44 میلیارد دلار منابع مالی طرح‌های پتروشیمی تامین شد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این‌که با احتساب حساب ذخیره ارزی تاکنون 44 میلیارد دلار از بانک‌های مختلف تامین شده است، افزود: در این زمینه سهام هر کدام در پروژه‌های پتروشیمی مشخص شده است.

به گزارش نفت نیوز، مهندس عبدالحسین بیات ، در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان منابع مالی از محل بانک‌ها و انرژی فاندها به واحدهای پتروشیمی اختصاص پیدا کرده است، گفت: تلاش کرده‌ایم منابع مورد نیاز ارزی و ریالی واحدهای پتروشیمی را از طریق بانک‌های داخلی که تعامل مثبتی با این صنعت دارند، تامین کنیم.

او با اشاره به تنوع محصولات پتروشیمی و تنوع صادراتی آنها توضیح داد: هم اکنون کلیه بازارهایی که در گذشته داشتیم شامل بازارهای اروپایی و آسیایی وجود دارند؛ اگرچه به دلیل اینکه یک سری واحدهای جدید در مدار تولید قرار می‌گیرند و توسعه محصولات داریم.

به گفته بیات به تناسب توسعه محصولات تلاش می‌کنیم که توسعه‌ محصولات صادراتی نیز داشته باشیم و تا الان محصولی نیست که مازاد نیاز داخل بوده و در انبارها ذخیره شده باشد.

وی پیش‌تر با اشاره به این‌که اروپا در قالب نظام نامه‌ جدیدی تحت عنوان "ریچ" مشخصاتی را برای محصولات وارداتی خود تعیین و اجباری کرده است، گفته بود که شرکت‌های ما شامل خصوصی و دولتی در حال گذراندن مراحل نهایی نظام‌نامه ریچ هستند.

بیات با تاکید بر این‌که بنابراین محصولاتی که به اروپا صادر می‌شوند ملزم به رعایت این نظام‌نامه هستند، افزوده بود که به این ترتیب برای ما محدودیتی برای توسعه بازارهای هدف از جمله کشورهای اروپایی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این‌که با گذراندن کامل نظام‌نامه ریچ، امکان تداوم صادرات به اروپا برای شرکت‌های پتروشیمی ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرده بود که در این زمینه شرکت‌های تولید کننده و فروشنده باید مراحل تطبیق محصولات خود با آن نظام‌نامه را بگذرانند، زیرا آخرین مهلت دستیابی به اصول آن تا پایان دسامبر 2010 (دی ماه امسال) است.

۲ آبان ۱۳۸۹ ۱۱:۱۱
نفت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۵