رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی به ایسنا خبر داد: کاهش 3میلیارد دلاری واردات بنزین با بهره گیری از واحدهای پتروشیمی

رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی به ایسنا خبر داد: کاهش 3میلیارد دلاری واردات بنزین با بهره گیری از واحدهای پتروشیمی
رییس اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی ایران علت چشمگیر نبودن صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته را استفاده این محصولات برای تولید بنزین اعلام کرد.
سید حمید حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگرچه صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته افزایش تنها یک درصدی داشت، اما در نهایت این امر منجر به این شد که واردات بنزین، دو تا سه میلیارد دلار کاهش یابد.
وی با اشاره به این که در سال گذشته دو یا سه میلیون تن از محصولات پتروشیمی برای تولید بنزین داخلی استفاده شد، افزود: سال گذشته در صادرات محصولات پتروشیمی یک درصد رشد وزنی نسبت به سال 1388 داشتیم. به طوری که صادرات محصولات پتروشیمی از 12 میلیون و 600 هزار تن در سال 1388 به 12 میلیون و 660 هزار تن در سال 1389 رسید.
به گفته او صادرات محصولات پتروشیمی با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت از نظر ارزی 19 درصد افزایش یافته است.
حسینی با اشاره به این که فرآورده های نفتی در سال گذشته با یک میلیون و 660 هزار تن در مقایسه با سال 1388 با یک میلیون و 200 هزار تن، حدود 28 درصد از نظر وزنی افزایش یافته است، افزود: در سال گذشته به دلیل حذف یارانه قیر، مصرف این فرآورده در کشور کاهش یافت و به همین علت در سال 1389 تنها 400 هزار تن قیر صادر شد.
او در مورد ارزش ارزی صادرات فرآورده های نفتی در سال گذشته توضیح داد: ارزش ارزی این فرآورده ها از یک میلیارد دلار در سال 1388 به یک میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 1389 رسید که نشان دهنده 66 درصد افزایش صادرات است.
رییس اتحادیه ی صادر کنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی در پایان اظهار کرد: اگرچه در مجموع این اتحادیه در سال گذشته طبق ارزش گذاری گمرک حدود 9 میلیارد دلار صادرات داشته، اما این میزان صادرات بیش از رقم اعلام شده از سوی گمرک است؛ چرا که در سال گذشته قیمت ها مرتبا در حال افزایش بود و گمرک قیمت پایه را محاسبه می کرد، در حالی که محصولات و فرآورده ها با قیمت بالاتری به فروش می رسید.
به گزارش ایسنا، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی از مرداد پارسال در شش واحد مجتمع پتروشیمی اراک، واحد آروماتیک بندر امام (ره)، برزویه، جم، امیرکبیر و بوعلی با ظرفیت بین 14 تا 17 میلیون لیتر در روز در حالی آغاز شد که ایران توانست با این اقدام در تولید بنزین مورد نیازش خودکفا شود. البته این میزان تولید بنزین در پتروشیمی ها به مرور رو به کاهش گذاشت و واحدهای پتروشیمی دوباره به تولید محصولات پتروشیمی و روال سابق بازگشتند.
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۴:۰۷
ایسنا |
تعداد بازدید : ۱,۳۸۸