جزئیات مهلت پالایشگاه‌ها برای رسیدن به تولید بنزین یورو ۴+جدول

جزئیات مهلت پالایشگاه‌ها برای رسیدن به تولید بنزین یورو ۴+جدول
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به ۹ پالایشگاه اصلی کشور بر اساس پروژه‌های در دست اجرای آنها مهلت‌های متفاوتی برای رساندن کیفیت بنزین به استاندارد یورو ۴ داد.

اجرای پروژه‌های افزایش تولید و بهبود کیفیت بنزین پالایشگاه‌های کشور که چند سالی است با سرمایه‌گذاری قابل توجه آغاز شده در حال به ثمر رسیدن است، چنانکه توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 پالایشگاه اراک به بهبود کیفیت هوا در شهرهای تهران، کرج و اراک کمک کرده است.

بر این اساس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه‌ها تکلیف کرده‌ است که در یک بازه زمانی مشخص باید فرآیند‌ها و طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنند تا حداقل به استاندارد یورو 4 برسند. بر اساس این ابلاغیه که از اول سال جاری اعمال خواهد شد شرکت‌های تولید کننده فرآورده بی‌کیفیت دیگر از نفع و مزیت اضافه‌ای که تاکنون از آن بهره می‌بردند بهره‌مند نخواهند شد.

شاهرخ خسروانی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با فارس گفته بود: « اواسط سال 94 فاز اول ستاره خلیج فارس و سپس فاز 2 و 3 آن وارد سرویس می‌شود. همه محصولات ستاره خلیج فارس به جای صادرات وارد بازار داخلی می‌شود که این اتفاق به معنای خودکفا شدن و تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین است. به همه پالایشگاه‌ اعلام کرده‌ایم که پس از این اتفاق و از تاریخ مورد‌نظر اگر محصولات آنها کیفی نشده باشد آن را خریداری نخواهیم کرد

این گزارش حاکی است مهلت ارفاق پالایش و پخش به پالایشگاه‌های مختلف برای رساندن کیفیت بنزین به یورو 4 متفاوت است. بر اساس آنچه خسروانی به اعضای کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده است، پالایشگاه‌های آْبادن، تبریز، لاوان و یکی از واحدهای پالایشگاه اصفهان تا پایان سال 93 برای رساندن کیفیت بنزین خود به یورو 4 مهلت دارند. مهلت پالایشگاه بندرعباس برای کیفی کردن بنزین خود تا پایان 94 ادامه دارد و پالایشگاه‌های تهران، شیراز، کرمانشاه و یک واحد از پالایشگاه اصفهان تا پایان 95 برای کیفی کردن محصول بنزین خود فرصت دارند.

بهره‌برداری از بعضی از این پروژه‌ها مانند پروژه بهبود کیفیت پالایشگاه اصفهان علیرغم اتمام پروژه به دلایل مختلف از جمله استکناف شرکت صاحب لیسانس تجهیزات برای راه‌اندازی آنها بارها به تاخیر افتاده است،چنانکه بر اساس گفته‌های عباس کاظمی مدیرعامل پالایش و پخش قرار بود پروژه جدید پالایشگاه اصفهان در خرداد ماه سال جاری به بهر‌برداری برسد اما بهره‌برداری از آن به زمستان موکول شده است.

 پالایشگاه

   اکتان  

 (بنزن(درصد

  (آروماتیک(درصد

   گوگرد(درصد)

دوره ارفاق برای یورو4

 آبادان

    87

    1.3

        32

      450

        تا 93

 اصفهان

    87

    2.5

        41

       10

      تا 93 و 95

 اراک

    91

    0.7

       31.2

       38

           -

 بندرعباس

    87

    2.5

       38.2

      38.5

        تا 94

 تبریز

    87

    1

        39

       6

        تا 93

 تهران

    87

    2

       28.1

      270

        تا 95

 شیراز

    87

    1.8

       28.1

      270

        تا 95

 کرمانشاه

    87

    1.9

        31

      100

        تا 95

 لاوان

    87

    2.1

        44

       5

        تا 93

جدول نسبت پالایشگاه ها با یورو 4 و مهلت آنها

بر اساس گزارش ارائه شده از سوی خسروانی به کمیسیون بهداشت مجلس، در 3 ماهه نخست سال جاری به طور متوسط روزانه 60 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده و روزانه 6.5 میلیون لیتر بنزین نیز به کشور وارد شده است.

نکته جالب درباره این جدول آن است که ریفرمیت پتروشیمی نوری که پیش از این 70 درصد از بنزین پتروشیمی در آن تولید می‌شد از نظر شاخص‌های زیست‌محیطی وضعیتی به مراتب بهتر از اغلب پالایشگاه‌های کشور دارد،چنانکه درصد «بنزن» که مهمترین آلاینده آن محسوب می‌شود زیر 2 درصد است و عدد اکتان آن نیز به مراتب از بنزین همه پالایشگاه‌های کشور بیشتر است. با این وجود مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت نفت همچنان معتقدند ریفرمیت پتروشیمی‌ها آلاینده است و علیرغم آنکه تا کنون حتی یک لیتر بنزین یورو 4 وارد کشور نشده است بر واردات بنزین به عنوان راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا اصرار دارند.

بر اساس این گزارش، پس از قطع تحویل ریفرمیت پتروشیمی‌ها به منظور تولید بنزین در پالایش و پخش، این ریفرمیت به قیمتی به مراتب بیش از آنچه تحویل پالایش و پخش می‌شد به شیخ‌نشین‌های کوچک حاشیه خلیج‌فارس به خصوص امارات صادر می‌شود. پیش از این نیز این ریفرمیت به امارات صادر می‌شد و پس و از اختلاط با نفتا به عنوان بنزین از امارات به ایران وارد می‌شد
۷ تیر ۱۳۹۳ ۱۵:۱۷
fars news |
تعداد بازدید : ۸۴۹