به تصمیم مجلس احترام می گذاریم

به تصمیم مجلس احترام می گذاریم
غضنفری: در طرح ادغام نقطه کمال تولید، صادرات است . سرپرست وزارت صنایع ومعادن با بیان اینکه زمان آشتی کنان تولید وتجارت فراررسیده است، ‌گفت: ‌نقطه کمال تولید، صادرات است و باید ‌در حوزه تولید جریان رودخانه ای به سمت بازارهای هدف باشد.
به گزارش ایرنا، ‌'مهدی غضنفری‌' در گردهمایی معاونان پارلمانی وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی با حضور حجت السلام 'محمدرضا میرتاج الدینی' عنوان کرد: با ادغام تجارت محرک تولید به سمت بازارهای هدف خواهد شد و از سویی منجر به صادرات بیشتر و ارزی آوربه کشور می شود.

وی درعین حال درباره طرح اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به تعویق زمان ادغام وزارتخانه‌ها و اجرای آن در سال سوم برنامه پنجم توسعه گفت: ‌دولت به هر تصمیمی که مجلس بگیرد، احترام می گذارد اما دیدگاه کارشناسی می گوید که ادغام به نفع تولید و تجارت است و به توسعه کشور کمک می کند.

سرپرست وزارت صنایع ومعادن افزود:‌ هر موضوعی که نهایی شود ما آن را اجرا می‌کنیم اما باید توجه داشت که ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی به هر دو گروه کمک کننده خواهد بود.
غضنفری سخنان خود را در این مراسم به پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده توسط معاونان پارلمانی دستگاه‌های اجرایی اختصاص داد که از آن جمله می‌توان به رابطه صنعت و تجارت، ادغام دو وزارتخانه، تحریم و تاثیرات آن، سازمان جهانی تجارت و جایگاه ایران و تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

** متولی واحد برای تولید و تجارت در بسیاری ازکشورها
سرپرست وزارت صنایع و معادن با اشاره براینکه در بسیاری از کشورها حوزه صنعت و تجارت متولی واحدی دارد، عنوان کرد: در کشورهای مورد مطالعه همچون ترکیه، ژاپن، کانادا، ‌ترکیه، کره جنوبی، مالزی و ..حوزه صنعت و تجارت در هم ادغام شده و دربرخی دیگر همچون ژاپن، اقتصاد نیز در کنار این دو حوزه قرار گرفته است.

به گفته سرپرست وزارت صنایع ومعادن کشورهایی که پایه اقتصاد آنها برنفت است و مجبور به تولید و حضور در بازارهای جهانی هستند باید تولید صادرات محور داشته باشند.
غضنفری تصریح کرد: ‌باید تجارت محرک تولید به سمت بازارهای هدف باشد زیرا که از نظر ما داشتن دهها کارخانه تولیدی در فضایی که تجارت فعال نیست، موجب می گردد تا مانند زمان کنونی کشور،‌ واحدهای تولیدی موجود زیر ظرفیت 100 درصد کار کنند.

** درآمدهای ارزی ناشی از ادغام
سرپرست وزارت بازرگانی با بیان این جمله که امروزدر دنیا دعوای تولید نیست، ادامه داد: در شرایط کنونی جهانی تکنولو‍ژی برای صنعت در اختیار همه کشورها است ‌اما آنچه که دراین میان از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود، تجارت است.

وی با بیان اینکه سئوال اساسی این است که چه کسی تولید را صادر کند، ‌ادامه داد: ‌در حوزه تولید و تجارت در کشور تاکنون سه دهه شناسایی شده که می توان دهه نخست را دهه تامین و توزیع ( ایجاد 13مرکز تهیه و توزیع) در سال های اول انقلاب اسلامی و دهه دوم را جایگزینی واردات و دهه سوم نیز دهه صادرات نامید.

غضنفری ادامه داد: هنر حضور ماندگار و پایدار در کشور است و برای این هدف باید تعرفه ها با یکدیگر هماهنگ باشند و بازارهای هدف نیز شناسایی شوند.

سرپرست وزارت صنایع ومعادن تاکید کرد: ‌باید کشور به سراغ تولیداتی حرکت کند که جنبه صادراتی باشد زیرا که همه برآنند تا دستور مقام معظم رهبری را اجرا کنند. وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره خودکفایی و رها شدن از وابستگی به نفت گفت: این آرزوی ایشان که روزی چاه های نفت بسته شود و اقتصاد کشور مبتنی بر صادرات غیرنفتی به گردش درآید برای همه ولایتمداران دستور شرعی است. غضنفری تاکید کرد:‌ هنر اداره کشور به ایجاد درآمد از صادرات غیرنفتی است و بنابراین باید حوزه تولید و تجارت در کنار یکدیگر قرا گیرند.

