توانمندسازی بخش خصوصی یکی از اولویت‌های دولت است

توانمندسازی بخش خصوصی یکی از اولویت‌های دولت است
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه توانمندسازی بخش خصوصی یکی از اولویت‌های دولت است گفت: اگر هر بنگاه اقتصادی در 6 ماه دوم سال یک فرصت شغلی ایجاد کند یک تحول در اشتغالزایی ایجاد می‌شود.
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی امروز جمعه تهران ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: آغاز فرخنده کار برای دولت تدبیر و امید، این هفته دولت را از یک امتیاز و ویژگی برجسته‌ای برخودار می‌کند که هم باید ملت ایران تبریک گفت و هم برای خدمت گزاران دولت جدید آرزوی توفیق در خدمت به این ملت کرد.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فصل جدیدی در تاریخ ایران و در مراحل نهضت اسلامی با آغاز کار دولت تدبیر و امید رقم می‌خورد، تصریح کرد: در فصلی که با خلق حماسه سیاسی توسط مردم در تاریخ ایران اسلامی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داد.

 

وی با بیان اینکه حماسه‌ای که ملت آفرید یک بار دیگر صلابت و همبستگی ملت و دولت در این نظام را به جهانیان نشان داد و گفت: با اتکا به این صلابت و همبستگی می‌شود هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی از مصالح و منافع این ملت با قوت دفاع کرد.

 

نهاوندیان در عین حال پیروزی در حماسه سیاسی را آغازی برای حماسه اقتصادی دانست و یاد آور شد: البته حماسه اقتصادی یک برنامه ریزی دراز مدت و یک تلاش پیگیر را می‌طلبد؛ اقتصاد کشور به دلایل مختلف در شرایط پر چالشی قرار دارد.اما هیچ چالشی نیست که با امید ملت و تدبیر مسئولان حل نشود.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید به هدف چشم دوخت و لازمه‌های دست یابی به آن را فراهم کرد، افزود: هدف در حماسه اقتصادی پیشرفت و عدالت است، ما در ایران اسلامی پیشرفت بدون عدالت نمی‌جوییم و تحقق عدالت بدون پیشرفت امکان پذیر نیست.

 

وی بر همین اساس با اشاره به نامگذاری دهه پیشرفت و عدالت تصریح کرد: برای تحقق این امر نیاز به تدبیر و امید است، نامگذاری شایسته‌ای که دولت جدید، دولت تدبیر و امید نام گرفت.

 

نهاوندیان با تاکید بر اینکه جامعه مومن نمی‌تواند درجا بزند و به عقب بازگردد، اظهار داشت: این جامعه باید مرتبا در مسیر پیشرفت برنامه‌ریزی کند، البته مرتب برای رسیدن به این اهداف رشد باید اعتدال را مد نظر قرار دهد چرا که با منش اعتدالی می‌توان به اهداف رشد رسید.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور بر همین اساس مفهوم اعتدال با عدالت را دارای یک همبستگی عمیق دانست و اضافه کرد: برای تحقق عدالت نیز باید مشی اعتدالی را اتخاذ کرد، با روش‌های افراطی نمی‌شود به هدف عدالت رسید.

 

وی با بیان اینکه لازمه عدالت حکمت، علم، حلم است، افزود: این سخن از ما نیست بلکه آموزه‌های بلند علوی است و امام در تعریف ایمان عدل را نیز به کار می‌برد.

 

نهاوندیان ادامه داد: دهه پیشرفت و عدالت باید در همه ما یک رویکرد مدبرانه همراه با صبر و بردباری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد حاصل کند.

 

و برنامه دستیابی به این هدف جز با همراهی همه جانبه ملت نمی‌توان ادعا کرد دولت به آن دست یابد.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت و ملت با کمک یک دیگر و در کنار هم همه مشکلات و چالش‌ها را می‌توانند پشت سر گذارند، گفت: این پیوند دولت و ملت لازمه‌هایی دارد و این که مناسبات دولت و ملت در حوزه‌های اقتصاد باید باز تعریف جدی شود.

