وضعیت مناسب پتروشیمی در بورس/واقعی شدن قیمت اولیه مواد پتروشیمی با اجرای فاز دوم هدفمندی

وضعیت مناسب پتروشیمی در بورس/واقعی شدن قیمت اولیه مواد پتروشیمی با اجرای فاز دوم هدفمندی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مناسب پتروشیمی در بورس کشور، گفت: با روند فعلی پیش‌بینی می‌شود همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت و یا همان قیمت‌های واقعی در مواد اولیه پتروشیمی باشیم.
سید هاشم بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: یکی از توفیقات دولت در حوزه پتروشیمی بوده و با فراهم‌سازی زمینه فعالیت این صنعت راه افتاده است.

وی افزود: فعال کردن صنعت پتروشیمی در کشور آورده‌ها و سودهای فراوانی دارد که مهم‌ترین آن جلوگیری از خام فروشی نفت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با فعال کردن صنعت پتروشیمی هم می‌توان فروش و صادر کردن محصولات و مشتقات نفتی را جایگزین خام فروشی کرد و هم از این طریق اشتغالزایی و افزایش مصرف داخلی را به وجود آورد.

بنی هاشمی با اشاره به برنامه پنجم توسعه در حوزه صنعت پتروشیمی گفت: براساس این قانون قرار بود دیگر در سرمایه‌گذاری پتروشیمی دولت مداخله‌ای نکند و سرمایه‌گذاری آن فقط با بخش خصوصی باشد.

وی با تاکید بر اینکه بر مبنای قانون پنجم قرار بود میزان تولید در صنعت پتروشیمی سالانه به 60 میلیون تن برسد، تصریح کرد: در حال حاضر تولید در صنعت پتروشیمی بالغ بر 15 میلیون تن در سال بوده و اگرچه این رقم از میزان برنامه ریزی شده کمتر بوده اما پیشرفت در این حوزه رضایت بخش است.

نماینده مردم مشهد مقدس در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی بسیار چشمگیر و مطرح بوده و این سبب پیشرفت روز افزون این صنعت می‌شود.

بنی‌هاشمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در بورس وضعیت مناسبی دارد، اظهار کرد: برای گسترش این صنعت باید به بررسی مشکلات در این حوزه پرداخت که یکی از مهم‌ترین آنها مکان‌یابی است.

وی افزود: صنعت پتروشیمی نیاز به مکانی مناسب از حیث منابع آبی دارد و فعالیت این صنعت در مناطق کم آب سبب افزایش هزینه‌ها در مسیر تهیه و انتقال آب می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بخش خصوصی به مسئله مکان‌یابی توجه ویژه داشته باشد و سرمایه‌گذاری در این صنعت را در کنار سواحل و مناطق پرآب انجام دهند.

بنی هاشمی خوراک و مواد اولیه صنعت پتروشیمی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه توصیف کرد و گفت: اگر مواد اولیه و خوراک این صنعت ارزان قیمت باشد سودآور است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی اظهار کرد: تامین خوراک اولیه با قیمت مناسب نیز مقوله مهمی بوده و با روند فعلی پیش‌بینی می‌شود همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهد افزایش قیمت و یا همان قیمت‌های واقعی در مواد اولیه پتروشیمی باشیم.

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۰۶
تعداد بازدید : ۸۶۷