** اهداف صادراتی چهار برنامه توسعه
سرپرست وزارت صنایع ومعادن با طرح این جمله که اطلاع کامل از وضعیت صادرات غیرنفتی و یا واردات در چهار برنامه توسعه، اهمیت ادغام را یاد‌آوری می کند، گفت: در طول برنامه اول توسعه هدفگذاری صادرات غیرنفتی 17.8 میلیارد دلار بود حال آنکه تنها 11.7 میلیارد دلار از آن محقق شد و به این معنا که یک هشتم دلار مورد نیاز ازطریق صادرات و مابقی از منابع زیرزمینی تامین شد. وی ادامه داد : در برنامه دوم توسعه نیزهدف گذاری صادرات غیرنفتی 26.4 میلیارد دلار بود اما تنها 15.3 میلیارد دلار هدف بدست آمد و بازهم کشور به اهداف توسعه ای خود درحوزه صادرات غیرنفتی نرسید.

به گفته غضنفری، در طول برنامه سوم توسعه نیز هدف گذاری صادرات غیرنفتی 28.2 میلیارد دلار بود و عملکرد به دست آمده 26 میلیارد دلار شد. وی با بیان اینکه درطول برنامه چهارم توسعه برای نخستین بار کشور صادرات نسبت به اهداف پیش بینی شده رشد چشمگیری داشت ، گفت: هدف گذاری 52.9 میلیارد دلار بود اما برای اولین بار حدود 80 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی محقق شد.

** ارزش دار شدن پول ملی
به گفته وی، نسبت واردات به صادرات هشت به یک بود. یعنی به ازای هرهشت دلار واردات یک دلار ارز برای صادرات صرف شد. این رقم در برنامه دوم تا چهارم به ترتیب چهار به یک، چهار به دو و 2به 9 رسیده است. غضنفری اظهار داشت: ‌هم اکنون هر ایرانی در مقابل هر یک دلار صادرات 2 دلار واردات دارد و اگربا هم برابر شوند پول ملی ارزش پیدا می کند و یک جهش صادراتی رخ داده است. سرپرست وزارت صنایع ومعادن با اشاره براینکه نسبت صادرات به واردات در حال بهبود است، تصریح کرد: اگر این نسبت به یک برسد یعنی به ازای هر دلار واردات یک دلار نیز صادرات شود می توان گفت تمام ارز مورد نیاز برای واردات کشور از طریق صادرات غیرنفتی تامین می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کشورها بدنبال افزایش حجم صادرات هستند واغلب فروشنده اند ، گفت :‌ آنها با استفاده از سیستم های متفاوت فروش وارایه خدمات بسیار به مشتریان در پی جذب بیشتر بازارهای هدف هستند و منابع طبیعی خود را برای نسل های بعدی نگهداشته اند .

* بخشی نگری در دو دیدگاه حمایت از تولید و مصرف کننده
غضنفری سپس به تفاوت دیدگاه دو وزارتخانه جدا از هم در حوزه تولید و مصرف اشاره کرد وگفت : طبیعت کار میان دستگاه های تولیدی و دستگاه های مدافع حقوق مصرف کننده متفاوت است و همین امر نرخ تعرفه را شکل می دهد . به گفته وی ، بخشی نگری هر کدام از دستگاه های مدافع تولید و یا مصرف کننده موجب شکل گرفتن دعوای تعرفه می شود اما با ادغام دیگر چنین مسئله ای وجود ندارد و دو دستگاه در کنار یکدیگر کار می کنند .

* تجارت در دست همسایگان است
سرپرست وزارت صنایع و معادن با تاکید براین موضوع که برخی کشورهای همسایه درحالی که تولیداتی از خود ندارند اما سالانه حدود 16میلیارد دلار کالا به سمت ایران ارسال می کنند ، گفت :‌ لجستیک تجارت خارجی ، بیمه ، بانک ، بسته بندی ، گمرک ،‌اسناد اعتباری و ...از عمده ترین مواردی است که باعث شده آنها از شرایط موجود به نفع خود استفاده کنند . وی گفت :‌ درحالی که می توانستیم از طریق مناطق آزاد کشورمان حجم بزرگی از اشتغال و سرمایه گذرای را ایجاد کنیم اما چرا باید بخشی از تجارت ما به صورت صادرات مجدد وارد شود.

از نظر غضنفری ، نگاه واسطه گری به امر تجارت و باور نداشتن به ارزش افزوده ناشی از آن باعث شده تا برخی کشورهای اطراف درست برعکس فکر کنند و ازشرایط موجود به نفع خود بهره ببرند. غضنفری با بیان اینکه تا چه زمانی وزارت بازرگانی باید هر سال در ایام عید ، ماه رمضان و مواقع خاص دغدغه تامین بازار را داشته باشد، گفت: مگر غیر از این است که تنظیم بازار به منظورایجاد تعادل در بازار است . سرپرست وزارت صنایع و معادن تصریح کرد : ‌در حوزه تولید باید جریان رودخانه ای به سمت بازارهای هدف باشد و بازار 20 کشور را اشباع کرد.
وی تاکید کرد: با یک سیستمی مواجه هستیم که یک وزارتخانه باید مسئول باشد، در گذشته وزارتخانه ها با نگاه وظیفه ای ایجاد می شدند اما در زمان حاضر گفته می شود که کل زنجیره کارخانه تا خانه، مزرعه تا منزل باید توسط یک وزارتخانه اداره شود و اگر این به هم پیوستگی تکه تکه گشته و قطع گردد ، کار به سامان نمی رسد.

