اخبار جلسه کمیسیون فرآورده های روغنی

اخبار جلسه کمیسیون فرآورده های روغنی
مورخ 05/08/92
                                                               
-       اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان تشکل نمونه انتخاب و در مراسم سالروز ملی صادرات معرفی و موفق به دریافت لوح تقدیر شده است.
-       دو شرکت عضو اتحادیه به نام های نفت پاسارگاد و صنایع شیمیایی سینا به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب و در سالروز ملی صادرات معرفی شده اند.
-       طبق بخشنامه صادره از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی سازمان ملی استاندارد از تاریخ صدور بخشنامه مذکور (10/07/92) و به منظور کاهش هزینه های ناشی از توقف کالا در اماکن گمرکی کشور، پرونده صادراتی کلیه شرکت‌های تولیدی فراورده ها و مشتقات نفتی فاقد مجوز تسهیلات صادراتی (خوشنامی) می بایست پس از وصول از گمرک با اولویت و خارج از نوبت در کارگروه فنی تشخیص ماهیت فرآورده‌های نفتی مورد رسیدگی قرار گرفته و نتیجه در اسرع وقت به گمرک اجرایی اعلام گردد. ضمناً این بخشنامه شامل شرکت‌های بازرگانی نمی شود.
-       بر اساس بخشنامه صادره توسط دفتر صادرات گمرک، به شرح مندرج در سایت آن ارگان شمول انواع روغن موتور و روغن صنعتی(از قبیل روغن پایه، هیدرولیک و روغن دنده) از ضوابط استانداردسازی خارج شده اند و واحدهای تولیدی محصولات فوق الذکر که نام آنها در فهرست 22 واحد تولیدی اعلام شده قرار ندارند، مجاز می باشند، بدون ارائه گواهی استاندارد سازی مربوطه اقدام به صدور نمایند.
-       بر اساس بخشنامه صادره توسط دفتر صادرات گمرک به شرح مندرج در سایت آن سازمان مستند به نامه معاونت پیشگیری و هماهنگی سازمان ها و استان های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص بررسی فرایند نمونه برداری، آزمایش و اعلام نتیجه کارگروه فنی تشخیص ماهیت فرآورده های نفتی، برنامه زمان‌بندی انجام تشریفات صدور فرآورده های نفتی به شرح زیر به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است:
o      نمونه برداری پس از اظهار توسط صاحب کالا( حداکثر 24 ساعت )
o      ارسال نمونه به آزمایشگاه همکار ( حداکثر 24 ساعت )
o      اخذ پاسخ از آزمایشگاه همکار ( حداکثر 72 ساعت )
o      ارسال نتیجه آزمایش به همراه اسناد و مدارک مربوطه به صورت محرمانه و باحذف سربرگ مشخصات صاحب کالا ( حداکثر 48 ساعت )
o      رسیدگی در کارگروه فنی و کارگروه اظهار نظر نهایی و ارسال پاسخ بهگمرکات اجرایی( حداکثر یک هفته
ضمناً طی بخشنامه مذکور تاکید بعمل‌آمده تاخیرات اعلام نتایج آزمایشگاه‌های معتبر معرفی شده و کارگروه فنی استاندارد با رعایت قید فوریت به دفتر صادرات ارسال تا موضوع متعاقباً از طریق ستاد مورد پیگیری قرار گیرد.
-       طبق بخشنامه دفتر صادرات گمرک به عنوان گمرکات اجرایی به شرح مندرج در سایت آن ارگان، صدور هرگونه فرآورده و مشتقات نفتی با منشأ ضایعات پالایشگاهی و ضایعات حاصل از شستشو و لایروبی مخازن(به عنوان مواد اولیه) تا ابلاغ شیوه نامه لازم از سوی ستاد همچنان امکان پذیر نمی باشد. صادرات فرآورده های نفتی با منشأ ضایعات واحدهای پتروشیمی و محصولات جانبی آنها صرفاً پس از انجام رویه استانداردسازی با رعایت دستورالعمل اصلاحی ستاد امکان پذیر می باشد.
-       بر اساس خبر مندرج در سایت خبرگزاری فارس در تاریخ 29/07/92 به نقل از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت دریافت مالیات از صادرکنندگان تا هفته بعد لغو خواهد شد. همچنین بر اساس خبر مندرج در سایت اکونیوز مورخ 29/07/92 به نقل از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت بخشنامه پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان تا پایان هفته بعد لغو خواهد شد.
-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مجمع بین المللی سرمایه گذاری ساحل عاج در تاریخ 9 الی 11 بهمن ماه سال جاری در ابیجان برگزار خواهد شد. طبق مفاد مندرج در نامه ارسالی سرمایه گذاری در صنایع انرژی مانند پروژه های اکتشاف نفت از خلیج گینه و تولید مواد پتروشیمی و افزایش گنجایش پالایشگاه های موجود در آن کشور وجود دارد.
-       فهرست و مشخصات شرکت های ازبکی فعال در زمینه تولید فراورده های نفتی واصله از سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند جهت اطلاع و بهره برداری ارسال شده است.
-       بر اساس نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی ترکمنستان از تاریخ 28 لغایت 30 آبان ماه سال جاری در عشق آباد برگزار خواهد شد.
-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران مراتب تشکیل شورای مشترک بازرگانی ایران با کشورهای سوئیس، کره جنوبی و برزیل در دست اقدام می باشد. اعضاء محترم در صورت تمایل می توانند به عضویت این شوراها نائل شوند.
-       طبق نامه واصله از اتاق بازرگانی ایران نشست مشترک فعالان اقتصادی با هیات اعزامی از کشور کره جنوبی در تاریخ 9 آبان ماه در هتل پارسیان استقلال برگزار خواهد شد.
۸ آبان ۱۳۹۲ ۰۹:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۲۹۳