 

وی بر همین اساس به سیاست‌های کلی اصل 44 که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اشاره و اضافه کرد: یکی از مواردی که به آن کمتر توجه شد این بود که باید وظایف دولت در حوزه اقتصادی تعریف مجدد شود.

 

نهاوندیان با بیان اینکه در حوزه اقتصاد نیز مانند حوزه سیاست و دفاع مقدس که وقتی تکیه بر مردم شد، پیروزی به وجود آمد در اقتصاد نیز باید این گونه باشد اظهار داشت: وظایف دولت به وظایف اساسی باز می‌گردد که در مسئولیت‌های دولت اسلامی برشمرده شده و تجربه بشری ما را به آنجا رسانده است.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور یاد آور شد: بسیاری از کشورها به این مهم دست یافته‌اند که متصدیان بودن دولت در اقتصاد جز به تضییع منافع منجر نمی‌شود و دولت وظیفه سیاست گذاری و نظارت را دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه سرمایه عظیم مردم باید در حوزه اقتصاد عهده دار مدیریت شوند اظهار داشت: باید جلوی اصراف گرفته شود و از چشمه ابتکار جوانان استفاده کرد تا برای مشکلات راه حلی بیابند.

 

نهاوندیان به بازنگری در وظایف دولت اشاره و تصریح کرد: البته وظایف اصلی دولت عدالت، امنیت و آموزش است اما در حوزه اقتصاد باید ساختار اقتصاد اصلاح شود و در قوانین ما باشد و در این امر مجلس و دولت، قوه قضاییه می‌توانند کمک کنند تا ساختار اقتصادی باز مفهوم شود.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که از تولید یومیه خود مصرف یومیه‌اش را حاصل کند و از منابع زیرزمینی استفاده نکند، گفت: سرمایه نفت فقط باید تبدیل به سرمایه شود و نباید تکیه بر نفت داشت.

 

وی بر همین اساس لازمه اصلاح ساختار اقتصادی را مقابله با انحصار طلبی و رقابتی کردن بازارها دانست و یاد آور شد: مردم نسبت به امتیازات انحصاری نگاه نگران دارند، از این رو دولت وظیفه دارد هر جا امتیاز یا انحصاری دید به رقابت تبدیل کند و ساز و کارهای لازم نظارتی را اعمال نماید.

 

نهاوندیان با بیان اینکه پدیده شبه دولت که در اقتصاد ما ایجاد شده باید به طور جدی درمان شود، افزود: مردم باید در اقتصاد فرصت حضور و مشارکت برابر ببینند.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور وظیفه دیگر دولت را بهبود محیط کسب و کار دانست و یاد آور شد: مردم باید احساس کنند می‌نتوانند برای مدیریت بنگاه خود برنامه ریزی کنند و تغییر مکرر مقررات به این مسئله آسیب می‌زند.

 

وی در عین حال به اقدام ارزشمند مجلس در تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در مرحله اجرا به خوبی شاهد آن نبودیم و امیدواریم دولت تدبیر و امید مواد درخشان این قوانین را به مرحله اجرا بگذارد.

 

نهاوندیان با بیان اینکه وقتی دولت بخواهد در این راستا تصمیمی‌ بگیرد که شرایط محیط کسب و کار را عوض کند باید پیش آگهی دهد، گفت: در این صورت مدیران بانگاه‌ها فرصت مناسب دارند تا تصمیمات خود را اتخاذ کنند که نباید این گونه باشد که محیط کسب و کار در ایران در مقایسه با همسایگان از امنیت کمتری برخودار باشد بلکه باید امنیت اقتصادی ما در منطقه اول شود.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور وظیفه دیگر دولت را در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در قانون برنامه پنجم در خصوص توانمند سازی بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: بخش خصوصی در ایران در مقایسه با برخی اقتصادهای دیگر از تکامل بازماند و این به دلیل استبداد داخلی قبل از انقلاب و فشارهای بیرونی بود که الان باید جبران شود.

