توسط پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

توسط پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:
2 دستاورد جدید پژوهشی پتروشیمی رونمایی شد

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی 2 دستاورد جدید خود را در حوزه غشا رونمایی کرد.

به گزارش شانا پس از دستیابی به فرمولاسیون غشاهای پلیمری برای جداسازی دی‌اکسیدکربن از گاز سنتر، با تلاش متخصصان گروه فرآیندهای غشایی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نخستین مدول غشایی اسپیرال 2521 با هدف جداسازی دی‌اکسیدکربن از جریان گاز سنتز، طراحی و ساخته شد.

این مدول را می‌توان نخستین مدول غشایی اسپیرال جداسازی گاز، ساخت ایران دانست.

همگام با ساخت این مدول، دانش‌فنی طراحی و ساخت مدولهای غشایی اسپیرال به‌صورت کامل در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تدوین شده است.

الگوی به‌دست آمده برای ساخت مدولهای اسپیرال را می‌توان جهت ساخت مدولهای جداسازی گاز، میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، و اسمز معکوس نیز به‌کار گرفت.

هم‌اکنون تلاش در زمینه افزایش مقیاس مدول ساخته شده ادامه داشته و دستیابی به دانش‌فنی ساخت مدول 4040 در دستور تیم فرآیندهای غشایی جداسازی گاز گروه پژوهشی فناوریهای نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی قرار گرفته است.

غشا و فرآیندهای غشایی نقش گسترده‌ای در بسیاری از صنایع مختلف به‌عنوان وسیله‌ای برای جداسازی، تغلیظ، خالص‌سازی و یا فرآوری نهایی فرآورده تولیدی دارند. سامانه‌های غشایی دارای ویژگی‌های بارزی چون گزینشگری بالا، مصرف پایین انرژی، هزینه‌‌ راه‌اندازی پایین، هزینه‌ عملیاتی اندک و امکان ایجاد سطح فراوان در حجم اندک هستند. فرآیندهای جداسازی گازGS))، میکروفیلتراسیون(MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و تراوش تبخیری (PV) را می‌توان از جمله‌ شناخته شده‌ترین حوزه‌های غشایی معرفی کرد.

با توجه به ارزیابیهای انجام شده هزینه تولید مدولهای جداسازی گاز 20درصد قیمت نمونه‌های خارجی برآورد شده‌اند.

لازم به‌ذکر است که این دسته از غشاها در همه مجتمعهای پتروشیمیایی و نیز پالایشگاههای نفت و گاز کشور امکان به‌کارگیری و استفاد ه را دارند.

ساخت غشای اسمز معکوس در پژوهش و فناوری پتروشیمی با 50 درصد هزینه نمونه خارجی

خط تولید غشا در مقیاس تجاری با سرمایه‌ای معادل 10درصد قیمت نمونه‌‌های خارجی راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیده است.

پژوهشگران گروه پژوهشی فناوریهای نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفق به تولید نخستین مدول پیچشی غشای اسمز معکوس بومی با عملکرد مشابه مدولهای تجاری شدند. این مدولها در شیرین‌سازی و کاهش میزان نمک آبها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به ارزیابی‌های انجام شده هزینه تولید مدول‌ اسمز معکوس 50درصد قیمت نمونه‌های خارجی برآورد شده‌است.

این دسته از غشاها در همه مجتمعهای پتروشیمیایی و نیز پالایشگاههای نفت و گاز کشور استفاده می شود.

از مهمترین کاربردهای این دسته از غشا­ها می‌توان به تولید آب فرآیندی، آب شرب، تصفیه انواع آبها و پسابها و انواع فرآیندهای فیلتراسیون غشایی اشاره کرد.

با فناوریهای توسعه‌یافته در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، می‌توان انواع مدولهای غشایی پیچشی را برای فرآیندهای میکروفیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، نانوفیلتراسیون، اسمز معکوس، تراوش تبخیری و نیز فرآیندهای غشایی جداسازی گاز تولید کرد. به این ترتیب،ایران به یکی از بازیگران اصلی در عرصه بین‌المللی و نیز صاحبان فناوری غشایی بدل شده است.

همه مراحل ساخت غشا، مدول‌سازی، عملیات فیلامنت و بررسی عملکرد و کارآیی این دسته از مدولهای غشایی در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شده است.

تمام دستگاهها و خطوط تولید مورد استفاده، در این شرکت طراحی و ساخته شده است، به‌طوری که این دسته از تجهیزات (شامل دستگاههای ساخت غشای ساپورت، ساخت لایه پلی‌آمیدی، دستگاه برش، دستگاههای تزریق لوله مرکزی و آنتی تلسکوپ، دستگاههای اتوماتیک مدول‌سازی، دستگاه اتوماتیک چسب‌زنی و دستگاه فیلامنت) قادر به تولید انواع مدول شامل مدولهای 2521، 4040 و 8040 هستند.

غشاهای صفحه‌ای ساخته‌شده در این روش، از سه لایه مختلف شامل پارچه بافته‌نشده پلی‌استری، ساپورت پلی‌سولفونی و لایه انتخابگر پلی‌آمیدی با فرمولاسیون ویژه تشکیل شده‌اند. برای استفاده عملیاتی از غشاهای صفحه‌ای، لازم است به یک المان یا مدول پیچشی بدل شوند تا از یک‌سو بتوانند فشارهای بالا را تحمل کنند و از سوی دیگر سطح زیادی در فضای کم ایجاد کنند.

غشا و فرآیندهای غشایی نقش گسترده‌ای در بسیاری از صنایع مختلف به‌عنوان وسیله‌ای برای جداسازی، تغلیظ، خالص‌سازی و یا فرآوری نهایی فرآورده تولیدی دارند. سامانه‌های غشایی دارای ویژگی‌های بارزی چون گزینش‌گری بالا، مصرف پایین انرژی، هزینه‌‌ راه‌اندازی پایین، هزینه‌ عملیاتی اندک و امکان ایجاد سطح فراوان در حجم اندک هستند. فرآیندهای جداسازی گاز (GS)، میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون ( UF)، اسمز معکوس (RO) و تراوش تبخیری (PV) را می‌توان از جمله‌شناخته شده‌ترین حوزه‌های غشایی معرفی کرد.

همچنین تلاشهای ارزشمندی نیز در زمینه‌ مدول‌سازی غشاها در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی صورت‌پذیرفته است که منجر به ساخت مدول اسمز معکوس در مقیاس 2521 شده است.

۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۹۳۰