ژاپن برای خرید نفت ایران همچنان از خدمات بیمه ای خود استفاده می کند

ژاپن برای خرید نفت ایران همچنان از خدمات بیمه ای خود استفاده می کند
خریداران ژاپنی نفت خام ایران همچنان از بیمه کشتیرانی ژاپن استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، منابع دولتی و صنعتی ژاپن اعلام کردند: با آن که اتحادیه اروپا تحریم پوشش بیمه ای نفتکش های حامل نفت ایران را تعلیق کرده است، اما خریداران ژاپنی همچنان از بیمه کشتیرانی ویژه دولت ژاپن برای واردات نفت خام از ایران استفاده می کنند. 

لغو تحریم های بیمه کشتیرانی اتحادیه اروپا بخشی از توافق روز یکشنبه (سوم آذر) ایران و گروه ١+٥ درباره برنامه هسته ای تهران بود.

پارلمان ژاپن ماه ژوئن سال ٢٠١٢ برای تداوم تجارت نفتی با تهران، لایحه ای را تصویب کرد که به موجب آن دولت ژاپن موظف شد تضمین دولتی تا مبلغ حدود هفت میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار برای بیمه هر نفتکش حامل نفت ایران را فراهم کند؛ این طرح پیش از اجرا شدن تحریم شرکت های بیمه کننده اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران در ژوئیه سال ٢٠١٢ تصویب شده بود. 

منابع نزدیک به مشتریان ژاپنی نفت ایران اعلام کردند: این خریداران تا زمان دریافت دستورالعمل های جدید از سوی دولت ژاپن به استفاده از طرح تضمین های دولتی ادامه می دهند.

این تضمین دولتی در پایان سال مالی میلادی منتهی به ماه مارس منقضی می شود.

یک منبع دولتی ژاپن که خواست نامش فاش نشود، گفت: نمی توانم به طور صد در صد بگویم که این طرح کنونی تا ماه مارس ادامه خواهد داشت.

منابع دولت ژاپن اعلام کردند: ژاپن با آمریکا و دیگر کشورها مشورت خواهد کرد تا جزئیاتی درباره توافق روز یکشنبه میان ایران و گروه ١+٥ و تاثیر آن بر بیمه کشتیرانی به دست آورد.

محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز پیش تر  ژاپن را تنها مشتری محموله های نفت خام  ایران اعلام کرد که خود محموله های نفتی اش را بیمه می کند.

ژاپن که در کنار چین، هند و کره جنوبی از بزرگترین مشتریان نفت خام ایران به شمار می آید، تا کنون با وجود تحریم های غربی برای خریداران نفت ایران، به همکاری تجاری با جمهوری اسلامی ادامه داده است.

این کشور در سال ٢٠١٢ میلادی با مصرف روزانه چهار میلیون و ٧١٤ هزار بشکه نفت، دومین مصرف کننده بزرگ این کالا در قاره آسیا به شمار می آمده است.
۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۸۶۷