تماسی تلفنی، موضوع ناپدید شدن آقای یزدان پناه را با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی درمیان گذاشته و اظهار کرده: "ما در مورد وضعیت رفاهی و سلامت آقای یزدی بسیار نگران هستیم." گفتنی است در میان کشورهای غربی، بریتانیا بیش از سایرین بر سر برنامه هستهای ایران و مسائل دیگر با این کشور مشکل دارد و در ماه نوامبر سال 2011 نیز سفارت خود در تهران را پس از آنچه که"حمله شبه نظامیان تحت حمایت دولت ایران" می نامد بسته است.

به عقیده ٩دی در حالی جمهوری اسلامی ایران از سوی رسانه های غربی به قتل عباس یزدان پناه متهم می شود که قتل وی هیچ نفعی برای ایران ندارد بلکه این شخصیت زنده یزدان پناه بود که باید به حقوق دانان ایران در لاهه پاسخ می داد و جنازه وی بیشتر از همه به درد کسانی می خورد که در قراردادهای استات اویل، کرسنت و توتال متهم هستند.

متاسفانه در چنین وضعیتی نیز وزارت خارجه ما نیز به کما رفته و هیچ واکنشی در برابر این یکه تازی رسانه های معاند نشان نمی دهد!؟ درحالی که این کشور امارات است که باید پاسخگوی کشته شدن یک تبعه متهم ایرانی در خاکش باشد.

بررسی های ٩ دی نشان می دهد که عباس یزدان پناه یزدی در دولت هاشمی دستگیر و به جرم جاسوسی صنعتی به هفت سال حبس قطعی محکوم شد. وی با فشار هاشمی به مرخصی آمد و در همان مقطع از راه های غیر قانونی از کشور گریخت و بعدها از انگلیس تابعیت گرفت و ساکن دوبی شد.
۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ۱۸:۲۶
مشرق |
تعداد بازدید : ۸۷۴