ورود روزانه ۱۵ میلیون دلار کالای غیرمجاز در ازاء قاچاق سوخت/ پیشنهاد «کارت سبز» برای کنترل مصرف

ورود روزانه ۱۵ میلیون دلار کالای غیرمجاز در ازاء قاچاق سوخت/ پیشنهاد «کارت سبز» برای کنترل مصرف
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ارائه کارت سبز را برای کنترل مصرف سوخت و ایجاد عدالت در بهره‌مندی مردم از انفال پیشنهاد داد و گفت: قاچاق سوخت در حال افزایش است و ما به ازای آن روزانه 15 میلیارد دلار کالا غیرمجاز وارد کشور شده و صنایع داخلی را از بین می‌برد.

علی شمس اردکانی صبح امروز در سی و ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران به مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش انرژی کشور اشاره کرد و گفت: تضییع سرمایه در این بخش در تاریخ بشری بی‌سابقه است به عنوان مثال عدم سرمایه‌گذاری صحیح در پارس جنوبی موجب شده تا شیخ‌نشین قطر 160 میلیارد دلار بیش از سهمش از میدان مشترک بهره‌برداری کند چرا که ما در بخش خودمان سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: از آن طرف گفتیم اگر مصرف داخل را پایین بیاوریم بخشی از هدرروی را کاهش خواهیم داد از طرف دیگر درآمد حاصل از فروش نفت آن طور که باید ثمره‌اش احساس نمی‌شود به عنوان نمونه آثار سالی 100میلیارد دلار در زمین، جاده، سد و اشتغال محسوس نیست.

شمس اردکانی تصریح کرد: از طرف دیگر قاچاق سوخت به کشورهای همسایه در حال افزایش است و پول آن صرف واردات مواد مصرفی می‌شود که پایین ‌تر از قیمت خرید آن است و نتیجه آن شده که روزانه 15 میلیارد دلار کالا به ازای قاچاق سوخت وارد کشور شود و صنایع نساجی، پوشاک و کفش را از بین ببرد.

وی ادامه داد: ما انرژی را مصرف می‌کنیم بدون اینکه ارزش افزوده‌ای داشته باشد به عنوان مثال روزانه 3- 4 میلیون مترمکعب گاز توسط وزارت نفت هدرسوزی می‌شود چون پول ندارند جلوی این هدرسوزی را بگیرند. پیشنهاد ما این است که به مصرف کردن جایزه ندهیم بلکه مصرف نکردن را تشویق کنیم. الان کسی که اتومبیل ندارد یارانه بنزین نمی‌گیرد اما فردی که 4 اتومبیل دارد 4 برابر یارانه می‌گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ایجاد کارت سبز را راهکاری برای سر و سامان دادن به این وضعیت دانست و گفت: با ارائه این کارت به هر کس می‌گوییم این مقدار در استاندارد ملی حق توست و هر چه مصرف نکنی  پولش را می‌‌گیری. بر اساس تجربه کارت سوخت و کارت شتاب کارشناسان می‌گویند این طرح قابل اجراست و برای تمام بخش‌های انرژی مانند آب، برق و ... می‌توان برای عدم مصرف جایزه داد و در عین حال عدالت اجتماعی در انتفاع از انفال رعایت می‌شود چیزی که اکنون برعکس است.

۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۱,۲۵۳