بهای نفت خام سنگین ایران در سطح بالای ١٠٧ دلار تثبیت شد

بهای نفت خام سنگین ایران در سطح بالای ١٠٧ دلار تثبیت شد
بنابر تازه ترین گزارش ماهانه اوپک، میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در ماه اکتبر در سطح بالای ١٠٧ دلار برای هر بشکه تثبیت شد.
دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه نوامبر خود اعلام کرد: میانگین بهای نفت ‌خام سنگین ایران در سبد نفتی اوپک در ماه اکتبر گذشته به هر بشکه ١٠٧ دلار و ٦٩ سنت رسید که در مقایسه با قیمت میانگین ماه پیش از آن هر بشکه یک دلار و ٤٦ سنت کاهش نشان می دهد.

میانگین بهای نفت خام سنگین ایران در سپتامبر سال جاری میلادی هر بشکه ١٠٩ دلار و ١٥ سنت بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، در معاملات پایان روز پنج شنبه (٢٣ آبان)، هر بشکه نفت خام برنت با یک دلار و ٤٢ سنت افزایش  به ١٠٨ دلار و ٥٤ سنت و بهای نفت خام شاخص دبلیو تی آی آمریکا با ١٢ سنت کاهش به ٩٣ دلار و ٧٦ سنت رسید.

بر اساس تازه ترین برآورد ماهانه اوپک به نقل از منابع ثانویه، تولید نفت خام ١٢ عضو اوپک در اکتبر گذشته به ٢٩ میلیون و ٨٩٤ هزار بشکه در روز رسید که این مقدار در مقایسه با ماه سپتامبر، تنها روزانه سه هزار بشکه رشد نشان می دهد.

بر پایه گزارش منابع ثانویه در دوره مورد بررسی، تولید نفت خام کشورهای اکوادور، ایران، کویت، نیجریه عربستان سعودی، امارات و ونزوئلا با کاهش رو به رو بوده و عربستان با افت روزانه ٢٠٩ هزار و ٩٠٠ بشکه بیشترین کاهش تولید را داشته است.

این گزارش می افزاید: تولید نفت خام عراق در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن با رشد روزانه ١٢٨ هزار و ٥٠٠ بشکه به دو میلیون و ٨٩٤ هزار بشکه رسیده است.

گزارش منابع ثانویه نشان می دهد تولید نفت خام لیبی که به دلیل تشدید اعتراض در تاسیسات نفتی این کشور با افت شدید رو به رو بوده است در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر روزانه ٩٥ هزار و ٥٠٠ بشکه افزایش یافت و به مجموع روزانه ٤٧٣ هزار بشکه رسید.

۲۵ آبان ۱۳۹۲ ۱۰:۱۷
shana |
تعداد بازدید : ۹۲۳