تغییر قریب الوقوع در محرکهای اقتصادی جهان

تغییر قریب الوقوع در محرکهای اقتصادی جهان
صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد از آنجا که کشورهای بزرگ اقتصادی در جهان بار دیگر قدرت از دست رفته خود را احیا می کنند و از سوی دیگر موتور محرک اقتصادی کشورهای در حال توسعه نیز در ماههای اخیر کندتر شده، به نظر می رسد که ساختار دینامیکی اقتصاد جهانی بار دیگر در حال تغییر است.
به گزارش " هندوستان تایمز" در گزارشی که این سازمان در آستانه برگزاری نشست جی ۲۰ در روسیه منتشر کرده، آمده است که نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی تسریع خواهد شد و ایالات متحده امریکا مهمترین نقش را در این روند بازی خواهد کرد .
از سوی دیگر بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی و ژاپن نیز در این روند رو به رشد تاثیر گذار خواهد بود .
این گزارش در حالی از تاثیرگذاری کشورهای توسعه یافته غربی بر بهبود وضعیت اقتصادی جهان خبر می دهد که در گزارش پیشین این سازمان کشورهای چین، برزیل و هند به عنوان کلیدی ترین کشورهای تاثیر گذار بر وضعیت اقتصادی جهان معرفی شده بودند .
گزارش ها حاکی است در ماههای اخیر اقدام بانک مرکزی آمریکا برای اجرای طرح کاهش برنامه های محرکی خرید اوراق قرضه موجب شد که کشورهای در حال توسعه جهان دچار خسارت های شدید شوند و این امر از تاثیرگذاری این کشورها بر بهبود وضعیت اقتصادی جهان کاسته است .
کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول اشتغال زایی و سرمایه گذاری طولانی مدت در صنایع کلیدی را اصلی ترین موضوعات مورد بحث در نشست سران گروه جی ۲۰ در سال جاری عنوان کرده است .
امسال سن پیترزبورگ میزبان برگزاری این نشست بوده است .
وی تصریح کرد کاهش نرخ بیکاری در جهان به خصوص در میان قشر جوان کشورهای عضو گروه ۲۰ موضوع اصلی نشست این گروه در روز جمعه بوده است .
طبق گفته وی علاوه بر بالابودن نرخ بیکاری کمبود سرمایه گذاری های طولانی مدت مشکل دیگری است که بسیاری از اقتصادهای قدرتمند جهان را تهدید می کند . طبق گفته وی اقتصاد جهانی سالانه بیش از یک هزار میلیارد دلار از قبل کاهش سرمایه گذاری در زیرساختهای کلیدی خسارت می بیند .
طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی جهان با نیاز ۶۰ هزار میلیارد دلاری در بخش زیرساخت ها روبرو خواهد بود.
۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ۰۱:۴۱
نکونیوز |
تعداد بازدید : ۷۸۰