ضرورت صادرات فرآورده به جای خام فروشی

ضرورت صادرات فرآورده به جای خام فروشی
خام فروشی نفت درآمد سیاه است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که خام فروشی نفت درآمد سیاه است، بر ضرورت صادرات فرآورده با جای خام فروشی تاکید کرد.

به گزارش شانا، علی طیب نیا شب گذشته (٨ اسفندماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مالیات بر تولید را به عنوان درآمد پاک مالیاتی اعلام و تصریح کرد: این اصطلاحی است که ما روی درآمدهای مالیاتی در مقابل درآمدهای نفتی گذاشته ایم که درآمد سیاه قلمداد می شود.

وی افزود: در صورتی که در بخش نفت، خام فروشی نکنیم و به سمت فرآورده های نفتی پیش برویم، درآمد سیاه نخواهیم داشت.

به گفته طیب نیا، وقتی درآمد دولت از محل نفت تامین می شود، دولت خود را از مردم بی نیاز می داند، اما زمانی که درآمد دولت از محل کار و تولید مردم کسب شود، طبیعتا دغدغه اصلی و اولیه دولت، افزایش درآمد مردم خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این شرایط اگر تولیدی محقق  و درآمدی خلق نشود، دولت نیز سهمی نخواهد داشت، بنابراین در این چرخه، هر چقدر تولید بیشتر شود، درآمد دولت هم بیشتر خواهد شد.

توسعه پایه های مالیاتی کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام مالیاتی کشور گفت: برنامه هایی را در این زمینه تهیه کرده ایم که محور اصلی آن توسعه پایه های مالیاتی است، ضمن آن که قصد نداریم با  افزایش نرخ مالیاتها، درآمد مالیاتی را افزایش دهیم، بلکه به دنبال کاهش نرخ مالیات نیز هستیم، اما در عین حال می خواهیم پایه مالیات را از تولید به مصرف انتقال دهیم.

طیب نیا افزود: در گذشته  مالیاتها از بخش تولید گرفته می شد، اما جهت گیری ما از تولید به مصرف است و تلاش می کنیم با استفاده از سیستمهای نوین و ساماندهی سیستم مالیاتی از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید، برای اصلاح محیط کسب و کار و واگذاری  امور به بخش خصوصی واقعی گفت: برای آسان سازی این مهم، دفتر اصلاح محیط کسب و کار در وزارتخانه تشکیل شده است که وظیفه آن بررسی مشکلات وزارتخانه ها و موسسه های زیر مجموعه آنها در مسیر کسب و کار و ارایه پیشنهادهای لازم برای بهبود وضع این حوزه است.

وابستگی به نفت بزرگترین مشکل کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که بزرگترین مشکل کشور وابستگی به نفت است، افزود: بیش از نیمی از هزینه های دولت از درآمدهای نفتی تامین می شود؛ در حالی که وجوه حاصل از صادرات نفت، درآمد نیست، بلکه فروش ثروت کشور است.

صادرات فرآورده جایگزین خام فروشی نفت می شود

طیب نیا، منشا اصلی تورم، رشد اقتصادی پایین و رشد نکردن اقتصاد کشور را وابستگی به درآمدهای نفتی دانست و یادآور شد: ما برای قطع این وابستگی برنامه ریزی کرده ایم و برهمین اساس تلاش داریم در مسیر صادرات غیرنفتی حرکت کنیم، سهم پردازش نفت را بالا ببریم و صادرات فرآورده های نفتی را جایگزین خام فروشی کنیم.

شیب مناسب افزایش قیمت حاملهای انرژی

وزیر اقتصاد از برنامه دولت برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پرداخت یارانه های نقدی در آینده به افراد پردرآمد یا کسانی که تقاضای دریافت آن را نکرده باشند، قطع می شود.

طیب نیا گفت: افزایش قیمت حاملهای انرژی با شیبی مناسب، محدود و زمانبندی شده انجام می شود، زیرا حرکت دولت به سوی رسیدن به قیمتهای منطقه ای به شیوه ای تدریجی و مستمر است.

وی با تاکید بر این که در نظر نداریم در سال ٩٣ به جامعه شوک وارد کنیم، افزود: دولت از شوک درمانی به شدت پرهیز می کند، بویژه  اگر این شوک به مردم کم درآمد و متوسط جامعه آسیب برساند.

پیش بینی تورم ١٥ تا ٢٥ درصدی در سال ٩٣

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه کشور که ٣,٥ درصد در ابتدای دولت بود، اکنون به ١.٥ درصد کاهش یافته، تصریح کرد: این امر کارشناسان نهادهای بین المللی از جمله کارشناسان صندوق بین المللی پول را شگفت زده کرده است.

وی گفت: صندوق بین المللی پول به تازگی در گزارشی، نرخ تورم سال آینده در ایران را بین ١٥ تا ٢٠ درصد پیش بینی کرده است، حال آن که کارشناسان ما ٢٥ درصد را پیش بینی کرده بودند.

طیب نیا تصریح کرد: این موضوع نشانگر توفیق چشم افسای دولت و مردم و نشانه آرامشی است که در بازار ارز و طلا ایجاد شده و نشان می دهد روحیه هیجانی اواخر دولت قبل از بین رفته و جای آن را آرامش و ثبات گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: ما امروز نشانه های رونق اقتصادی را مشاهده می کنیم، انگیزه کسب و کار و تولید در کشور پررنگ شده و تولیدگریزی جای خود را به تولیدپذیری داده است.

وی ابراز امیدواری کرد که نرخ رشد اقتصادی که سال گذشته به منفی ٥,٨ درصد رسیده بود، امسال به صفر میل کند و در سال آینده روند صعودی به خود بگیرد.

بازار ارز در تعادل کامل است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که بازار ارز در تعادل کامل است و ثبات بازار ارز ادامه دارد، افزود: در همه نقاط دنیا بازار سهام، ارز و طلا همواره با افت و خیز روبرو می شود و این افت و خیزها طبیعی است.

طیب نیا تصریح کرد: هم اکنون در حال نزدیک شدن به ایام نوروز هستیم و ممکن است بسیاری از مردم برای سفرهای خارجی خود نیازمند خرید ارز شده باشند، بنابراین، ممکن است در کوتاه مدت تغییراتی در نرخ آن داشته باشیم.

راههای تحقق اقتصاد مقاومتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح ابعاد و ویژگیهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: پیش از ابلاغ سیاستهای مربوطه، این موضوع مدتها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده بود و امروز وظیفه خود می دانیم که برنامه و نقشه راه تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی را تا رسیدن به اهداف تعیین شده دنبال کنیم.

وی رشد، استمرار، پویایی، انعطاف پذیری، چالاکی و پایداری در اقتصاد با نگاهی دانش بنیان و مبتنی بر بهره وری را از جمله ویژگیهای اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

طیب نیا تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، درونزاست و براساس قابلیتها و ظرفیتهای درونی اقتصاد و به صورت خودجوش حرکت می کند و به سمت اهداف مورد نظر پیش می رود. همچنین در عین درونزا بودن، برونگرا هم خواهد بود و از فرصتها و امکانات موجود در عرصه برون مرزی استفاده می کند.

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۹۲۲