سخنگوی وزارت خارجه: متوقف کردن نفت‌کش هندی توسط ایران سیاسی نیست

سخنگوی وزارت خارجه: متوقف کردن نفت‌کش هندی توسط ایران سیاسی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ی اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف یک نفت‌کش هندی در خلیج فارس توسط ایران گفت: این کشتی توسط نیروی دریایی و به دلیل ایجاد آلودگی بسیار وسیع در خلیج فارس متوقف شده است.
سید عباس عراقچی با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که این توقف بر اساس قوانین بین‌المللی صورت گرفته است.

او توضیح داد: این کشتی آلودگی بسیار وسیعی در خلیج فارس ایجاد کرده است و بر اساس قوانین بین‌المللی موظف بودیم که این کشتی را متوقف کنیم تا بررسی‌های لازم انجام شود. اگر اثبات شود آلودگی که این کشتی ایجاد کرده باید طبق مقررات خسارت‌ها پرداخت شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: محیط زیست برای ما و همه‌ی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس اهمیت زیادی دارد، مسلما پس از بررسی‌های لازم طبق قوانین و مقرات بین‌المللی با این نفت‌کش هندی برخورد خواهد شد.

عراقچی تاکید کرد: هرگونه شائبه سیاسی درباره‌ی توقف این کشتی را رد می‌کنم و این تصمیم صرفا بر اساس موضوعات فنی و مقررات دریایی گرفته شده است.

مقامات یک شرکت کشتیرانی هند گفتند که مقامات نیروی دریایی ایران یک تانکر نفت هندی را که از عراق برای این کشور نفت می‌برد در خلیج فارس توقیف کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، شرکت کشتیرانی هند، مالک تانکر ام‌تی دش شانتی روز پنج‌شنبه گفت که مقامات ایران از بعد از ظهر روز سه‌شنبه این کشتی را توقیف کرده‌اند و می‌گویند که این تانکر نفتی سوئزمکس آب‌های ایران را آلوده کرده است.

 

به گزارش روزنامه‌ی وال استریت ژورنال، تانکرهای سوئزمکس،‌ تانکرهای نفتی با اندازه‌ی متوسط هستند که به طور متوسط می‌توانند یک میلیون بشکه نفت را حمل کنند.

 

بی.کی.ماندال، رییس و مدیر شرکت کشتیرانی هند در این‌باره گفت: آن‌ها یکی از تانکرهای ما را توقیف کرده‌اند. مقامات ایرانی مدعی‌اند که این تانکر آب‌شان را آلوده کرده است ولی این کاملا غلط است. این کشتی در نزدیکی آب‌های ایران نبود.

۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۲۶
ایسنا |
تعداد بازدید : ۷۸۱