ایران مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه را حتماً پلمب می‌کند

ایران مخازن سوخت کامیون‌های ترکیه را حتماً پلمب می‌کند
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری کشور به جوسازی دولت ترکیه درباره پلمب مخازن سوخت کامیون‌های ترک پاسخ داد.
به گزارش نفت نیوز ؛ محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با فارس، با تشریح مشکلات اخیر برای عبور کامیون‌های ایرانی از مرز ترکیه اظهار داشت: پس از آنکه دولت ترکیه در اقدامی غیرقانونی نرخ عوارض عبور کامیون‌های ایرانی از مرز این کشور را دو بار افزایش داد، مشکلاتی برای عبور کامیون‌های ایرانی و ترکیه‌ای از مرز دو طرف پیش آمد. ایستایی و معطلی کامیون‌ها افزایش یافت و این موجب کاهش مبادلات تجاری دو طرف شد.
وی افزود: در این راستا کشور ایران از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی داشتند تا این اقدام غیرقانونی دولت ترکیه را به آنها متذکر شده و از طرف مقابل بخواهند نسبت به اجرای قانون و تفاهمنامه‌های قبلی دو طرف متعهد باشد؛ ایران حتی از طرف ترکیه‌ای خواست یکی از مسئولان خود را به ایران بفرستد و در این‌باره مذاکره شود که طرف ترک استقبال نکرد.
عطرچیان گفت: پس از بروز این مشکل از سوی طرف ترک، وزیر راه و شهرسازی ایران از همتای ترکیه‌ای خود (وزیر حمل و نقل ترکیه) دعوت کرد که به ایران سفر کند و در قالب تعاملاتی این مشکلات برطرف شود که فعلاً هیچ پاسخی از سوی دولت ترکیه‌ دریافت نکرده‌ایم.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری افزود: پس از آنکه رایزنی‌های فراوانی که داشتیم به نتیجه نرسید، به دولت ترکیه نامه نوشتیم و اعلام کردیم که چند روز به آنها مهلت می‌دهیم که یا به کامیون‌های ایرانی در ترکیه سوخت بفروشند و یا اینکه ما هم فروش سوخت به کامیون‌های ترکیه را در کشور متوقف می‌کنیم تا هر دو طرف فقط بابت تعرفه عبور 50 یورو بابت 100 کیلومتر پیمایش دریافت کنند. مثلاً در مسیر یک‌هزار کیلومتری باید 500 یورو عوارض پرداخت شود که حدود 2میلیون تومان خواهد بود.
عطرچیان افزود: کشور ترکیه درخواست داده بود که ایران مخزن سوخت کامیون‌های آنها در مرز ایران را پلمب کند، بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این پلمب انجام شود.
وی سپس به جوسازی رسانه‌های ترکیه درباره  تعیین مسیر جایگزین ایران برای عبور کامیون‌های ترک اشاره کرد و اظهار داشت: دولت ترکیه و اتحادیه‌های حمل‌ونقل آنها قصد دارند با رسانه‌ای کردن این اخبار به ایران فشار بیاورند تا مخزن سوخت کامیون‌های آنها در ایران پلمب نشود و سوخت ارزان قیمت دریافت کنند درحالی که مطمئن باشند ما حتماً مخازن سوخت آنها را پلمب می‌کنیم و قوانین قاچاق کالا و ارز را سختگیرانه پیاده می‌کنیم و اگر پلمبی مخدوش شد، طبق قوانین کشور با متخلف برخورد می‌شود.
برخی منابع خبری ترکیه دیروز اعلام کردند که به دنبال اختلاف ایران و ترکیه بر سر اخذ تعرفه ترانزیت از کامیون‌ها، دولت ترکیه درنظر دارد مسیر جایگزینی را برای دسترسی به آسیای مرکزی بیابد که از جمهوری آذربایجان می‌گذرد.
آنها مدعی شده‌اند براساس طرح جدید، کامیون‌های ترکیه بعد از گذشتن از خاک آذربایجان از طریق کشتی‌های رو-رو بر روی آب‌های دریای خزر انتقال داده می‌شوند تا به آسیای مرکزی برسند که انتظار می‌رود در سه ماهه نخست 2015 این مسیر راه‌اندازی شود.
رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بین‌المللی ترکیه در این‌باره مدعی شده است «برای یافتن مسیر جایگزین ایران در تلاش هستیم. نشست‌هایی با مقامات ترکمنستانی و آذربایجانی انجام شده که موفقیت‌آمیز بوده و قرار است از مسیر آذربایجان- دریای خزر- ترکمنستان برای ارسال کالاهای ترکیه به آسیای مرکزی استفاده شود.»
وی مدعی شد این مسیر کم‌هزینه‌تر از مسیر ایران است و ظرفیت سالانه 30 هزار سفر از طریق این مسیر وجود دارد.
این درحالی است که مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشورمان با بیان اینکه مسیر مدنظر ترکیه برای کامیون‌های آنها بسیار پرهزینه است، افزود: کشور آذربایجان از کامیون‌های ترکیه‌ای عوارض عبور دریافت می‌کند ضمن آنکه فقط بابت عبور کامیون‌ها از دریای خزر و از بندر ترکمن‌باشی به باکو با کشتی‌های رو-رو 1800 دلار دریافت می‌شود و این موجب افزایش سرسام‌آور تعرفه عبور برای کامیون‌ها خواهد شد.
وی افزود: مسیر ترکمنستان قطعاً برای کامیون‌های ترک به صرفه نخواهد بود و در همین راستا ما هم استقبال می‌کنیم که آنها از این مسیر عبور کنند زیرا مسیر ارزان‌تر ایران را از دست می‌دهند.
عطرچیان همچنین اظهار داشت: پس از بروز این مشکل از سوی طرف ترک، تردد کامیون‌های هر دو کشور ایران و ترکیه از مرز کاهش یافته است. در این راستا کشور ایران به دنبال مسیرهای جایگزین است تا از طریق کشورهای دیگر کامیون‌های ایران به مقاصد خود سفر کنند.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: درحال حاضر مسیر آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و بلاروس به عنوان مسیر جایگزین درحال بررسی است تا از طریق دریای سیاه یا بالای دریای سیاه، ترکیه را دور بزنیم و از این کشور عبور نکنیم.
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۱۵۳