پتروشیمی ها نبض بازار را در دست دارند

پتروشیمی ها نبض بازار را در دست دارند
بازار سهام با حضور قدرتمند شرکت های پتروشیمی رونق یافته و همچنان با وجود نوسان های موجود در بورس روی مدار پیشرفت قرار دارد.
به گزارش خبرنگار شانا، هرچند که سهام پتروشیمی هادر ٦ ماه نخست امسال با نوسان هایی رو به رو شد، اما یکی از عوامل پایدار بودن بورس در مقابل نوسان های قیمتی، حضور برخی از شرکت های قدرتمند پتروشیمی بود که می توان گفت با کمترین نوسان قیمت رو به رو بودند.

شرکت های پتروشیمی امسال در بهترین وضعیت سوددهی قرار دارند و نشان داده اند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت ارزش آفرین و سود آور به شمار می رود و با بورسی شدن شرکت های جدید می توان آینده ای روشن را برای این شرکت ها در بورس متصور بود.

خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی در چند سال گذشته افزون بر درآمد زایی، موجب تقویت بازار سرمایه ایران نیز شده است و امسال نیز با واگذاری سهام چند شرکت پتروشیمی، سهم پتروشیمی ها در بورس افزایش یافت.

تجربه بازار و معاملات سهام شرکت های پتروشیمی نشانگر آن است که خرید سهام شرکت های پتروشیمی، از جمله سرمایه گذاری هایی است که در طول زمان به نتیجه می رسد و نباید منتظر سود کلان طی یک تا دو فصل بود.

کارشناسان بازار سرمایه بر این اعتقادند که عرضه باقیمانده سهام هلدینگ خلیج فارس می تواند تحول بزرگی در بازار ایجاد کرده و نقش پتروشیمی ها را در بازار سرمایه پررنگ تر از گذشته کند.

سال ٩١ برای شرکت های پتروشیمی سالی سود آور بود و آمارهای منتشر شده حاکی از ان است که شرکت های پتروشیمی با توجه به قدرت نقد شوندگی بالا سالی پربار را سپری کردند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد نقش پتروشیمی در توسعه کشور اعتقاد دارد که اجرای سیاست های اصل ٤٤ قانون اساسی در چند سال گذشته، افزایش بهره وری را در صنعت پتروشیمی به همراه داشته است.

مهندس رمضان اولادی در این مورد افزود: خصوصی سازی و افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار با توسعه صنعت پتروشیمی در سال تولید ملی، حمایت و از کار ایرانی سبب ایجاد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان پیشتاز در فرآیند خصوصی سازی توانسته است در سال های ٨٦ تا ٨٩ بیش از ٢١٩٧٧ میلیون سهم به ارزش ٩٠٤٩٦ میلیارد ریال از سهام شرکت های تولیدی و یا مجری طرح را با همکاری سازمان خصوصی سازی و بورس واگذار کند.

در این میان باید در نظر داشت که شرایط کلی حاکم بر شرکت های پتروشیمی از چشم اندازی روشن برخوردار بوده و از مزایای خوبی بهره می برند و در هر شرایطی، وضعیت سهامشان قابل دفاع است و می توان گفت زمینه های مثبت موجود در آخرین روزهای سال ٩١ تداوم خواهد داشت.

همزمان با رشد تولید محصولات پتروشیمی سود شرکت های پتروشیمی سال گذشته به طور میانگین حدود ٣٠ درصد افزایش یافته و در مواردی چند شرکت پتروشیمی تا چندین برابر این رقم نیز سودآوری داشته اند.

تحلیلگران بازار بر این اعتقادند که افزایش ظرفیت تولید و حجم صادرات شرکت های پتروشیمی حاضر در بورس، مهم ترین عوامل سودآوری این شرکت هاست.

اکنون بورس اوراق بهادار و نیز بورس کالای ایران یک ساختار عرضه و تقاضا بر فروش محصولات پتروشیمی در بورس را حاکم کرده اند که باید براساس آن حرکت کرد و تامین به موقع، متناسب و متعادل محصولات پتروشیمی در بازار سبب خواهد شد تا صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود با کمک سازمان بورس و بورس کالا با شتاب بیشتری حرکت کند که پیامد آن رونق بازار سرمایه و صنعت نفت ایران در کنار هم خواهد بود.

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۳۱
تعداد بازدید : ۹۹۲