«تعطیلی، سه ماه پس از افتتاح» فعالیت واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی امیرکبیر متوقف شد

«تعطیلی، سه ماه پس از افتتاح» فعالیت واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی امیرکبیر متوقف شد
کارخانه معظمی که قرار بود به گفته دکتر محمود احمدی نژاد در کنار دیگر واحدهای تولید در نهضت صنایع پایین دستی پتروشیمی، بیکاری را ریشه کن کند، خود به علت کمبود خوراک تعطیل شد تا فعالیتش از زمان افتتاح حتی به سه ماه هم نرسد.

به گزارش تجارت نیوز دکتر محمود احمدی نژاد در حالی واحد پلی اتیلن سبک شرکت پتروشیمی امیرکبیر را در پنج شنبه 28 بهمن ماه 89 افتتاح کرد که از آغاز نهضت ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی برای ریشه کنی بیکاری در کشور سخن گفت و افتتاح و راه اندازی این واحد را با وجود کارشکنی و سنگ اندازی مخالفان پیشرفت ملت ایران و با تکیه بر دستان توانمند متخصصان داخلی اعلام کرده بود. اما فعالیت های این واحد که در حدود 4000 میلیارد ریال برای افتتاح و راه اندازی اش هزینه شده بود در کمتر از سه ماه فعالیت، به خاطر کمبود خوراک تعطیل و متوقف شد.


واحد پلی اتیلن سبک(LDPE) در شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ماهشهر در حالی به تعطیلی کشانده شده که قرار بود سالانه بالغ بر 300 هزار تن پلی اتیلن سبک تولید و به کشورهایی نظیر چین، ترکیه و کره جنوبی صادر کند.


از طرفی "عادل نژاد سلیم" که از دی ماه 89 به مدیرعاملی پتروشیمی امیرکبیر منصوب شده بود نیز در سخنانی در فروردین ماه با اعلام رسیدن تولید این واحد به 30 هزار تن از فعالیت کامل این واحد خبر داده بود. نژاد سلیم گفته بود که واحد پلی اتیلن سبک با 100درصد ظرفیت خود در حال فعالیت است و سالانه 420 میلیون دلار نیز ارزش تولیدات سالانه آن خواهد بود.


واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی امیرکبیر قرار بود طبق برنامه 300 هزار تن خوراک مورد نیاز خود را از دو واحد پتروشیمی امیرکبیر و مارون به مقدار 80 و 220 هزار تن به ترتیب فراهم کند. اما در حال حاضر هر دوی این مجتمع های عظیم ملی، خود دچار کمبود خوراک هستند و نمی توانند خوراک لازم برای این واحد را در اختیار قرار دهند.


خط تولید این واحد در حالی متوقف شده است که واحدهای پتروشیمی دیگری نظیر "آریا ساسول" و "پتروشیمی جم" در عسلویه، اتیلن مازاد بر نیاز خود را به صورت خام صادر می کنند. این موضوع سهامداران پتروشیمی امیرکبیر را برآن داشت تا طی نامه ای از آقای احمدی نژاد بخواهند تا برای رفع این مشکل و کمک به پتروشیمی امیرکبیر که قریب به 2300 نفر نیروی انسانی و 3300 سهام دار دارد، وارد عمل شود.


رئیس جمهور در  بهمن ماه گذشته و در مراسم افتتاح این واحد و 7 واحد پتروشیمی دیگر در بندر ماهشهر با تاکید بر  ضرورت توسعه واحدهای پایین دستی صنعت پتروشیمی با هدف ایجاد ارزش افزوده بیشتر و اشتغال، وزارت نفت را مامور کرده بود تا یک ستاد عملیاتی برای پشتیبانی صنعت پتروشیمی ایجاد کند. اما اکنون نه تنها این ستاد ایجاد نشده که یکی از واحدهایی که قرار بود در ریشه کنی بیکاری و ایجاد ارزش افزوده نقش آفرینی کند، خود به محاق تعطیلی رفته است.


تعطیلی خط تولید این کارخانه بزرگ که باید آن را یکی از افتخارات دولت آقای احمدی نژاد دانست،ازاین جهت نگران کننده است که دولت تصمیم دارد وزارت نفت را  در وزارت نیرو ادغام کند وهنوز مشخص نیست چه آینده ای در انتظار واحدهایی نظیر پتروشیمی امیرکبیر قرار دارد.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۰:۱۵
تجارت نیوز |
تعداد بازدید : ۱,۳۵۲