 

وی با تاکید بر اینکه تدبیر دولت و ابتکارات مردم فشارهای تحمیلی را کنار خواهد زد، گفت: فعالان اقتصادی ما باید بتوانند در صحنه‌های بین المللی با توان خود و کیفیت بالا رقابت داشته باشند. اینها وظایف دولت است اما دولت بدون مردم نمی‌تواند به این اهداف دست یابد.

 

نهاوندیان با تاکید بر اینکه مردم در این انتخابات به دولت تدبیر و امید رای دادند اظهار داشت: امیدواری مردم این حماسه را خلق کرد اما مفهوم فقط مفهوم عاطفی و احساسی نیست بلکه استمرار امید در صحنه عمل است.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه منتظر و امیدوار برای تحقق آنچه انتظار می‌کشد، تلاش می‌کند، تصریح کرد: لازمه رای به دولت تدبیر و امید اقدام عملی در مسیر تحقق این اهداف است؛ فرهنگ اقتصادی جامعه ما باید فرهنگ تولید شود و فرهنگ اسلامی کار گسترش یابد.

 

وی ادامه داد: بنده در این جایگاه مقدس نماز جمعه می‌گویم پیام حرکت جدی گسترده اجتماعی ما در تحقق تولید ملی باید از سنگر نماز جمعه پیامش به همه جامعه برسد چرا که این دستور اسلامی ما است؛ لازمه تربیت اسلامی این است که اهتمام به دنیا داشته باشیم البته دنیا نباید هدف باش اما به عنوان ابزار از ان استفاده کردیم.

 

نهاوندیان با پیشنهاد اینکه هر کسی که بنگاه تولیدی دارد یک شغل اضافه کند اظهار داشت: اگر این گونه شود چند صدهزار شغل اضافه خواهد شد، البته دولت باید بستر این کار را فراهم و موانع را برای ایجاد رونق بردارد؛ اگر همه بنگاه‌ها در 6 ماهه دوم سال یک فرصت شغلی ایجاد کند ببینید در شرایط بیکاری چه اتفاقی می‌افتد.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور با طرح این سوال که ممکن است گفته شود که همه افراد بنگاه تولیدی ندارند،تصریح کرد: مصرف کنندگان نیز تصمیم بگیرند یک کالای خارجی را که تا الان مصرف کرده‌اند به کالای ایران تبدیل کنند تا تقاضا برای کالای ایرانی بالا رود و تولید رشد کند.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه نرخ رشد تولید ناخالص ملی منفی شده است، گفت: باید با حرکات جهادی این نرخ رشد مثبت شود و تورم را کاهش داد و بیکاری را کم کرد و رکود تورمی با ایجاد رونق اقتصادی برطرف شود.

 

نهاوندیان در ادامه کار دیگر دولت را این دانست که در فرآیند تصمیم سازی دولت از تشکل‌های اقتصادی کسب نظر کند، گفت: این به معنای عملی پیوند دولت به مردم است.

 

رئیس دفتر رئیس جمهور اگر این موارد صورت گرفت و دولت بستر سازی حضور مردم را در صحنه اقتصاد فراهم کرد ومردم با مشورت خود در مرحله تصمیم‌سازی و با اقدام خود در مرحله اجرا و با نظارت خود در مرحله ارزیابی به دولت کمک کردند آن وقت می‌توان مطمئن بود که چالش‌های اقتصادی پشت سر گذاشته می‌شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: با چنین رویکرد عمل گرایانه‌ای به جای اینکه فقط در مرحله شعار بمانیم هفته دولت را گرامی داشته‌ایم و سال آینده در کنار هم پیوند دولت و ملت را تبریک می‌گوییم و آنهایی که می‌خواستند اقتصاد ما را فلج کنند مرحله برکت سازی اقتصاد ما را می‌بینند و امیدواریم ملت و مسئولان در این حماسه اقتصادی سرافراز بیرون آیند.

۹ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۱۱
تعداد بازدید : ۸۰۴