کاهش صادرات میعانات گازی به بیش از نصف در ماه گذشته

کاهش صادرات میعانات گازی به بیش از نصف در ماه گذشته
صادرات میعانات گازی ایران در ماه گذشته با کاهش ۱۶۰ درصدی نسبت به ماه قبل از آن به ۲۰۵ هزار بشکه در روز رسید.
به نقل از ترند نیوز، صادرات میعانات گازی ایران در طی ماه گذشته نسبت به ماه پیش از آن 160 درصد کاهش یافت و به 205 هزار بشکه در روز رسید.
بر اساس گزارش ماهیانه گمرک ایران که در روز 2 سپتامبر منتشر شد، ایران 2 ماه قبل 1965 هزار تن میعانات گازی صادر کرده بود، اما این رقم در ماه گذشته به 759 هزار تن کاهش یافت.
ایران میعانات گازی را جزو تولیدات غیرنفتی محسوب می کند که 29.82 درصد مجموع ارزش صادرات غیرنفتی این کشور را تشکیل می دهد. اما اگر میعانات به عنوان نفت خام بسیار سبک محاسبه شود، آنگاه حدود یک سوم مجموع صادرات نفت خام ایران را تشکیل خواهد داد.
تا قبل از تحریم های غرب علیه صادرات نفت ایران، در اواسط سال 2012، این کشور روزانه 265 هزار بشکه میعانات صادر می کرد، اما این رقم یک سال بعد به 195 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
اما پس از اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو در ژانویه 2014، میزان صدور میعانات ایران به یکباره افزایش یافت.
ایران در طی 5 ماهه نخست سال جاری، مجموعا 8805 هزار بشکه (477 هزار بشکه در روز) به ارزش 5 میلیارد و 875  میلیون دلار میعانات گازی صادر کرد.
حجم صادرات میعانات گازی ایران در طی ماه گذشته به پایین ترین رقم از اواخر سال 2013 تاکنون رسیده است.
بر اساس گزارش گمرک، در طی 5 ماه نخست سال مالی جاری، صادرات میعانات ایران 106 درصد در حجم و 60.5 درصد در ارزش افزایش یافت.
گزارش گمرک حاکی است، ایران هر بشکه میعانات را به قیمت 82 دلار فروخته است، در حالی که این رقم در 5 ماهه نخست سال مالی گذشته حدود 105 دلار بود.

دولت آمریکا اخیرا یک شرکت خارجی را به اتهام کمک به صادرات میعانات گازی ایران تحریم کرده است. به گفته تحلیلگران این اقدام دولت آمریکا نقض نص توافق ژنو است که تاکید کرده است تحریم جدیدی در طول اجرای این توافق علیه ایران وضع نخواهد شد. میعانات گازی در قانون تحریم نفتی ایران لحاظ نشده است.

۱۵ شهریور ۱۳۹۳ ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۱۴۵