توقف ساخت 8 پتروشیمی توسط چینی‌ها/ راهکارهای توسعه پتروشیمی در شرایط تحریم

توقف ساخت 8 پتروشیمی توسط چینی‌ها/ راهکارهای توسعه پتروشیمی در شرایط تحریم
عضو انجمن مهندسان پلیمر و شیمی با ارائه یک پیشنهاد جدید برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و روی زمین مانده پتروشیمی گران فروشی خوراک پتروشیمی‌ها را در شرایط تحریم نفت غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: ساخت 8 پتروشیمی جدید به‌دلیل عدم پایبندی چینی‌ها در تامین فاینانس متوقف شده است.
حسن پیوندی در گفتگو با مهر درباره مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی ایران، گفت: نحوه خصوصی‌سازی، هدفمندکردن یارانه‌ها و تعیین قیمت خوراک مایع و گاز از مهمترین مشکلات پیش روی صنایع پتروشیمی و پلیمری کشور است.

این عضو انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه 100 درصد موافق ساخت خطوط لوله اتیلن غرب و مرکزی نیستم، تصریح کرد: با توجه به اینکه خوراک‌های گازی ایران در حاشیه سواحا خلیج فارس قرار گرفته است از این رو ساخت پتروشیمی در حاشیه سواحل دریا دارای توجیه اقتصادی و فنی بالاتری است.

این کارشناس پتروشیمی با اعلام اینکه ساخت پتروشیمی‌ها در سواحل خلیج فارس همچون عسلویه، ماهشهر و حتی چابهار علاوه بر نزدیکی به منابع تامین خوراک منجر به تامین کامل آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی خواهد شد، اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به ضرورت افزایش برداشت گاز از پارس جنوبی، ساخت پتروشیمی‌ها در عسلویه نسبت به سایر استان‌های کشور دارای توجیه بالاتر و کاهش هزینه‌های تولید و صادرات خواهد شد.پ

پتروشیمی بیکاری را ریشه کن می‌کند

این عضو انجمن مهندسان پلیمر و شیمی ایران با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در پتروشیمی، بیان کرد: صنعت پتروشیمی یک صنعت یکپارچه و به هم پیوسته بوده ودر کشورهای نفت و گازخیزی همچون ایران که متولی تامین خوراک دولت بوده نحوه خصوصی سازی به یک تفکر و تدبیر جداگانه ای نیاز دارد .

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر پتروشیمی به لحاظ مالی تقریبا صنعتی خودکفایی بوده و هیچ کمکی پیدا نمی کردید که به پتروشیمی از سرفصل بودجه کشور داده شود،تبیین کرد: در برنامه‌های اول امتیازاتی مبنی بر اعطای معافیت‌های مالیاتی به پتروشیمی داده شد به شرطی که آن منابع را صرف توسعه بکند و حتی این اواخر به ضمانت وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی نیاز نداشت و ضمانتش تولید و صادراتش بود با این روش ظرفیت تولید تا مرز 60 میلیون تن افزایش یافت.

پیوندی در ادامه با بیان اینکه اگر در کشور به دنبال اشتغال هستیم باید به سراغ پتروشیمی برویم اما در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به جای حمایت قیمت خوراک پتروشیمی‌ها افزایش یافت، افزود: در نتیجه صنعت پتروشیمی توسعه پیدا نکرد زیرا حق صنعت پتروشیمی این است که قیمت خوراکش بیشتر و گران‌تر از خوراک منطقه نباشد.

وی با اعلام اینکه وقتی از هدفمندی حرف می‌زنیم واقعا باید هدفمند کار می‌کردیم اما هدفمند کردن یارانه‌ها را روی چه ماده اولیه‌ای انجام دادیم؟ گفت: برای اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و سایر حامل‌های انرژی منطقی بود اما ولی باید در نظر داشت این هیدروکربور، برای خودرو، فقط یک سوخت بوده، همین‌طور برای یک نیروگاه و یا برای صنعت انرژی محسوب می‌شود اما در پتروشیمی، این خوراک بوده که باید تبدیل به محصول نهایی شود.

