روز بدون پلاستیک سیاستی غلط برای ایران/خام فروشی ۵۰ درصدی مواد پلیمری

روز بدون پلاستیک سیاستی غلط برای ایران/خام فروشی ۵۰ درصدی مواد پلیمری
عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن اتاق تهران گفت: در حالی که در کشورهای پیشرفته هر نفر حدود ۱۳۰ کیلوگرم در سال پلاستیک مصرف می کند، سرانه مصرف پلاستیک در ایران حدود ۲۸ کیلوگرم است.
علیرضا میربلوک در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی اصفهان پلاست اظهار داشت: نیم قرن قدمت صنعت پلاستیک در ایران و نقش تولیدات این صنعت در پیشرفت سطح زندگی مردم نشان دهنده ضرورت محوریت بخشی به پلاستیک در ایران است.

وی افزود: سالانه 5 میلیون تن مواد اولیه پلیمری در کشور تولید می شود که از این میزان تنها 2.5 میلیون تن در داخل کشور به تولیدات پلاستیکی تبدیل شده و 2.5 میلیون تن دیگر به صورت خام صادر می شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن اتاق تهران با اشاره به ارزش افزوده بیش از 2 برابری تولیدات پلاستیکی اذعان داشت: یک ماده اولیه پلیمری به ازای هر کیلوگرم 1.4 تا 1.6 دلار به فروش می رسد در حالی که همین ماده با تبدیل به پلاستیک حداقل بین 3 تا 4 دلار قیمت دارد.

وی ادامه داد: مسیر توسعه صنعت پلاستیک و دستیابی به این درآمد 5 میلیارد دلاری بسیار آسان تر از توسعه دیگر صنایع کشور است.

میربلوک با اشاره به سیاست های غلط در تشویق مردم به کاهش مصرف پلاستیک به جای اصلاح رویه مصرف گفت: در حالی که در تأمین کاغذ با مشکلات متعددی از جمله واردات کاغذ روبه رو هستیم اما در تولید پلاستیک امکان خودکفایی داریم، استفاده از پاکت های کاغذی در زمان خرید به جای کیسه های پلاستیکی توصیه می شود.

وی افزود: در این زمینه ما نباید خود را با شاخص های برخی کشورهای اروپایی را که حتی یک گرم تولید گرانول (ماده اولیه تولید مواد پلاستیکی) ندارند مقایسه کنیم بلکه باید شاخص های منحصر به کشور خودمان را تدوین و ابلاغ کنیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن اتاق تهران تصریح کرد: سرانه مصرف پلاستیک در ایران به ازای هرنفر 28 کیلوگرم است، در حالی که متوسط جهانی آن بیش از 30 کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته 130 کیلوگرم در سال است.

وی با بیان اینکه باید سرانه مصرف پلاستیک در کشور افزایش یابد، ادامه داد: اینکه بگوییم مردم از پلاستیک استفاده نکنند کاملا رویه ای اشتباه است بلکه باید درست مصرف کردن را ترویج دهیم و استفاده از محصولات پلاستیکی تولید ایران به مردم توصیه شود.

میربلوک با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی اصفهان پلاست در آبان ماه سال جاری خاطرنشان کرد:‌برگزاری چنین همایش هایی فرصت مغتنمی برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص ظرفیت های کشور در صنعت پلاستیک است.

۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۰:۳۱
تعداد بازدید : ۸۲۴