اقتصاد در هفته ای که گذشت

اقتصاد در هفته ای که گذشت
شمارش معکوس واردات بنزین، کاهش قیمت ها در بازار مسکن، بازگشت نسبی آرامش به بازار ارز و سکه، ورود هواپیماهای جدید به ناوگان حمل و نقل و اظهارات عجیب رئیس کل بانک مرکزی؛ از مهم ترین اخبار اقتصادی هفته جاری بوده است.
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای آغاز واردات 5 تا 10 میلیون لیتر بنزین از پائیز سال جاری و رشد افسار گسیخته مصرف این فرآورده نفتی، کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد جدیدی به دولت به منظور افزایش سهمیه بنزین برخی از خودروها ارائه کرده است.

پس از نابودی بخش های وسیعی از دریاچه منحصر بفرد ارومیه و تشکیل کارگروه نجات در دولت و مرگ دریاچه های بختگان و مهارلو در استان فارس، دریاچه های طشک و کافتر نیز در معرض خشکی کامل و تبدیل شدن به شوره زار قرار گرفته اند. موسسه تحقیقات آب گزارش داد، این نمکزارها مستعد تولید گرد و غبار در کشور هستند.

30 هزار کوره آجرپزی، گروهی از محروم ترین کارگران کشور را در خود جای داده است. شاغلان این بخش با وجود مشقت‌های فراوان کار برای هر خشت تنها 27 تومان دریافت می کنند، نیمی از سال بیمه ندارند و برای بازنشسته شدن 70 تا 80 سال باید کار کنند. محرومیت باعث شده تا خانواده های این کارگران محروم نیز مجبور به اشتغال دسته جمعی باشند و سن کودکان کار در این شغل سخت و زیان آور به شدت کاهش یافته است.

قیمت‌ها در بازار مسکن به شکل محسوسی کاهش یافته است به‌ طوری‌ که در برخی از محله های مرکز شهر تهران که حباب قیمتی بیشتری داشت، نرخ ها تا 800 هزار تومان در هرمتربع کاهش نشان می دهد.

بازار ارز که در یکی دو سال اخیر با تلاطمات متعددی مواجه بود و باعث تشکیل دلال بازی و سوداگری ارزی شده بود، این روزها از سکه افتاده است و از مدتی پیش نیز قیمت انواع ارزهای معتبر رو به نزول گذاشته است. فعالان این بازار می گویند حباب قیمتی در حال تخلیه شدن است و بزودی بازار شاهد قیمت‌های واقعی ارز خواهد بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود دو فروند ایرباس 320 به ناوگان هوایی کشور در دو هفته اخیر خبر داد و گفت: مجموع واردات هواپیما به کشور در سال جاری به 22 هواپیما افزایش یافت. برای نخستین بار در صنعت نفت جهان، ایران با پایان دادن به انحصار یک شرکت فرانسوی، ساخت و بازسازی یکی از پیچیده‌ترین خط لوله انتقال نفت جهان در خلیج فارس را انجام داده که این پروژه علاوه بر دستاوردهای ارزی منجر به افزایش مجدد تولید نفت از میدان مشترک با عمانی‌ها شد.

در حالی زمان آغاز اجرای حذف صفرها از پول ملی در دولت دهم، ابتدای سال 93 اعلام شده بود که صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه برنامه های موجود نیازمند زمان و کار کارشناسی دقیق از سوی بانک مرکزی و سیاست‌های پولی کشور در معرض بررسی است، پرونده حذف صفرها از پول ملی را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تشریح اولویتهای دولت یازدهم در صنعت حمل و نقل هوایی، گفت: کاهش فشارهای بین المللی و تحریم بر صنعت هوایی از مهمترین اهداف سازمان با حضور در مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی است.

براساس توافقنامه 18 مدیرصنعت بیمه کشور، ارائه هرگونه تخفیف مازاد در رشته بیمه شخص ثالث ممنوع اعلام شد و شرکت‌های بیمه نمی‌توانند تخفیفی بیش از حق بیمه‌های تعرفه مصوب دولت و تخفیف‌های ابلاغی بیمه مرکزی به مشتریان ارائه دهند.

متوسط مصرف بنزین و گازوئیل ایران در هفته پایانی تابستان سالجاری از مرز 183 میلیون لیتر در روز گذشت، با این وجود مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی این رشد افسارگسیخته مصرف سوخت را طبیعی اعلام می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از رایزنی برای لغو مصوبه پیمان سپاری ارزی خبر داد و گفت: هیچ قانونی برای پیمان سپاری ارزی از سوی صادرکنندگان نداریم. رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز (دلار) در بازار به کف رسیده و بعید است بیش از این (2950 تومان) پایین بیاید، اظهار داشت: لیست ممنوع‌ الخروجی‌های ارزی بازنگری شد که بر اساس آن، یک سوم از مشمولین این فهرست رفع ممنوعیت شدند.

وزیر نیرو با اعلام برنامه های وزارت نیرو برای اصلاح تعرفه های آب و برق گفت: تا 29 مهرماه نتایج بررسی کارگروه دریاچه ارومیه به دولت ارائه می شود. وزیر نیرو در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در ارتباط با سایر تالاب های کشور و تمرکز بر روی دریاچه ارومیه اظهار داشت: اینگونه نیست که اگر امروز فقط درباره دریاچه ارومیه صحبت می شود سایر تالاب ها فراموش شده باشند چون آنها نیز جزء وظایف وزارت نیرو است و برای آنها نیز در فکر چاره هستیم.

وزیر نفت به‌ منظور شتاب در طرح توسعه پارس جنوبی و جلوافتادگی گازی از قطر در این میدان مشترک گازی، 3 دستور گازی صادر کرده که پیش بینی می‌شود با اجرای دستورات ظرفیت تولید گاز ایران افزایش یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 92.06.29 را و جدول گرانی 11 گروه اصلی مواد خوراکی را اعلام کرد که بر اساس آن قیمت کره پاستوریزه در یک هفته 13 درصد و قیمت برنج در یکسال 69.9 درصد افزایش یافته است.
۵ مهر ۱۳۹۲ ۲۳:۵۳
تعداد بازدید : ۹۲۳