این عضو انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 5 درصد از کل هیدروکربور کشور وارد صنعت پتروشیمی نمی‌شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی بخش عمده از از منابع هیدروکربوری ایران یا به شکل نفت و گاز خام صادر و یا در سایر بخش‌ها به عنوان سوخت می‌سوزد اما در پتروشیمی این خوراک صرف تولید ارزش افزوده، ایجاد درآمد و اشتغال می‌شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی هم اکنون که حرف از بالا رفتن تولید، صادرات و فروش پتروشیمی می‌کنیم به خاطر سرمایه‌‌گذاری‌هایی است که در گذشته اتفاق افتاده زیرا هر پروژه ای 5 تا 6 سال طول می کشد که به تولید برسد.

توقف ساخت 8 پتروشیمی توسط چینی‌ها

به گزارش مهر، این عضو انجمن مهندسان پلیمر و شیمی ایران با اشاره به جانمائی 7 تا 8 طرح تولید متانول کشور در عسلویه با مشارکت بخش خصوصی، یادآور شد: دوسال است که قرار است از فاینانس چین تامین بشود (که در اصل پشتوانه اش منابع مالی خودمان در چین است) اما این منابع مالی نهایی نشده است.

وی با اشاره به ظرفیت های گسترده صنعت پتروشیمی برای رشد و توسعه، بیان کرد: هم اکنون ایران با سبقت گرفتن از روسیه به بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان تبدیل شده است که این یک ظرفیت برای توسعه صنعت کارآفرین پتروشیمی است.

پیوندی با تاکید بر اینکه مطابق با قوانین و مصوبات فعلی، دولت می‌تواند تا ۴۹ درصد در ساخت پتروشیمی‌ها سهم داشته باشد، تبیین کرد: از این رو معتقدم دولت حداقل 20 درصد تا 30 درصد طبق همین قانون فعلی و در همین طرح‌های فعلی که هنوز روی زمین است و انجام نشده، سهمش را حفظ کند تا به تولید ملی کمک کند.

این عضو انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، ادامه داد: وقتی به تولید رسید، دوسال هم نگاه دارد و تکلیف بازپرداخت فاینانس را معلوم کند، از چین یا اروپا یا هرجا که باشد، مشکلاتش را مدیریت کند بدون حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این طرح‌ها به این سادگی راه نخواهد افتاد باید این طرح‌ها را به تولید برساند.

راهکارهای توسعه پتروشیمی در شرایط تحریم

مدیر سابق برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ارزش واقعی پارس جنوبی به توسعه پتروشیمی است وگرنه این که ذخایر خام را با کشتی به خارج بفرستید یا به عنوان سوخت استفاده شود که هنر نیست، توضیح داد: در شرایط فعلی هیچ تخفیفی به خوراک نمی دهیم وقتی با ترازوی فوب می‌سنجیم چون نقش زیادی در تعیین آن نداریم.

پیوندی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه با ترازوی فوب، سهم بیشتری در قیمت فوب دارند تا ایران، افزود: پس وقتی با ترازوی فوب می‌سنجیم این اسمش تخفیف نیست اگر می‌توانیم تخفیف بدهیم، بدهیم تا بتوانیم جذب سرمایه گذار کنیم تا 30 درصد همان تخفیفی که کشورهای منطقه به صنعتشان می‌دهند ما هم منوط به سرمایه‌گذاری در پایین دستی تخفیف دهیم.

به گفته این کارشناس انرژی دوم اینکه با شرطی به بخش خصوصی در فروش خوراک پتروشیمی تخفیف دهیم که از سود این تخفیف برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی استفاده کند در این صورت صنایع پایین دستی هم راه می‌افتد، سرمایه گذار هم حرفی ندارد و تشویق می‌شود.
۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۱۸
تعداد بازدید : ۹۵۵