اعلام خام فروشی در معدن و پتروشیمی جفا است/دولت رانت را به مساوات توزیع کند

اعلام خام فروشی در معدن و پتروشیمی جفا است/دولت رانت را به مساوات توزیع کند
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این که برخی‌ با اعلام خام فروشی در معدن و پتروشیمی به اقتصاد جفا می‌کنند، گفت: دولت باید رانت را در یک شرایط رقابتی مساوی در اختیار همگان قرار دهد.
وظیفه دولت توزیع رانت است و دولت باید توزیع رانت را در یک شرایط رقابتی مساوی برای همه ارائه دهد که هر فردی که توانایی فعالیت در آن شرایط را دارد از آن استفاده کند.

وی با اشاره به این که تمام فعالیت‌ها را می‌توان با نگاه غیرکارشناسی، زیر سوال برد، ادامه داد: گفته‌ها در رابطه با خام فروشی محصولات معدنی و پتروشیمی درست نیست و این گونه صحبت‌ها ازسوی افراد ناآگاه به فرآیند و سختی‌های تولید منتشر می‌شود که با اقتصاد کشور جفا می‌کند.

او یادآور شد: تمام کشورها در زمان توسعه، مرحله‌ای به خام فروشی می‌پرداختند و این در حالی است که اقتصادهای بزرگ دنیا همچون برزیل و استرالیا 400 تا 450 میلیون تن سنگ آهن صادر می‌کنند که در ایران این میزان تنها 20 میلیون تن است و باعث شده معدن به خام فروشی متهم شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: منطق اقتصادی ندارد که تمام مواد استخراج شده را به محصول و کالا تبدیل کرد زیرا بازار و توان انجام این کار وجود ندارد.

وی در رابطه با گزارش مجلس در راستای تولید و فروش محصولات پتروشیمی، یادآور شد: در گزارش محلس اعلام شده اگر به جای تولید محصولات پتروشیمی، گاز و مایعات صادر شود ارزش افزوده بیش تری برای کشور به همراه خواهد داشت که این گفته‌ها کاملا غیر کارشناسی است.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر 9 میلیارد متر مکعب گاز و 5 درصد هیدروکربن کشور به صنعت پتروشیمی داده می‌شود که بنابر قیمت جهانی حدود 6/5 میلیارد دلار خوراک به پتروشیمی داده می‌شود اما این در حالی است که 42 میلیون تن به ارزش 20 میلیارد دلار محصول پتروشیمی تولید می‌شود که دارای 3 برابر ارزش افزوده مواد اولیه است.

این فعال اقتصادی با بیان این که برخی‌ها به راحتی فعالیت‌های انجام گرفته را زیر سوال می برند، ادامه داد: نگاه ایده‌آلی و غیر واقعی باعث می‌شود تمام کارها تعطیل شود، که به جای آن باید خط تولید تا جایی که امکان دارد عمق داده شود تا ارزش افزوده بیش‌تری ایجاد شود.

وی ادامه داد: رفع تحریم‌ها در راستای عمق بخشیدن به تولید با ارزش افزوده بالا بسیار حاثز اهمیت و تاثیر گذار است زیرا در پتروشیمی نیاز به علم، تکنولوژی و دستگاه‌های به روز دنیا است که در کنار آن در شراط فعلی کشور عمق بخشیدن به تولید نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد.

عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که دیدگاه‌های خلاف واقع باعث می‌شود تصمیمات غیر کارشناسی در مجلس اتخاذ شود ، گفت: صنعت پتروشیمی جز موفق‌ترین صنایع بعد از انقلاب است که برخی از کشورها به دنبال الگوی ایران در پتروشیمی هستند و این در حالی است که در کشورمان این صنعت را تضعیف می‌کنند.

حسینی تاکید کرد: باید اول کمیت افزایش یابد و بعد از آن کیفیت افزایش یابد که بعد از گذر از مرحله اول می‌توان به افرادی که تولید با ارزش افزوده بیش‌تر را در دستور کار خود قرار داده‌اند امتیاز و خدمات ارائه شود.

وی با بیان این که در بسیاری از صنایع توانسته‌ایم منابع را به محصول تبدیل کنیم، یادآور شد: کارشناسان در دنیا اقتصاد را به سه دسته اقتصاد مبتنی بر منابع، مبتنی بر کارایی و مبتنی بر نوآوری و های تک دسته بندی کرده‌اند.

او ادامه داد: کشورهای متکی بر نوآوری و های تک با توجه به نیروی انسانی، فناوری و نوآوری همچون ژاپن و آمریکا توانسته‌اند بیش‌ترین نفع را از اقتصاد جهانی به دست بیاورند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: ایران بر خلاف کشورهای عربی که خرج دولت و ملت را از طریق نفت به دست می‌اورند، جز کشورهای متکی بر کارایی است.

۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۶:۵۵
تعداد بازدید : ۹۵۹