به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز به ١,٥ میلیارد مترمکعب

به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز به ١,٥ میلیارد مترمکعب
شرکت گاز نیازمند ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری تا ٥ سال آینده است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از نیاز ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در شرکت گاز برای افزایش ظرفیت تولید به بیش از یک میلیارد و ٤٧٠ میلیون متر مکعب تا ٥ سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا غریبی امروز (سه شنبه، ٢٦ آذرماه) در سمینار بهینه سازی مصرف انرژی  افزود: هم اکنون شرکت ملی گاز ایران با ٣٤ هزار کیلومتر خطوط فشار قوی انتقال گاز و حدود ٧٠ ایستگاه تقویت فشار، توان انتقال روزانه ٧٠٠ میلیون مترمکعب گاز را در زمان پیک مصرف دارد که برای تحقق ظرفیت تولید یاد شده ( ١,٥ میلیارد مترمکعب گاز)، باید ٦ هزار کیلومتر خط لوله ٥٦ اینچ و ٧٥ ایستگاه تقویت فشار جدید احداث شود.

غریبی ادامه داد: همچنین لازم است تعداد توربین ها از ٢٠٠ توربین فعلی به ٥٠٠ توربین افزایش یابد که مجموع اقدامات یاد شده به ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین شرکت ملی گاز ایران در این زمینه تصریح کرد: در صورتی که فعالیت های یاد شده انجام نشود، گازها در عسلویه حبس خواهد شد و تلاش های چندین ساله به منظور تولید گاز در این منطقه به هدر می رود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای ساخت توربین ملی اظهار داشت: هم اکنون ساخت توربین از طریق دو سازنده دنبال می شود که سهم ساخت داخل در یکی از این توربین ها به ٥٨ درصد و در دیگری به ٧٥ درصد رسیده است.

غریبی با اشاره به اینکه بومی سازی ساخت توربین از سال ها پیش در نفت مدنظر قرار گرفت، افزود: با ادامه روند فعلی، ساخت توربین ملی در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد.

وی یادآور شد: همچنین مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با همکاری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت، بومی سازی دانش فنی توربین ها را به موازات ساخت توربین دنبال می کنند و این امر، قابل تحسین است.

صادرات گاز به عراق از اوائل سال آینده

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه امکان صادرات گاز به عراق (بغداد) از اوائل سال آینده فراهم می شود، یادآور شد: صادرات گاز به بصره نیز در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

غریبی بر ضرورت مصرف گاز در صنایعی با ارزش افزوده بالا تاکید و تصریح کرد: کنترل شدت مصرف انرژی و یافتن راهکارهای لازم برای تحقق این هدف ضروری است، چراکه در غیر این صورت، افزایش تولید گاز نیز هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

سمینار یک روزه "بررسی و بکارگیری تکنولوژی های نوین در تجهیزات و فرایندهای عملیاتی پالایشگاه ها و تاسیسات تقویت فشار به منظور بهینه سازی مصرف انرژی" از صبح امروز (٢٦ آذرماه) در سالن همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرده است.   
۲۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۵:۰۹
تعداد بازدید : ۹۳۹