تاکید حقیقی برضرورت دسترسی به لایه‌های پنهان قاچاق کالابرای مبارزه هوشمندبا این معضل

تاکید حقیقی برضرورت دسترسی به لایه‌های پنهان قاچاق کالابرای مبارزه هوشمندبا این معضل
رییس ستادمرکزی مبارزه‌با قاچاق کالا و ارز باتاکیدبراینکه‌درمبارزه با قاچاق ناگزیربه تغییر شیوه و رویکرداز«انتظامی صرف» به «اطلاعاتی»هستیم، گفت: با رویکرد اطلاعاتی، امکان دسترسی به لایه‌های پنهان در امر قاچاق ممکن خواهد بود.

به گزارش اقتصاد پنهان، «حبیب‌الله حقیقی»، هدف اصلی نهادهای مسوول در مبارزه با قاچاق را دسترسی به لایه‌های پنهان این معضل بزرگ اقتصادی اعلام کرد و افزود: با لایه‌های آشکار قاچاق کالا و ارز برخورد لازم صورت گرفته اما کافی نیست.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی از سوی دستگاه‌های متولی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد.

حقیقی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه بی‌امان‌ با عاملان قاچاق اشاره کرد و افزود:  باید به دنبال مخاطره‌آمیز کردن معضل قاچاق و عدم صرفه آن برای قاچاقچیان باشیم.

** تاکید بر لزوم برخود لازم با قاچاقچیان

وی، عدم وصول جرایم را نوعی ایجاد مصونیت برای قاچاق دانست و گفت: البته در لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به زودی به تصویب مجلس محترم خواهد رسید، تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تسهیل تجارت و کاهش قاچاق را دو مقوله در امتداد هم عنوان کردو افزود: نظارت نرم‌افزاری در مبادی ورودی و خروجی کشور، تسهیل تجارت و کاهش قاچاق را در پی خواهد داشت.

وی وضع برخی تعرفه‌ها را عاملی برای رونق قاچاق دانست و گفت: تعیین غیرمنطقی تعرفه‌ها نه تنها کمکی به مبارزه با معضل قاچاق نمی‌کند بلکه انگیزه و صرفه اقتصادی برای قاچاقچیان را به همراه داشته و تولید داخلی را نیز با تهدید روبرو می‌کند.

** سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در شرایطی که جمعیت برخی از نقاط مرزی بین 30 تا 40 هزار نفر است شاهد وجود 90 هزار کارت بازرگانی در این مناطق بوده ایم.

** تاکید بر بهبود وضعیت مرزنشینان

وی عدم برنامه‌ریزی صحیح درمورد معیشت مرزنشینان را یکی از مخاطرات اصلی در این مناطق دانست و خاطرنشان کرد: تفاوت چند هزار تومانی قیمت سوخت در دو سوی مرزهای شرق و غرب کشور برخی از مرزنشینان را به عواملی برای قاچاق و کسب مطامع سودجویان تبدیل کرده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اصلاح آمارها و ایجاد ساز و کار مناسب برای بهره‌بردن مرزنشین‌ها از سود کارت‌های بازرگانی را از جمله برنامه‌های ستاد اعلام کرد.

حقیقی، منشاء قاچاق در کشور را گسترده دانست و گفت: درحالیکه کشور چین با وسعت زیاد، تنها 46 نقطه مرزی دارد، وجود 96 نقطه مرزی در جمهوری اسلامی ایران به بروز معضل قاچاق کمک می‌کند.

**کامیون‌هایی که سوخت سهمیه‌ای می‌گیرند اما «بار» حمل نمی‌کنند 

وی در ادامه قاچاق سوخت را یکی از معضلات موجود در کشور بیان کرد و گفت: در حالی که سهمیه سوخت در اختیار وزارت نفت بوده و تمام روند توزیع با کنترل انجام می‌شود اما براساس اطلاعات ارایه شده، 11 هزار کامیون در طول سال سهمیه سوخت دریافت می‌کنند اما حتی یک محموله برای حمل نیز به نام آنها ثبت نشده است.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعداد شرکت‌های باربری در سال 92 را 760 شرکت اعلام کرد و افزود: با توجه به رشد تعداد این شرکت‌ها، این پرسش مطرح می‌شود که سهمیه سوخت اختصاص یافته به این شرکت‌ها با توجه به مشخص بودن تعداد «بار» حمل شده چه می‌شود؟

وی به تاثیر معضل قاچاق در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی اقتصاد، قاچاق پاشنه آشیل کشور است و عدم برنامه‌ریزی مناسب به منظور بهبود آن، تهدیدهایی را به همراه خواهد داشت.

** قاچاق ابزار مکمل در کنار تحریم‌ها

وی، قاچاق را به عنوان «ابزار مکمل تحریم‌های اعمال شده به کشور» دانست و افزود: تصور غلطی است که در شرایط تحریم، برای رهایی از بن بست‌ها، قاچاق به کشور کمک می‌کند، زیرا به اذعان کشورهای اعمال‌کننده تحریم‌ها، وجود قاچاق در کنار تحریم از «بلوغ و بالندگی تولید داخلی» جلوگیری می‌کند.

حقیقی با بیان اینکه رونق قاچاق به وابستگی مطلق به اجناس خارجی و به صرفه‌نبودن تولید در داخل منجر خواهد شد، گفت: با «مرگ تولید» در کشور، در کنار «بیکاری»، تحریم‌ها اثر بخش می‌شود.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدات داخلی گفت: برنامه‌ریزی در زمینه مبارزه با قاچاق، تقویت اقتصاد و اشتغال سالم را در پی دارد.

** نقش تاثیرگذار رسانه‌ها در القای قبح قاچاق

وی در ادامه به تاثیر فعالیت‌های فرهنگی در کاهش قاچاق اشاره کرد و گفت: تبلیغات هوشمندانه در امر مبارزه با قاچاق از اهمیت‌‌‌‌‌ ‌بسزایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برخوردار‌‌‌ است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که اجناس داخلی به نمونه‌های خارجی ارجحیت داده نشوند، معضل قاچاق موضوعیت دارد.

حقیقی، برنامه‌ریزی در امور فرهنگی و اطلاع‌رسانی با شیوه‌های مدرن را به منظور تاثیرگذاری در جامعه و القای قبح قاچاق، از مهمترین اقدامات آینده ستاد اعلام کرد و افزود: تبلیغ هوشمندانه و یاری گرفتن از رسانه‌ها در رسیدن به هدف تاثیرگذار است .

۴ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۸۴۸