با راندن لوله آستری ١٦ اینچ در چاه دوم سردارجنگل

با راندن لوله آستری ١٦ اینچ در چاه دوم سردارجنگل
امکان دستیابی به مخازن جدید هیدروکربوری در خزر افزایش یافت

امکان حفاری در اعماق بیشتر چاه دوم میدان سردار جنگل در دریای خزر و احتمال دسترسی به مخازن هیدروکربوری جدید با راندن لوله آستری ١٦ اینچ در این چاه قوت یافت.

مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در گفت و گو با خبرنگار شانا، از انجام عملیات موفقیت آمیز راندن لوله آستری ١٦ اینچ در چاه دوم اکتشافی میدان سردار جنگل خبر داد و گفت: با گشاد کردن حفره چاه از ١٧,٥ اینچ به ٢١ اینچ از عمق ١١٩١ متری تا ١٦٦٠ متری، لوله آستری ١٦ اینچ در چاه رانده شد.

یوسف اعتمادی با بیان این مطلب افزود: با توجه به ناسازگاری طبقات زمین، هرز روی شدید سیال حفاری و جریان شدید آب و ماسه در بستر دریا، این اقدام با مشکلات بسیاری همراه بود اما با تلاش متخصصان نفت خزر، لوله آستری ١٦ اینچ به طول ٥٦٢ متر تا عمق ١٦٥٢ متری داخل چاه رانده شد.

وی این عملیات را منحصر به فرد خواند و با اشاره به اندازه نامتعارف آستری ١٦ اینچ و مقر آویزه آن در جداری  ٢٠ اینچ و همچنین پیچیدگی های کار اظهار داشت: موفقیت این عملیات از بروز مشکل در عملیات حفاری چاه دوم جلوگیری کرد.

به گزارش شانا، اردیبهشت ماه سال ٩١ حفاری چاه اول اکتشافی ساختار سردار جنگل پایان یافت و ذخایر نفت درجای این میدان ٢ میلیارد بشکه برآورد شد.

با احتساب ضریب بازیافت ٢٥ درصد، نفت قابل استحصال این میدان ٥٠٠ میلیون بشکه برآورد می شود.

۶ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۹۳۸