**‌نهضت کاهش قیمت تمام شده
غضنفری عنوان کرد :‌ با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برخی کارخانه ها با افزونی اجزای قیمت تمام شده مواجه شدند که دراین زمینه می توان دو راهکار را درپیش گرفت نخست آنکه هرچه قیمت در حوزه اجزای قیمت تمام شده بالا رود، قیمت محصول نیز افزایش یابد و راه دوم نیز جبران ازطریق بهره وری خواهد بود. سرپرست وزارت صنایع و معادن افزود:‌ هم اکنون در بسیاری از کشورها به دنبال افزایش بهره وری در واحدهای تولیدی هستند و هر سال قیمت ها نیز کاهش می یابد و اگر بتوانیم از طریق بازاریابی و تجارت تولیدات خود را به دیگر کشورها عرضه کنیم براحتی نهضت کاهش قیمت تمام شده اجرا می شود.

** تجاری سازی تحقیقات
وی یکی از اهداف ادغام را تجاری سازی تحقیقات نام برد و گفت :باید از پژوهش های صورت گرفته به نفع تولید بیشتر و تجارت استفاده کرد . غضنفری در ادامه به بیان آمار سهم صادرات کشور از فناوری درطول چهار برنامه های توسعه پرداخت و گفت :‌سهم صادرات کشور از فناوری در برنامه اول 29 صدم ، ‌برنامه دوم 1 درصد، ‌برنامه سوم 1.02 بوده و برنامه چهارم نیز جهشی بوده است. به گفته وی ، تحقیقات در حوزه فناوری های نو فوق العاده ارزشمند و بالا است اما در باره تجاری سازی آنها هنوز کشور به رشد مورد نیازنرسیده است که تجارت می تواند موتور محرکه آن باشد . غضنری تصریح کرد : ادغام می تواند به ‌تجاری سازی پژوهش‌های تولیدی کمک بسیاری کند .

**‌تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان
وی با بیان اینکه تدارک کالا در ماه مبارک رمضان به اصناف واگذار شده ، گفت: ‌اصناف در قانون هدفمندی یارانه ها و ایام پرتقاضای کشور، دولت را در تنظیم بازار کمک کردند. غضنفری ادامه داد: ‌برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم در 300نقطه کشور ، عرضه کالای ایام ماه مبارک رمضان در فروشگاه های زنجیره‌ای و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم از جمله برنامه های تنظیم بازار این ایام است و همزمان طرح ویژه نظارت و بازرسی انجام می شود .

** آثاری از تحریم مشاهده نشده است
سرپرست وزارت صنایع ومعادن گفت: ‌طراحان تحریم ، آن را برای اقتصاد ایران فلج کننده می دانند اما به یاری خداوند و همکاری همه دستگاه ها و مجلس هیچ آثاری از آن دیده نشده و فشاری هم به مردم وارد نگردیده است. به گفته وی، 65 میلیارد دلار واردات و حدود 35 میلیارد صادرات که بیش از 100 میلیارد دلار تراکنش و جابجایی پول در سال گذشته را نشان می دهد بیانگر آن است که تحریم ها کارساز نبود . غضنفری ادامه داد : ممانعت از نقل وانتقالات پول ایران درحوزه بانکی وبیمه ای ، جلوگیری از فعالیت سیستم حمل ونقل شامل کشتیرانی و هوایی و تحریم اطلاعاتی از جمله سه هدف عمده تحریم بود.

** ایران و عضویت در سازمان جهانی تجارت
وی گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر سازمان جهانی تجارت است و پس از ارایه رژیم تجاری به این سازمان نخستین گروه از پرسش ها را دریافت کرده است. غضنفری با بیان اینکه پاسخ های 700پرسش دریافتی آماده ارسال است گفت :‌ پاسخ پرسش ها در کارگروهی که به این مناسبت نیز راه اندازی شده تایید شد و به زودی ارسال می شود .
وی تاکید کرد:‌روند دریافت پرسش و پاسخ دادن به آنها موضوعی است که شامل همه کشورهای خواهان عضویت می شود و تعداد سوالها مشخص نیست .

سرپرست وزارت صنایع و معادن تاکید کرد :‌به طورحتم در صورتی کالا وخدمات با قیمت پایین و کیفیت بالاتر تولید شود ، عضویت در سازمان جهانی تجارت کشور را دردسترسی به بازارهای بیشتر کمک می کند .
۲۴ خرداد ۱۳۹۰ ۱۵:۳۷
اتاق تهران |
تعداد بازدید : ۱,۲۰۲