جزئیات طرح فروش مزایده‌ای گاز/ خریداران گاز 70 درصد تخفیف می‌گیرند

جزئیات طرح فروش مزایده‌ای گاز/ خریداران گاز 70 درصد تخفیف می‌گیرند
همزمان با افزایش اتلاف گازهای همراه نفت در مشعل‌ها، وزارت نفت و مجلس درباره کلیات فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت بر مبنای قیمت پایه یک ‌سوم قیمت گاز تصفیه شده تحویلی به صنایع و خاموش شدن مشعل‌های گاز به توافق‌ رسیدند.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز ترش و شیرین ایران به حدود 700 میلیون مترمکعب رسیده است اما با وجود تبدیل ایران به چهارمین تولیدکننده گاز اما در بخش مصرف سومین مصرف کننده این انرژی پاک در جهان است.

آمارهای رسمی حاکی از ان است که به طور متوسط سالانه بیش از 170 تا 175 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در ایران تولید می شود اما حدود 150 میلیارد مترمکعب آن به شبکه انتقال و توزیع تزریق می شود به عبارت دیگر روزانه حدود 40 تا 50 میلیون مترمکعب گاز در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع گاز کشور اتلاف می‌شود.

یکی از مهمترین منابع اتلاف کننده گاز طبیعی ایران، مشعل گاز تاسیسات بالادستی نفت در واحدهای بهره‌برداری خشکی و سکوهای دریایی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و مجتمع های پتروشیمی بوده به طوری فقط در عسلویه روزانه معادل 10 میلیون مترمکعب از طریق 40 مشعل می سوزد.

رستم قاسمی وزیر سابق نفت در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم با انتشار گزارشی تاکید کرده بود: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 35 میلیون مترمکعب گاز بدون استفاده‌ای در مشعل های گازی می سوزد.

از سوی دیگر آمارهای منتشر شده توسط موسسات زیست محیطی نشان می‌دهد که رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای و به‌ویژه تولید گازهای همراه نفت در جهان تک رقمی شده و این در حالی است که پیش بینی می‌شود از سال 2020 میلادی کشورهای تولید کننده کربن مشمول جرایمی شوند.

همزمان با وضعیت نگران کننده افزایش حجم گازهای همراه نفت و تاخیر در نصب و راه‌اندازی طرح‌های جمع آوری این انرژی پرطرفدار همچون واحدهای ان.جی.ال خارگ، ان.جی.ال‌های بزرگ غرب کشور، مجلس و دولت برای خاموش کردن مشعل‎‌های گازی به یک توافق نهایی دست یافته اند.

از این رو هم اکنون طرحی مراحل نهایی تدوین و بررسی خود را پشت سر می‌گذارد که در صورت تصویب آن مطابق با بند (15-3) قانون بودجه سال 1392 کل کشور، امکان فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت را فراهم می کند.

بر این اساس روز گذشته مذاکراتی بین مسئولان صنعت نفت و اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای نهایی کردن ساز و کار فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت انجام شده است.

سید موسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح فروش مزایده‌ای گازهای تولید همراه نفت از تمامی میادین نفتی، گفت: در نشست مشترک با مسئولان شرکت ملی نفت، این مجموعه از آمادگی شرکت‌های نفتی برای اجرای این طرح خبر داده است.

موسی احمدی عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم در خصوص ابعاد زیست محیطی و میزان ارزش اقتصادی گازهای تولیدی همراه نفت، تصریح کرد: ارزش اقتصادی گازهای همراه نفت هم تراز با موضوع بهره برداری از میدان های مشترک است چرا که با جمع آوری و بهره‌وری از این گازها علاوه بر نگهداشت محیط زیست، مانع از اتلاف انرژی با ارزش گاز می شویم.

به گزارش مهر، در صورت توافق وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی پیش بینی می شود در 26 مورد امکان فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت به شرکت‌های سرمایه گذار بخش خصوصی فراهم شود.

بر اساس قانون بودجه ١٣٩٢ کل کشور، به وزارت نفت اجازه داده می‌شود از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط، درآمد حاصل از مزایده فروش گازهای تولیدی همراه نفت از تمامی میادین نفتی ایران را که در حال حاضر سوزانده می‌شود، بر مبنای قیمت پایه یک ‌سوم قیمت گاز طبیعی تصفیه شده تحویلی به صنایع، صرف طرح های حفاظت محیط‌ زیست وزارت ‌نفت و شرکت‌های تابعه کند.
۳ مهر ۱۳۹۲ ۰۱:۱۶
تعداد بازدید : ۸۰۵