ورود بنزین و گازوئیل استاندارد به سبد سوخت ایران

ورود بنزین و گازوئیل استاندارد به سبد سوخت ایران
معاون رئیس جمهور با تشریح توافق جدید ایران با عراق برای مقابله با ریزگردهای عربی از ورود بنزین و گازوئیل با استاندارد اروپایی به سبد سوخت خودروها خبر داد.
محمدجواد محمدی زاده در گفتگو با مهر با اشاره توافق نهایی ایران و عراق برای مقابله با پدیده ریزگردها، گفت: بر اساس این توافق دو جانبه، ایران به طور متوسط سالانه در 500 هزار هکتار از راضی مرزی خاک ایران طرحهای مالچ پاشی و تثبیت شنهای روان اجرایی می شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه برای اجرای این طرح باید سالانه 400 تا 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری شود، تصریح کرد: از سوی دیگر عراق هم متعهد به اجرای پروژه های مالچ پاشی در یک میلیون هکتار از اراضی بیابانی خود شده است.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در مجموع عراق باید در مدت پنج سال حدود یک میلیارد دلار و 200 میلیون دلار برای اجرای این طرح هزینه کند، اظهار داشت: ایران هم متعهد است که همزمان با اجرای طرحهای طرف عراقی نسبت به صدور مالچ، خدمات و تجهیزات فنی و مهندسی، طراحی و اجرا اقدام کند.

این در حالی است که اطلاعات ایستگاههای سنجش آلودگی هوا روز گذشته برای بار دوم در سال 90 گزارش داده اند: ذرات معلق بزرگتر از 10 میکرون با قرار گرفتن روی شاخص 103 در پایتخت از مرز هشدار عبور کرده است.

در همین حال وزارت نفت از اختصاص چهار هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه 200 هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان خبر داده و اعلام کرده است: علاوه بر طرح تثبیت شن مشرف به تاسیسات نفتی در وسعتی 20 هزار هکتاری، نهال کاری و مالچ پاشی چهار هزار و 100 هکتار از مناطق بیابانی در دستور کار دارد.

ورود بنزین و گازوئیل استاندارد به سبد سوخت

این عضو کابینه دولت در ادامه و در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر زمان بندی عرضه بنزین و گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو پنج اتحادیه به سبد سوخت خودروها، تاکید کرد: مطابق برنامه زمان بندی وزارت نفت باید تا سال 1392 این نوع از فرآورده های نفتی را تولید و عرضه می کرد.

محمدی زاده با یاداوری اینکه از سال گذشته به تدریج طرحهای توسعه پالایشگاهها راه اندازی شده است، افزود: بر این اساس پیش بینی می شود به زودی طرحهای جدید پالایشگاهی در تهران، شازند اراک، بندرعباس و اصفهان به طور رسمی راه اندازی شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مجموع تا پایان امسال با حذف فرآورده های نفتی با گوگرد بالا، زمینه ورود فرآورده های نفتی با کمترین آلایندگی به سبد سوخت خودروهای کشور فراهم می شود.

محمدی زاده در ادامه با یادآوری خروج حدود یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: با خروج این تعداد خودرو سالانه بیش از یک میلیارد و 435 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه جویی می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش دو میلیون و 885 هزار تنی کاهش آلایندگی های زیست محیطی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این طرح ملی یاد کرد و افزود: مطابق با مطالعات "جایکای" ژاپن با اسقاط یک میلون خودروی فرسوده در مجموع 20 درصد حجم آلودگی های ایران کاهش پیدا می کند.
۲۳ خرداد ۱۳۹۰ ۱۱:۱۸
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۵۵۸