تقدیر معاون وزیر نفت از نویسنده پرفروش ترین کتاب سال ژاپن

تقدیر معاون وزیر نفت از نویسنده پرفروش ترین کتاب سال ژاپن
داستان همراهی یک شرکت ژاپنی با دولت مصدق نوشته شد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت از "نائوکی هیاکوتا" نویسنده پرفروش ترین کتاب سال ٢٠١٣ ژاپن که به تحولات سیاسی و مناسبات نفتی میان ایران و ژاپن در دهه ١٣٣٠ می پردازد، تقدیر کرد.

به گزارش شانا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، علی ماجدی، در دیدار با "نائوکی هیاکوتا" استقبال مردم ژاپن از کتابی در ارتباط با تاریخ روابط معاصر دو کشور ایران و ژاپن را نشانه ای از حسن نیت مردم و دولتمردان ژاپنی نسبت به فرهنگ، تاریخ و تحولات جمهوری اسلامی ایران دانست.

سفیر پیشین ایران در ژاپن افزود: روابط ایران و ژاپن همواره روابط دوستانه ای بوده و با وجود فشارهای برخی قدرت های غربی این روابط در طول ٣٥ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد، هیچ گاه دچار تنش نشده است.

هیاکوتا نیز متقابلاً به ریشه های تاریخی ارتباط میان دو کشور اشاره و ضمن ابراز خوشنودی، تاکید کرد که با نگارش کتابی در مورد برهه ای حساس از تاریخ ایران و ژاپن، واقعه ای را که اندک اندک به فراموشی سپرده می شد، از بایگانی استخراج و دوباره به افکار عمومی مردم کشورش یادآوری کرده است. 

کتاب "مردی که دزد دریایی نامیده شد" در سال ٢٠١٣ بیش از سه میلیون نسخه در ژاپن به فروش رسید و عنوان پرفروش ترین کتاب سال را در این کشور به دست آورد. این کتاب در باره اقدام جسورانه شرکت "ایده میتسو" ژاپن در خرید نفت از دولت دکتر مصدق در سال ١٩٥٣، با وجود مخالفت و فشار دولت انگلستان و متحدان بین المللی این کشور است.

آقای هیاکوتا که به دعوت معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در ایران به سر می برد، همچنین قرار است از اسکله ای در جنوب کشور که نفتکش ژاپنی "نیشومارو" در آن پهلو گرفته، دیدن کند.

شایان ذکر است، شبکه تلویزیونی RKB ژاپن نیز ساخت مستندی را از این واقعه در دستور کار قرار داده است. گروه سازنده این مستند، آقای هیاکوتا را در سفرش به ایران همراهی می کنند.

۶ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲:۲۶
shana |
تعداد بازدید : ۹۰۲