با همکاری انجمن توسعه بهره وری ایران

فعالیت های غیرمولد در صنعت نفت شناسایی می شود

مدیرعامل انجمن توسعه بهره وری ایران با اشاره به مذاکره های انجام شده میان این انجمن و معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: راهکارهای لازم برای شناسایی و حذف فعالیت های غیرمولد صنعت نفت در دستور کار قرار گیرد.

محمدکاظم ابراهیمی خرم آبادی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این مطلب افزود: معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با هدف حذف فعالیت های غیرمولد صنعت نفت و افزایش بهره وری در این صنعت، کلیات طرح "تشکیل گروه های بهبود صنعت نفت" را مدنظر قرار داده است؛ از این رو با مشارکت انجمن توسعه بهره وری ایران، موضوع جایگزینی خرد جمعی در قالب تشکیل تیم های بهبود و اهدای جایزه وزیر نفت به بهترین ها را پیگیری می کنیم.

وی گسترش فرهنگ کارگروهی، کاهش هزینه ها، ایجاد دغدغه در کارکنان نسبت به موضوع اتلاف انرژی، توسعه دانش شناسایی اتلاف در کارکنان، کمک به افزایش ارزش افزوده سازمان و تربیت نیروها و مدیران آینده صنعت نفت با ایده ها و دانش روز را از جمله اهداف این طرح عنوان و تصریح کرد: مدل طرح، مدل "تولید ناب" خواهد بود که بر مبنای آن، فعالیت های مولد و غیرمولد شناسایی خواهند شد.

ابراهیمی با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد در ایران، زمان فعالیت های غیرمولد و اتلاف در خط تولید ٩٠ درصد حجم زمان تولید را به خود اختصاص می دهد، یادآور شد: انجمن توسعه بهره وری ایران، طرح ارتقای بهره وری را در بسیاری از سازمان ها و بنگاه ها به اجرا درآورده که البته میزان موفقیت طرح در بخش خصوصی به مراتب نسبت به بخش دولتی چشمگیرتر بوده است.  

تشکیل گروه های بهبود در صنعت نفت

عضو آکادمی جهانی علوم بهره وری در ادامه به تشریح اقدام های مدنظر انجمن توسعه بهره وری ایران در فاز اول طرح "تشکیل گروه های بهبود در صنعت نفت" پرداخت و گفت: در این فاز که حدود ٣٠ ماه برای اجرایی شدن آن درنظرگرفته شده، برای تشکیل  یکهزار گروه بهبود در سطح شرکت های تابعه وزارت نفت هدفگذاری شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه هر گروه بهبود با ٧ تا ٩ عضو فعالیت می کند، ادامه داد: به این ترتیب، حدود ٩ هزار نفر از کارکنان صنعت نفت در این طرح مشارکت داده می شوند.

به گفته وی، اجرایی شدن کامل این طرح مستلزم حمایت مدیریت کلان صنعت نفت است و بهتر است امتیازات و مشوق هایی نیز برای مدیرانی که دستورالعمل های لازم را اجرا می کنند، درنظر گرفته شود.

بر پایه این گزارش، انجمن توسعه بهره وری ایران با مجوز وزارت کشور در سال ١٣٨٤ تشکیل شد. این انجمن به صورت غیرانتفاعی و غیردولتی و با هدف ترویج مفاهیم بهره وری فعالیت می کند.

۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۱,۰۴۰