تحلیل وال استریت ژورنال از روند تدوین قوانین جدید نفتی ایران

تحلیل وال استریت ژورنال از روند تدوین قوانین جدید نفتی ایران
برخی تحلیلگران نفتی معتقدند شرایط جدید قراردادهای نفتی ایران برای بازگرداندن غولهای این صنعت به کشور چنان که باید جذاب نیست.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، در آخرین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ایران نقش محوری داشت، با بهبود روابط ایران و غرب، در این نشست، صفی از مقامهای شرکتهای بین المللی نفتی پشت در اتاق وزیر نفت ایران در هتل محل اقامت وی تشکیل شده بود.

نمایندگان شرکت انگلیسی-هلندی شل، ویتول سوئیس، او ام وی اتریش و انی ایتالیا از جمله شرکتهایی بودند که برای بررسی شرایط در صورت کاهش تحریمها، موفق به دیدار حضوری بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران شدند.

این رویداد در ماه دسامبر ٢٠١٣ اتفاق افتاد اما در ماه ژانویه ٢٠١٤ (دوم تا پنجم بهمن ماه ٩٢) این فرآیند یک گام دیگر روبه جلو برداشت و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز به وزیر نفت خود پیوست و با سران شرکتهای نفتی دیدار کرد.

در این ماجرا منافع متقابل وجود دارد: بخش نفت و گاز ایران به ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پنج سال آینده نیاز دارد، و از سوی دیگر بر اساس آمار اوپک ذخایر اثبات شده نفت خام ایران ١٥٧ میلیارد و ٣٠٠ میلیون بشکه و بیش از ذخایر اثبات شده عراق است.

بنوی فاسون، خبرنگار وال استریت ژورنال گزارش کرد که ایران به تازگی چارچوب شرایط کاری با شرکتهای خارجی را تعیین کرد، اما این تمام چیزی نبود که شرکتهای خارجی برای آن صف کشیده بودند.

بر اساس شرایط جدید، شرکتهای نفتی خارجی که با کاهش تحریمها به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند، نمی توانند ذخایر نفتی ایران را جزو داراییهای خود به حساب آورند، این در حالی است که ثبت ذخایر به عنوان دارایی، یکی از ملاکهای مهم ارزیابی شرکتهای نفتی است.

با این وجود، این قدم ایران یکی از نخستین گامها در فرآیندی طولانی است، ایران می تواند برای جذب سرمایه گذاران خارجی در بخش نفت، بعضی شرایط سرمایه گذاری را شیرین تر کند. به عنوان مثال، شرایطی فراهم کند که شرکتهای نفتی خارجی بتوانند شرکتهای خدمات نفتی دولتی ایران را پس از خصوصی سازی در بازار سهام بخرند.

به فکر همسایه ها باشیم

صنعت انرژی همیشه حامل خبرهای خوب نیست، این صنعت تلاش می کند بهترین پیام خود را بفرستد که این پیام یافتن راه حلهایی برای آینده، و نیز مقابله با چالشهای آینده انرژیهای جدید است.

مقدار بسیار زیادی از نفت خام همچنان باید از کشورهای همجوار منتقل شود، خطوط لوله باز هم منفجر می شوند، حادثه های دیگری اتفاق می افتد. تا آنجاکه حتی برای بسیاری "فناوری شکست هیدرولیک" یک لغت محتوم است.

با در نظر گرفتن این که دامنه اعتراضها صنعت نفت به خانه های کارمندان این صنعت می رسد، اکنون صدای این صنعت پیش از قبل شنیده می شود. مردم دنیا هر روز نگرانند که صنعت انرژی چگونه بر زندگیشان تاثیر می گذارد.

لین کوک، روزنامه نگار وال استریت ژورنال، معتقد است که به خاطر دلایل بالا، اکنون باید مصالح همسایه ها را نیز در نظر گرفت.

قیمت جهانی نفت خام سه شنبه ٢٠ اسفندماه به روند کاهشی خود ادامه داد، نگرانیهای مربوط به درگیریهای اوکراین و ترس از کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان در مقابل انگیزه های تجاری، از عوامل اصلی کاهش قیمت نفت در روز سه شنبه بودند.

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ۰۰:۰۳
تعداد بازدید : ۸۴۱