جزئیات راه‌اندازی 4 طرح جدید در هاب پتروشیمی ایران

جزئیات راه‌اندازی 4 طرح جدید در هاب پتروشیمی ایران
چهار طرح توسعه‌ای پتروشیمی فجر شامل واحد تصفیه آب، واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب و کوره دوگانه سوز در بندر ماهشهر به عنوان نخستین هاب پتروشیمی کشور به بهره‌برداری رسید که با راه‌اندازی این طرح‌ها میزان آلایندگی‌ها مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا به حداقل کاهش می‌یابد.
به گزارش خبرنگار مهر، چهار طرح توسعه‌ای پتروشیمی فجر شامل واحد تصفیه آب، واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب و کوره دوگانه سوز به بهره‌برداری رسید که برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این واحدها حدود سه هزار و 335 میلیارد ریال در بخش ریالی و 23 میلیون یورو در بخش ارزی سرمایه‌گذاری شده است.

واحد تصفیه آب (شامل بخش‌های پیش تصفیه، تصفیه آب و ساخت مخازن)، واحد تفکیک هوا، توسعه واحد پساب و کوره دوگانه سوز به بهره برداری رسید که با راه اندازی این طرح‌ها میزان آلایندگی های پتروشیمایی مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا کاهش می‌یابد.

واحد تصفیه آب شامل بخش‌های پیش تصفیه، تصفیه خانه و مخازن ذخیره آب است که وظیفه تولید آب اسمز معکوس(Ro ) ، آب بدون املاح، تصفیه آب کندانس، تهیه آب بهداشتی و آب آتش نشانی را بر عهده دارد، این پروژه در مدت زمان سه سال و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 728 میلیارد ریال و 80 میلیون یورو اجرا شده است.

واحد تفکیک هوای ناحیه 2 پتروشیمی فجر شامل دو بخش فشرده‌سازی و جداسازی هوا است. ظرفیت بخش فشرده سازی هوا شامل 15000 نرمال متر مکعب در ساعت هوای سرویس و 27000 نرمال مترمکعب هوای ابزار دقیق و در بخش جداسازی هوا دارای دو خط تولید است در واحد تفکیک هوا نیز 12000 نرمال مترمکعب در ساعت اکسیژن گازی و 24000 نرمال متر مکعب در ساعت نیتروژن گازی تولید می‌شود که در مدت زمان 36 ماه و با مبلغی بالغ بر 43 میلیون یورو با همکاری بخش خصوصی انجام شده است.

در واحد تصفیه پساب، پساب‌های دریافتی با املاح پایین پس از جداسازی روغن و تصفیه فیزیکی و شیمیایی به همراه پساب بهداشتی در سیستم بیولوژکی یا لجن فعال تصفیه شده و پس از زلال سازی و کنترل نهایی جهت استفاده در شبکه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی و رقیق سازی بخش HIGH TDS استفاده می‌شود درراستای افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب شماره 1 طرح توسعه آن در مدت 38 ماه و با اعتباری 68 میلیارد ریال اجرا شد.

با هدف ارسال لجن‌های آبگیری شده از واحد های تصفیه پساب فجر و صیانت و حفاظت از محیط زیست، طراحی و اجرای کوره جامد سوز در دستور کار پتروشیمی فجر قرار گرفت، لجن‌های آبگیری شده واحدهای ET1 وET2 که بالغ بر 15 تن در روز می‌باشد و در اصطلاح فرایندی، به آن کیک لجن گفته می‌شود، به محل کوره منتقل شده و به شیوه کاملا سازگار با محیط زیست و مطابق استانداردهای روز اروپا سوزانده می‌شود.

این پروژه اولین پروژه امحا لجن بیولوژیکی در ایران و خاورمیانه و هفتمین پروژه از این نوع در سطح جهان محسوب می‌شود و همه مراحل طراحی، ساخت و نصب سیستم کنترل این پروژه 100 درصد توسط متخصصان کشور و در مدت 18 ماه و با سرمایه 56 میلیارد ریال اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش مهر، واحدهای نیروگاه برق و بخار و پست وخط 400 کیلوولت پتروشیمی فجر ناحیه 2 سال 1389 و با سرمایه گذاری 720 میلیارد ریال و 211 میلیون یورو به بهره‌برداری رسیده است.
۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۰۱
تعداد بازدید : ۹۷۳