سست شدن تحریم نفتی ایران با بروز اختلال در عرضه نفت عراق

سست شدن تحریم نفتی ایران با بروز اختلال در عرضه نفت عراق
رویترز با اشاره به نگرانی ها از بروز اختلال در عرضه نفت عراق نوشت: مختل شدن صادرات نفت عراق غرب را به کاهش نظارت ها بر اجرای تحریم نفتی ایران تشویق خواهد کرد.
به نقل از رویترز، مقامات صنعتی و تحلیلگران می گویند، ظرفیت ذخیره تولید نفت جهان برای جبران یک کاهش بزرگ دیگر در تولید نفت با مشکل مواجه خواهد بود. بنابراین این احتمال تقویت می شود که دولت ها مجبور شوند از ذخایر استراتژیک خود برای جبران اختلال احتمالی در عرضه نفت عراق استفاده کنند.
درگیری ها در عراق در حالی است که تقریبا عرضه کل نفت لیبی مختل شده است و تحریم های غرب علیه ایران در کنار جنگ داخلی در سوریه و شمال عراق تقریبا 3 میلیون بشکه در روز، معادل بیش از 3 درصد تقاضای جهانی را از بازار حذف کرده است.
افزایش عرضه نفت عربستان و بالا رفتن میزان تولید نفت شیل در آمریکا به برطرف کردن شکاف به وجود آمده کمک کرده است، اما بروز یک بحران دیگر می تواند وابستگی به نفت عربستان را افزایش دهد. عربستان به تنهایی بخش اعظمی از ظرفیت تولید استفاده نشده نفت جهان را در اختیار دارد.
تروریست های وابسته به گروهک داعش در ماه ژوئن شهر موصل را به کنترل خود درآوردند و نگرانی ها از اختلال در عرضه دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک را افزایش دادند. تاکنون صادرات نفت از جنوب عراق از این ناآرامی ها تاثیری نپذیرفته است.
ظرفیت برداشت از ذخیره جهانی نفت بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی در ماه ژوئن، 3.3 میلیون بشکه در روز است. عراق حدود 3.3 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند و حدود 2.5 میلیون بشکه آن را از پایانه های جنوبی خود در اطراف بصره صادر می کند.
اولیویر جاکوب، تحلیلگر بازار نفت در موسسه پتروماتریکس گفت: «اگر ما با یک کاهش بزرگ دیگر در عرضه نفت مواجه شویم، ظرفیت ذخیره با آزمونی جدی مواجه خواهد شد...واکنش نشان دادن به یک اختلال عمده بیشتر از جانب ذخایر استراتژیک نفتی کشورها خواهد بود.»
ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا و ذخایر مشابه دیگر کشورهای صنعتی، آخرین ابزار کشورهای مصرف کننده در مقابل اختلال در عرضه نفت به شمار می رود.
بروز یک اختلال بزرگ دیگر در عرضه نفت همچنین غرب را به کاهش نظارت های دقیق اعمال شده بر صادرات نفت ایران ناشی از تحریم ها، تشویق می کند.
به اعتقاد تحلیلگران، علاوه بر ظرفیت ذخیره تولید عربستان، عرضه نفت می تواند در کوتاه مدت از سوی ایران نیز افزایش یابد، به شرطی که تحریم های غرب علیه این کشور برداشته شوند.
۱۱ تیر ۱۳۹۳ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۸۷۸