مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی خبر داد:

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی خبر داد:
آمادگی ایران برای سوآپ روزانه 500 هزار بشکه نفت خام حوزه خزر
پیروز موسوی گفت: ایران آمادگی لازم برای سوآپ روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت خام حوزه دریای خزر را در پایانه نکا دارد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، تصریح کرد: با احداث حوضچه فراگیر نکا که شامل، ساخت دو یال شرقی و غربی، اسکله های مختلف و چند منظوره از جمله، اسکله های تخلیه انواع فرآورده، اسکله های خدماتی و پشتیبانی و اسکله های تعمیراتی برای پهلوگیری نفتکش هایی با ظرفیت ١٤ هزار تن ظرفیت سوآپ نفت خام افزایش می یابد.

وی افزود: در فاز نخست طرح احداث حوضچه فراگیر نکا که با هدف لایه روبی حوضچه در حال انجام است، امکان پهلوگیری کشتیهای به وزن ١٢ هزار تن فراهم می شود؛ این در حالی است که پیش از این تنها کشتیهایی با وزن ٥ هزار تن پهلوگیری می کردند.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: طی 6 ماه آینده فعالیتهای نهایی در حوضچه فراگیر پایانه نکا صورت می گیرد، ضمن آن که این حوضچه به خوبی می تواند پشتیبان عملیات تولید نفت در دریای خزر باشد.

احداث موج شکن یال غربی و شرقی، لایروبیهای داخل حوضچه و کانال ورودی تا عمق ٩ متر و استحصال زمین و همچنین تهیه و نصب تجهیزات کمک ناوبری در فاز اول اجرای طرح حوضچه فراگیر نکا در دستور کار قرار داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران تامین نیازمندی های پشتیبانی ناوگان حفاری در کوتاه مدت، افزایش انتقال نفت خام تا ١٥٠ هزار بشکه در روز و سوآپ و تولید احتمالی داخلی در میان مدت و افزایش انتقال نفت خام تا ٢٥٠ هزار بشکه در روز در دراز مدت، اهداف مهمی هستند که در طرح ساخت حوضچه فراگیر به آنها توجه شده است.

موسوی ادامه داد: با ساخت حوضچه فراگیر در پایانه نفتی شمال، سه اسکله کنونی موجود با آبخورهای چهار تا پنج متر به ١٤ اسکله با آبخور ١٤ متر افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: پایانه نفتی شمال، موقعیتی راهبردی در میان کشورهای حاشیه دریای خزر برای ایران ایجاد کرده و با توجه به اکتشاف های اخیر، تنها پایانه برای انتقال نفت و گاز دریای خزر به کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران دسترسی ایران به آبهای آزاد، موقعیت راهبردی برای این پایانه نفتی در سوآپ نفت خام ایجاد کرده است؛ این مزیت موجب شده است نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر به آب های آزاد راه یابد و مشتری این کشورها نیز، نفت خام مورد نیاز خود را در خلیج فارس از ایران دریافت کنند.

سوآپ (معاوضه) نفت خام از طریق پایانه نفتی شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر، امتیازی برای این کشورهاست که بتوانند نفت خود را در دریای آزاد به فروش برسانند.

۴ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۵۱
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۱۲۴