تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها با حاشیه سود ۲۵درصد به دولت واگذار شد

تعیین قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها با حاشیه سود ۲۵درصد به دولت واگذار شد
عضو کمیسیون تلفیق گفت: در کارگروه بررسی قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی کمیسیون تلفیق، عدد خاصی برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مشخص نشد و قرار شد دولت قیمت خوراک را به گونه‌ای تعیین کند که حاشیه سود این پتروشیمی‌ها 25درصد باشد.

داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: در کارگروه خوراک پتروشیمی‌های کمیسیون تلفیق عدد خاصی برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مشخص نشد و قرار شد دولت قیمت خوراک را به گونه‌ای تعیین کند که حاشیه سود این پتروشیمی‌ها 25درصد باشد.

وی افزود: از 25 درصد تا 30 درصد هم مجوز تخفیف به سرمایه‌گذارانی داده شد که به توسعه پایین دستی صنعت پتروشیمی بپردازند و در مناطقی به دور از دریا و به سمت مرکز کشور سرمایه‌گذاری کنند.

عضو کارگروه قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌های گازی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: این مصوبه کارگروه بزودی در کمیسیون تلفیق مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که شیوه‌های متفاوتی برای محاسبه حاشیه سود وجود دارد و با داده‌هعای اولیه متفاوت نتایج محاسبه متفاوت خواهد شد، گفت: اینگونه نیست و داده‌های اولیه مشخص شده‌اند.

به گزارش فارس، بر اساس محاسبات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس، IRRE پروژه‌های پتروشیمی گازی با گاز 15 سنتی به 25 درصد بالغ می‌شود و برای دسترسی به IRRE نزدیک 30 درصد بهای خوراک گاز باید 11 سنت تعیین شود.

بر اساس این گزارش کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقدند با توجه به شرایط متفاوت پتروشیمی‌ها و استفاده آنها از انواع خوراک گاز اتان و متان برای تولید محصولات متفاوت با قیمت‌های متفاوت  و همچنین اختلاف نتایج محاسبات با داده‌های اولیه متفاوت در صورت تصویب این مصوبه غیر دقیق در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس، این مصوبه تفسیر پذیر خواهد بود و در عین حال شرکت‌های پتروشیمی را برای دستکاری در صورت‌های مالی ارائه شده به بورس برای کمتر نشان دادن حاشیه سود خود تحریک خواهد کرد.

۱ بهمن ۱۳۹۲ ۱۷:۴۳
تعداد بازدید : ۹۷۱