آغاز مذاکرات ایران با یک کشور اروپایی برای صادرات گاز

آغاز مذاکرات ایران با یک کشور اروپایی برای صادرات گاز
مذاکرات ایران با یک کشور اروپایی برای صادرات گاز آغاز شد.
پس از عقد قراردادها و تفاهمنامه صادرات گاز با برخی از کشورهای آسیایی اخیرا مذاکراتی به منظور صادرات گاز با یک کشور اروپایی انجام شده است که بر اساس این مذاکرات گاز ایران از طریق خاک ترکیه و یک کشور واسط به این کشور اروپای غربی ارسال می شود.

لازم به ذکر است مذاکرات صادرات گاز با این کشور اروپایی در دولت دهم صورت گرفته بود اما بنابه دلایلی از جمله به بهانه تحریم معلق ماند ولی از اوایل تابستان جاری و به درخواست این کشور اروپایی برای بار مجدد و به صورت جدی این مذاکرات از سر گرفته شد.

براساس گفت‌وگوهایی که میان طرف های مذاکره کننده انجام شده است پیش بینی می شود برخی از بانک های اروپایی و داخلی کار دریافت وجوه صادرات گاز به این کشور اروپای غربی را انجام دهند که مذاکراتی نیز با برخی از این بانک ها صورت گرفته است.

هنوز حجم صادرات گاز به این کشور اروپایی مشخص نیست، اما در مذاکرات اولیه این کشور اروپایی خواستار دریافت روزانه 20 تا 25 میلیون متر مکعب گاز از ایران است.

در مذاکراتی که قرار است یکی دو ماه دیگر در این کشور اروپایی برگزار شود در خصوص حجم دقیق گاز دریافتی و قیمت گاز بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

به طوری که اگر مذاکرات به خوبی پیش رود پیش بینی می شود قبل از اتمام سال جاری میلادی قرارداد صادرات گاز به این کشور اروپایی امضا شود و گاز ایران برای نخستین بار به اروپا برسد.

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۳۳
فارس |
تعداد بازدید : ۸۲۰