صادرات 9.5 میلیارد دلار گاز و پتروشیمی

ایران در هفت ماهه نخست سالجاری تاکنون نزدیک به 9 میلیارد و 500 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی، فرآورده های پلیمری و میعانات گازی به بازارهای جهانی صادر کرده است.

به گزارش مهر، همزمان با کاهش صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی اما در هفت ماهه نخست سالجاری تاکنون نزدیک به 9 میلیارد و 500 میلیون دلار انواع محصولات پتروشیمی، فرآورده های پلیمری و میعانات گازی به بازارهای جهانی صادر کرده است. در همین حال، در این مدت بیش از چهار میلیون و 433 هزار تن میعانات گازی توسط ایران به بازارهای جهانی صادر شده است که با صادرات این حجم میعانات گازی نزدیک به چهار میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل شده است. در هفت ماهه اول امسال حجم صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری کشور هم به بیش از 7.8 میلیون تن رسیده که در مجموع از محل صادرات پتروشیمی حدود پنج میلیارد و 600 میلیون دلار درآمد نصیب اقتصاد کشور شده است.

حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران از نظر ارزشی حدود 12 درصد کاهش داشته که کاهش بهای جهانی بر خی از محصولات پتروشیمی به ویژه در بازارهای آسیایی یکی از دلایل کاهش ارزش صادرات پتروشیمی ایران از ابتدای سالجاری تاکنون بوده است. در مدت مشابه سال گذشته ایران حدود 9 میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش تقریبی 6.3 میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر کرده بود. برای سال جاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور صادرات 17.4 میلیون تن محصول پتروشیمی با ارز آوری به‌طور تقریبی حدود 13 میلیارد دلاری برنامه‌ریزی کرده است.

در همین حال مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از برنامه‌ریزی‌هایی به‌منظور افزایش حجم صادرات پتروشیمی ایران به بیش از 40 میلیارد دلار در سال با ساخت و توسعه پتروشیمی و تکمیلی زنجیره‌های ارزش با راه‌اندازی صنایع تکمیلی پتروشیمی خبر می‌دهند.

۱۲ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۴۰
تعداد بازدید : ۸۹۶